Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerm : No signal

Anbefalte innlegg

Hei. De siste månedene har jeg hatt problemer med at jeg får sort skjerm, og beskjeden "No signal".

Dette skjer når jeg tar maskinen ut av hvilemodus. Aldri hatt problemer med dette før.

Uansett hvor mye jeg slår i tastaturet, eller rister i musen - ingen reaksjon. "No signal"

Det hjelper dog å dra ut HDMI ledningen fra maskinen og sette den inn igjen.

Sånn sett skulle man kanskje tro at det var dårlig kontakt på ledningen, men jeg har aldri opplevet å miste signalet til skjermen mens den er i bruk.

Under "Strømstyring" har jeg valgt "Høy ytelse" og satt skjermen til å ALDRI gå i sovemodus. I perioder har jeg satt den til 2 timer. Ingen av delene ser ut til å gjøre noe forskjell.

Noen forslag til hva det kan være ? Takk

EDIT : Gikk nå inn på (desktop, høyreklikk) Skjermoppløsning. Med en gang en trykket på DETECT, så gikk skjermen i sort og viste "No signal".

Er det en sammenheng her ?

Maskin/software :

Windows 7, oppdatert

GPU Nvidia Geforce GTX 460

Endret av dapre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Dette med dårlig kontakt virker jo opplagt, men er litt usikker - som jeg nevner - så skjer det aldri mens maskinen er i bruk. Hvis det er dårlig kontakt, burde vel denne være tilstedeværende hele tiden ?

Dessuten skjer det - som jeg nevner - noe spesiellt når jeg feks aktiverer DETECT skjerm. Dette har vel ingen sammenheng med dårlig kabel eller ikke ?

I det hele tatt er det mye som taler for at det er noe feil i drivere eller oppsett en eller annen plass - jeg vet bare ikke hvor.

Sitter på siste versjon av Geforce drivere.

Teste andre kabler/koblinger :

Det er forholdsvis lagt strekk mellom pc og skjerm (forskjellige rom i huset) så jeg har bare en laaaang HDMI kabel tilgjengelig

Jeg kan prøve med en like lang DVI kabel, men da mister jeg lyden....

Uansett så føler jeg ikke dette er rette veien å feilsøke...så nøler litt.

Lenke til kommentar

DisplayPort mener jeg er avhengig av å kunne sense at det 'er noe i andre enden' for å gi ut et videosignal. Siden du har et langt strekk, _kan_ det være at du har ligget på grensen til at det i det hele tatt fungerer.

Cold boot vs. resume from hibernate/standby: Det kan være at maskinen/skjermkortet ved cold boot får tid nok på seg til å finne ut at det er en skjerm tilkoblet DP mens ved resume så går det så raskt at det blir en timeout før skjermen får respondert.

Prøv eventuelt med en eldre driver (fra før du fikk problemet.) Alternativt å koble skjermen til PC-en med en kort DP-kabel for test. Mulig du kan sette i skjermens meny at den ikke skal gå i standby og at det vil hjelpe(?)

Hva slags skjerm har du?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

HDMI kabelen er 10m. Tror ikke det er noe urovekkende langt.

Under strømstyring (software W7) har jeg hatt skjermen til å sette seg i sovemodus etter x antall timer - og aldri. Ingen av delene ser ut til å gjøre noe forskjell.

På selve skjermens meny, er det mulig å tvinge/auto type signalkabel. Tror aldri jeg har rørt disse innstillingene på skjermen. Sto på auto, prøver tvungen HDMI.

OBS : Mens jeg bladde meg gjennom menyen på skjermen, trykkte jeg på feil knap, og skrudde skjermen AV.

Da ville den ikke slå seg på igjen, og viste "HDMI" - "NO SIGNAL". Samtidig skiftet lampen på skjermen fra grønt til gult. Uansett hvor mye jeg tastet eller rørte på musen - ingen respons.

Da trakk jeg ut HDMI kabelen fra pc og satt den inn igjen. Da kom skjermbildet tilbake.

Valgte tilbake til AUTO under skjermens innstillinger. Slo av skjerm. Slo på skjerm. Bilde ok.

Skjermen likte tydeligvis ikke å bli fortalt hva slags kabel den får.

Vet ikke om det har noe å si.

Skjermen heter AOC e2450Swh

Endret av dapre
Lenke til kommentar

10 meter er helt på grensa. Har en 10-meter selv mellom en PC og en skjerm. Får ikke signal med alle skjermkort og heller ikke med alle skjermer. HDMI-switcher fungerer stort sett ikke. Noen ganger funker det med en DVI-HDMI-adapter og andre ganger må jeg rett i HDMI-utgangen.

Lenke til kommentar

Finnes en hotfix fra Microsoft som fikser et lignende problem, https://support.microsoft.com/en-us/help/2923766/black-screen-when-you-plug-in-a-monitor-on-a-computer-or-open-a-lid-of kanskje verdt å prøve?

Ser at det er noen som beskriver å ha laget seg en egen 'monitor.inf' -fil og at det har hjulpet. Igjen, om det hjelper i ditt tilfelle, er ikke godt å si...

"Here's a tried and true manual EDID method that worked for all my monitors and projectors, initially not recognized by w530.

" Any external display device attached to an Optimus system

via VGA, DVI, DP etc. reports its EDID, first passing thru the

Intel/HD chipset and eventually reaching Nvidia's Optimus driver

(that's my suspicion). This paths seems still broken and needs manual

intervention for both Linux and Win; e.g., google for keywords such

as, "nvidia EDID bug over-ride.."

1) I downloaded the free Moninfo, scanned all my external displays and

saved each one as an .INF file (w/o editing, as some posts suggests in

certain cases).

2) In nvidia Control Panel, under "system topo" i loaded the

respective external EDID files, which in fact also serve as monitor

driver files (.inf)

Alternatively, one can also download and install each .inf monitor

info file as needed, from vendors."

Lenke til kommentar

Skal så lite til at en HDMI kabel blir ustabil.

Helt korrekt. Møkkakabler tåler jo ingenting. Har byttet opptil flere HDMI kabler opp gjennom årene. Kabler som mere eller mindre ligger urørt fra A til B. Grunnen til at man ikke klager/bytter de, er at de er såpass billige i innkjøp

Nei, takker meg til gode gamle Scart kabler, eller DVI - SKRU møkka inn, og la det stå der til utstyret går ut på dato! :wee:

Minnebrikker ? Kan DET også ha noe å si ? Du verden....

Takk for alle svar. Jeg for gå for den ENKLE løsningen, og bare bytte kabelen først. Kan klare meg med en kabel på ca 7 m. Ser ut som det vanligste er kabler på 5, 10 m - men andre lengder finnes.

Takk

EDIT : I følge denne beskrivelsen hos "Kjell og company" (lette etter kabel mellom 5-10m) så skal en HDMI kabel på 10m ikke være noe problem i det hele tatt. Dessuten kjører overfører jeg ikke 4k video, men kun normal internett/pc bruk i 1920x1080. Det samme gjelder for evnt spill.

Dessuten er "ukurrante" lengder.....forbasket dyrt!

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...