Gå til innhold

OLED smadret QLED i britisk blindtest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er "on fire" ser jeg med konspirasjonsteoriene dine om dagen...

Å hevde at samsungs markedsføringsmilliarder kommer anmelderene til gode er tydeligvis en konspirasjonsteori nå for tiden.

Gitt regdatoen din er du vel minst førti år gammel nå, er det ikke på tide å ta ned det profilbildet snart og begynne å omgås mennesker på din egen alder, eller blir de ikke like imponert når du forteller om hvor mange grafikkort du har?

Endret av Lilac1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forøvrig er denne artikkelen godt gjemt her på siden. Samsung sitt markedsføringsapparat vil vel ikke ha noe av synlig negativ omtale på en av sidene "deres"?

Haha, fant den via forsiden til VG.no..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å hevde at samsungs markedsføringsmilliarder kommer anmelderene til gode er tydeligvis en konspirasjonsteori nå for tiden.

Gitt regdatoen din er du vel minst førti år gammel nå, er det ikke på tide å ta ned det profilbildet snart og begynne å omgås mennesker på din egen alder, eller blir de ikke like imponert når du forteller om hvor mange grafikkort du har?

Det var ikke det du hevdet, du hevdet at de med vilje endrer redaksjonelt innhold for å fremme sine annonsører, en ganske annen påstand.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har selv LGs B6V og vil aldri gå tilbake til LCD igjen (har hatt 1 LCD-TV siden 2005, stort sett gikk det i plasma fram til 2013). QLED er bare bullshit, det er fortsatt en LCD TV med Edge LED stort sett (med mindre man kjøper toppmodellen med FALD til kr 50k eller hva enn de nå skal ha).

Lenke til kommentar

Det var ikke det du hevdet, du hevdet at de med vilje endrer redaksjonelt innhold for å fremme sine annonsører, en ganske annen påstand.

AtW

Pfft, man trenger ikke "endre" noe som helst. Man kan bare skrive anmeldelser basert på subjektiv synsing som "tilfeldigvis" kommer samsung til gode. Dette står jeg forøvrig ved, tek.no mottar penger fra samsung underforstått i bytte mot gode anmeldelser. Samsung bruker mer penger enn noe annet tekselskap på markedsføring, og selvfølgelig havner noe av dette i lomma på "upartiske" anmeldere. Sjekk anmeldelsen av spillskjermer på forsiden f'eks.

Dette er ikke engang ulovlig i Norge, og det er utbredt kultur for å gjøre slikt. 

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig at Samsung har blitt så store når en ser på kvaliteten på produktene deres. Har hatt en Samsung TV og Blu-ray spiller, aldri mer! Kjøpte en LG OLED i fjor høst. Kommer nok aldri gå tilbake til LCD/LED.

Samsung lager jo mange gode og flotte produkter, samtidig så er Samsung som konsern fryktelig store, med uhorvelig mye makt i Sør-Korea. Når det er sagt så har jeg heller ikke forstått hvorfor Samsung tilsynelatende er "go-to" merket for TV-er og har vært det i en årrekke nå. Det er lenge siden Samsung har hatt noen TV-modeller som har stukket av med best bildekvalitet. Toppmodellene er jo ikke spesielt bra, der er det mye kantbelysning og modeller som per i dag taper til konkurrenter med OLED og før så tapte de jo mot modeller med Plasma osv..

Men mye mulig de tilbyr mye bra nedover i modellstigen? Altså modeller til lavere priser som er best i sine prissegmenter? Har ikke så stor interesse av TV-er at jeg sitter å følger med på de forskjellige prisklassene og hvilke modeller som klarer seg best år etter år. Når min Pioneer Kuro LX5090H tok kvelden ifjor, en TV som bortsett fra oppløsning overgikk alt jeg hadde sett av toppmodeller fra Samsung i nyere tid så falt valget på LG OLED. Det var ingen modeller fra Samsung som fristet noe nevneverdig, både Smart-TV (Tizen) oppsettet og bildekvaliteten generelt imponerte meg ikke noe særlig. Og prisnivået de har på 65-tommer+ på sine toppmodeller var jo utrolig nok langt dyrere enn LG sin B og C-serie OLED også.

Lenke til kommentar

At QLED taper mot OLED overrasker meg ikke nevneverdig. For meg så høres QLED ut som "LED" all-over-again. Noe som skal revolusjonere LCD-teknologien og gjøre det til det neste store. Men akkurat som når vi gikk fra CCFL til LED så ser jeg ikke så fryktelig mye som indikerer at det skal klarer å rivalisere OLED.

Men etter det jeg forstår så er "QLED" et mellomsteg. Det er µLED/Micro-LED som er det neste steget for LCD og vil fungere veldig likt som dagens QLED. Men til forskjell fra QLED hvor du fremdeles har store LED lyssoner bak pikslene, så vil hver piksel i et µLED panel være sin egen lyskilde? Med andre ord en teknologi som er langt mer lik OLED?

Lenke til kommentar

Utrolig at Samsung har blitt så store når en ser på kvaliteten på produktene deres. Har hatt en Samsung TV og Blu-ray spiller, aldri mer! Kjøpte en LG OLED i fjor høst. Kommer nok aldri gå tilbake til LCD/LED.

Samsung lager jo mange gode og flotte produkter, samtidig så er Samsung som konsern fryktelig store, med uhorvelig mye makt i Sør-Korea. Når det er sagt så har jeg heller ikke forstått hvorfor Samsung tilsynelatende er "go-to" merket for TV-er og har vært det i en årrekke nå. Det er lenge siden Samsung har hatt noen TV-modeller som har stukket av med best bildekvalitet. Toppmodellene er jo ikke spesielt bra, der er det mye kantbelysning og modeller som per i dag taper til konkurrenter med OLED og før så tapte de jo mot modeller med Plasma osv..

Men mye mulig de tilbyr mye bra nedover i modellstigen? Altså modeller til lavere priser som er best i sine prissegmenter? Har ikke så stor interesse av TV-er at jeg sitter å følger med på de forskjellige prisklassene og hvilke modeller som klarer seg best år etter år. Når min Pioneer Kuro LX5090H tok kvelden ifjor, en TV som bortsett fra oppløsning overgikk alt jeg hadde sett av toppmodeller fra Samsung i nyere tid så falt valget på LG OLED. Det var ingen modeller fra Samsung som fristet noe nevneverdig, både Smart-TV (Tizen) oppsettet og bildekvaliteten generelt imponerte meg ikke noe særlig. Og prisnivået de har på 65-tommer+ på sine toppmodeller var jo utrolig nok langt dyrere enn LG sin B og C-serie OLED også.

Sukk, skjelver bare jeg leser om din kjære Kuro´s endeligt. Har arvet en slik fra min pappa og hatt den siden 2008. Håper den holder mange år enda. Oppløsningen er jo dårligere, men resten er klarer seg fremdeles godt mot hva produsentene leverer i dag. Var jo utklassingssifre i denne testen, men synes ofte Samsung får alt for godt betalt. De har aldri hatt best bildekvalitet, etter min mening. alt jeg har hatt av Samsung, slik som Blu-ray og hjemmekino har havarert tidlig. Oppfølgingen var at de ville jeg skulle bestille deler og skifte selv! Holder meg unna det merket der, enn så lenge. La min Kuro leve 5 år til!

Lenke til kommentar

Årets serie er ikke noe særlig, men en kan fortsatt få fjorårets Samsung KS7505 65" til 13995 kr. Det er etter min mening markedets beste kjøp for tiden.

At folk er helt spinnville etter OLED, får stå på deres regning.

https://www.youtube.com/watch?v=dmqWfeEgnqU

Jeg har hatt begge deler. Samsung KS7005 og LG B7. Førstnevnte er blant TVene med høyest lysstyrke på markedet, mens sistnevnte er blant de beste OLED-TVene på markedet. Faktum er at med HDR-innhold, så er sortnivået på Samsung helt fantastisk på 0.034 cd/m2. Sort føles sort, samtidig som at detaljene i de mørke scenene dukker opp på bedre vis enn på OLED, fordi lysstyrken fremhever de. På vanlige TV-sendinger, så synes jeg at OLED gjør en bedre jobb med å håndtere det helt sorte.

Største forskjellen slik jeg ser det, er at bildet føles helt uniformt på OLED, mens på LCD kan du se at det er litt forskjellig kvalitet avhengig av hvor du plasserer blikket ditt.

På den andre siden, farger popper mye mer på Samsung sin TV. Ikke pågrunn av overdreven prosessering, men fordi den høye lysstyrken gir mye bedre gjengivelse av de lyse fargene. Hvitt spesielt, er helt soleklart best på LCD, der OLED nærmest har et slags slør over seg - som om en har fått litt solkrem på skjorta under vask.

Hva gjelder seeropplevelse, vil jeg tro at det finnes subjektive preferanser. Jeg tror faktisk at jeg helt ærlig vil synes at en Samsung KS7005 er mer imponerende med en HDR-film, enn det jeg vil synes at LG B7 er. Rett og slett fordi forskjellen i sortnivå ikke er så stor, men fargene og høy lysstyrke er ganske signifikant.

Imidlertid er skarpheten og uniformiteten på LG B7 nok til at jeg ønsker å beholde TVen. Jeg er imidlertid lei av at folk legger det fram som om det er to helt forskjellige verdener av ytelse. Ja, OLED koster mer, fordi det er en teknologi som fortsatt har en del feilproduksjon og umodenhet. Nei, den er ikke overlegen det beste som er av LCD.

Jeg forstår Tek.no godt når de gir karakterene de gir til Samsung. Det er ekstremt gode TVer, og om en velger OLED eller LCD, uavhengig av budsjett, bør være opp til om en foretrekker mest mulig dynamikk i de sorte eller lyse delene av bildet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...