Gå til innhold

Spørsmål om kaffekoking

Taurean

Anbefalte innlegg

Har en slik engangs-kaffetrakter, som man setter ett filter i, har filtermalt kaffe i og dermed varmt vann, så dette renner forsiktig igjennom.

I går lagde jeg en kopp, og hadde altfor mye kaffepulver i. Fikk lyst på en kopp igjen nå, og har ikke lyst til å kaste 4 spiseskjeer kaffe, som jo er ekstremt dyrt i seg selv.

Kan jeg trakte en ny kopp på den kaffegruten, som jo har vært fuktig fra i går? Eller er den "muggen" eller ødelagt på noe vis? ^^ Jeg forestiller meg at det er mye smak igjen i den.

Dessuten lurer jeg på; Pleier dere å trakte kaffen 2 eller flere ganger, for å utnytte kaffepulveret mest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker bestemor fortalte at på basar i gamledager var hovedpremien å få lov å ta med seg hjem den brukte kaffegruten. Det går fint an å bruke på nytt, men om det blir særlig god kaffe av det kan nå diskuteres. Om et døgn i våt tilstand er noe problem eller ikke vet jeg ikke, men jeg ville turd å prøve.

Jeg vil tro det er svært sjeldent å bruke den flere ganger. Jeg kaster den hvertfall.

Lenke til kommentar

Brukt kaffe som basargevinst ^^, hjelpes, det høres ut som en mager premie ^^ Glad den tiden er forbi gitt. De var hardføre folk før!

Hmm, jeg tar en totalvurdéring og prøver. Så lenge det ikke er enstemmig at den blir muggen og sur over ett døgn så er det greit. Takk for svar!

Zork: Det er Evergood. Det er jo fra 100 - 140 kr/kg, avhengig av om tilbud eller ikke. Jeg synes dét er dyrt for noe så næringsfattig som kaffe. Det er mest et luksusprodukt.. og jeg er ikke milliardær ^^

Lenke til kommentar

og jeg er ikke milliardær ^^

Nei, det skal du være glad for - hadde du vært det, så måtte du betalt formueskatt og må man betale det så går man sporenstreks konk slik jeg forstår Hagen, Dæhlie og flere.

Så benytt sjansen til å drikke nytraktet, fersk kaffe før du blir så rik at du mister alt, inkludert evergooden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

og jeg er ikke milliardær ^^

Nei, det skal du være glad for - hadde du vært det, så måtte du betalt formueskatt og må man betale det så går man sporenstreks konk slik jeg forstår Hagen, Dæhlie og flere.

Så benytt sjansen til å drikke nytraktet, fersk kaffe før du blir så rik at du mister alt, inkludert evergooden.

Hmm, tja, jeg vet ikke ^^ Det har nok sine fordéler. Man får jo renter. Men man får også muligheten til å investére og skape noe. Jeg ville heller hatt den sjansen enn å ikke ha den. Men takk for omtanken.

Kaffen ble forresten helt som vanlig ^^ Ingen usmak. Kanskje litt tynnere, men absolutt drikkbar. Bruker fløte og brunt sukker i ^^ Ingen whisky, rom eller likør nå, siden man er på vannvogna.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Med nok fløyte og sukker blir vel det meste drikkkandes, men eg ville aldri tenkt tanken på å bruke grut om igjen. Når du bryggar kaffi så løyser du opp delar av kaffipulveret, som ender opp i mugga. Brukar du gruten om igjen så er det nesten ikkje noko meir å hente frå den og kaffien blir tynn og dårleg.

Ser dette skjedde midt på natta, så då er det vel fleire faktorar inni biletet som hemmar smaksløkane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bor du i nærheten av en bensinstasjon som har kaffeavtale? Om du drikker 2 kopper hver dag, og koppen + avtale koster 249,- så koster 1 kopp kaffe i snitt ~0,35kr på et år. Så i forhold til å kjøpe en pose kaffe til 50kr og få 2-3 kanner ut av den, så kan du få 150 kopper for "samme prisen" hos en bensinstasjon. Men det er jo klart at det er mye herk med å dra innom en bensinstasjon hver dag. Men neste års avtale på stasjonen blir som regel 50kr billigere hvis du bruker samme koppen. Men det finnes sikkert andre alternativer for å skaffe seg billigere kaffe også.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Man koker ikke kaffe.

Hvor varmt skal vannet være da?
Spørs på tilberedingsmetoden, men mange meiner at den ideelle temperaturen ligg rundt 88-92 grader i blandingen av vatn og kaffipulver. Sidan det forsvinn varme på veien bør vatnet vere 100 grader i utgangspunktet.
Lenke til kommentar

Zeph: Grunnen var at jeg hadde for mye i - så det var en del pulver rundt som ble liggende veldig kort tid i vannet ^^ Og jeg synes kaffen ble helt grei ^^

Pliscin: En bra tanke ^^ Hadde sikkert vært bra for formen å gå 10 minutter hver gang jeg hadde hatt lyst på kaffe, men tror de hadde blitt lei av å se trynet mitt hver dag også ;) Drikker sjelden kaffe egentlig, dette var et engangstilfelle.

TMB: Det var bare et "spur of the moment"-ting ;) Ikke noe jeg kontemplérer å drive med i 100 år.

Og er enig med dèt om temperaturen. Rar historie; Handlet i en stor Meny-butikk en gang. Der stod det to salgsmenn i stive, svarte dresser med slips, de var britiske, og stod der for å promotére Lipton té. Snakket rent britisk. Så jeg spurte de hvor varmt vannet burde være; "Just below boiling point", sa de. Så jeg løfter alltid vannkokeren av rett før den skal koke.

Så kan denne tråden sikkert dø ut nå ^^,

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bruker en skje pr kopp på målenivået på vannbeholderen, funker til å lage OK kaffe for min smak. Alternativet er 60 gram kaffe pr liter vann, så kan du regne ut hva du trenger for å trakte riktige porsjoner med de koppene du bruker.

Å trakte en kanne over brukt grut går greit men du må ha mindre vann i beholderen så det ikke blir myrvann i kanna; gleden over å spare noen kroner på kaffen forsvinner i dårlig smak.

Kaffegrut kan du bruke til så mangt, som f.eks håndrens og blande i såper, så det er nok større potensial for gevinst i den retningen hvis du lager julegaver o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...