Gå til innhold

Kalkyle ark Excel

Engelund

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg ønsker og lage meg et kalkye ark med en funksjon som gjør at jeg kan definere "prosjekter" med et valgfritt tall, programmet skal da summere alt nedover til man kommer til neste post. Gjerne også fra flere ark som summere dette på et ark fane i de forskjellige prosjektene med f.eks materiell, timer ol.

Noen som har noen smarte løsninger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det er nok flere detaljer i hodet ditt en hva vi kan lese ut av spørsmålet. Men en ide til struktur er alltid en god start. Penn og papir og en kopp kaffe.

Hva mener du med "summere alt nedover til man kommer til neste post"? Hva står nedover og hvordan gjenkjennes neste post?

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Det du nå lære deg er å "programmere*" i Excel. Like godt først som sist.

Har du erfaring fra et programereingsspråk? Det mest egnede IMHO er en eller annen avart av Basic. Jeg håper at du vet hva Macro er også.

Hvis du vil at noen skal "programmere" så må du komme med mye mer informasjon, som allerede etterlyst.

* Du vet at du kan skrive tekst og tall i seller. Du kan også skrive formler (Basic lignende), som f.eks. kan addere to andre seller, dividere resultatet med en fjerde og putte svaret i en femte selle. Er svaret, f.eks for stort kan bakgrunnsfargen skiftes på sellen og ordet "Idiot" sies i høytalerene.

Du kan lagre en haug med tastetrykk (en Makro) og spille dem av dersom navnet "Ole" skrives i en sjette selle.

Du kan skrive program kode som du komilerer, og som kjøres dersom navnet "Per" skrives i den sjette sellen.

Best av alt! Det jeg beskriver er ikke avansert bruk av Excel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...