teke Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Hei Jeg var litt uklok når vi pusset opp huset for fire år siden og trakk inn CAT5 kabel siden jeg hadde en rull av det liggende fra forrige husprosjekt nesten 10 år tidligere. Vi har fiber og jeg skal oppgradere den nå til 300mbit siden ungene blir større og mer kravstore med nettbruken. Det meste er trekt i rør og enkelt å skifte ut og koble opp igjen mot bokser etc. Inntaket til fiber og boksene som hører til det står i kjeller på en yttervegg. Det er trekt kabel fra denne til skap hvor det er router/switch. Med forgreining derfra til pc, stue og kjellerstue. Så det er ikke de store kabelstrekka, lengste strekket er kanskje opp mot 20 meter, mens de fleste andre er på rundt 10 meter. Jeg ser ikke noe poeng å velge noen dårligere kvalitet enn CAT6, siden hastighet på Internett og båndbredde på dette bare vil øke med åra... Det som gjør meg usikker er at det er relativt store forskjeller i pris på kabel, alt fra 100 meter rull til rundt 430 kr på multicom til godt over 1000-lappen andre steder. Neon som har noen tanker om det og eventuelt stalltips til kabel som vil fungere? Selvsagt ingen ulempe at det ikke koster skjorta hvis ikke det er nødvendig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Cat5e støtter 1 Gb/s, iallefall i teorien, så du skal kunne bruke eksisterende kabling fortsatt. Har du for mediesever hjemme som gjør at du vil ha høyere hastighet? Skal du utnytte hastigheten som cat6 gir bør du vel bytte ut nettverkskort til å støtte feks 10Gb/s også. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Ikke bare nettverkskort, men switcher og router Men har en jo lagt cat6 eller cat6+ så er en jo ready for neste steg. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Legg single-mode 9/125 fiber. Så dekker du spennet fra 1G til 100G(troleg mer også). Du trenger bare en simplex med Bidi transceiver, like lett å trekke som CAT5e CAT6A er betydelig tjukkere enn CAT5e Endret 14. august 2017 av siDDis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå