Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Far med spillavhengighet - Hvordan kan jeg stoppe det?

lesles

Anbefalte innlegg

Min far har tippet over 100 000 i juli alene, hvor over 40 % av dette er spilt fra mastercard.

Jeg har fått logget meg inn og endret passordet på brukeren hans. Men det holder ikke, for jeg vet ikke hvilke andre betting selskaper han spiller hos. 

Dette må jeg gjøre noe med, ellers får han familien til å gå konkurs. Og snakker jeg med han om dette, så sier han at dette er ikke mine penger og han gjør som han vil.

Har noen erfaring med dette? Hvordan går jeg frem. Jeg har ikke fullmakt til å avslutte hans kredittkort, osv. Og bankbrikken hans gjemmer han stadig, så ingen ser hvor mye han spiller.

Gi meg gjerne noen tips, gjerne ASAP!

Endret av Hårek
Gjenopprettet slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at han har rett. Det er ikke dine penger og han kan gjøre med dem som han vil.

Man kan generelt sett ikke hjelpe folk som ikke vil ha hjelp. Det eneste du reelt sett kan gjøre, er å passe på deg selv, sørge for at du ikke blir med i dragsuget og streve etter å finne en balanse hvor du kan være en støtte for din far uten at du selv går til grunne.

Ring telefonnummeret på linken i posten over her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

gå til barnevernet og si at hans avhengighet går ut over evnen til å gi omsorg til deg og eventuelle søsken.

Bare hvis det er sant at hans omsorg har vært mangelfull av den grunn – trådstarter hadde nok nevnt det om så var tilfelle. Han er derimot bekymret for framtida, og det er forståelig, men da er henvendelse til barnevernet ikke en farbar veg.

Lenke til kommentar

Psykologisk, så er en slik avhengighet veldig vanskelig å snu for utenforstående. Det føles fort som en invadéring av deres private liv og rett. Så om du skal prate med han om det her, så må du være sensitiv og forståelsesfull gjennom hele samtalen, ikke dømme på noe vis. Det er en prosess han må igjennom, og ved å presse, så hindrer du den prosessen og mister hans tillit samtidig.

Det beste er om du viser interesse. Gå inn i hans verden. Når du da har vunnet hans tillit, kan du begynne å dreie han ut av det. Vise han andre, mer belønnende sider av livet. Dette er naturligvis en tid- og ressurskrevende prosess. Har du det som kreves?

Lenke til kommentar

Tråden er stengt fra tidligere, men til opplysning er det Fylkesmannen som har myndighet til å gripe inn og foreta midlertidig umyndiggjøring hvis spillavhengige bruker penger på spill på bekostning av forsørgelsesplikter (enten lovlige eller avtalemessige).

Varig umyndiggjøring besluttes av retten. Fylkesmannen, foreldre, ektefelle/samboer, og barn har alle rett til å reise sak. Staten dekker alle kostnader ved saken så lenge den ikke er reist åpenbart uten grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...