Cocola Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Prøver å bytte regreim på audi a3 1.9tdi. Har kommet til der jeg skal få kan Aksel og veivaksel til merkene sine men får ikke snudd på noe. Hva gjør jrg feil? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Du prøver å vende om motoren? Husk å gjør det i riktig retning, og husk selvsagt å la bilen stå i fri. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 Ja stemmer. Bilen er i fri og prøver å vri med klokka. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Du må jo sette en skralle på mutter på veivaksel og ta litt i. Er mye kompresjon som skal overvinnes. Pass på at tenning er av så ikke motor starter. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Mulig at kompresjon gjør det vanskelig, spesielt siden det en diesel. Står det noe i reparasjonsmanual om hvordan du skal vende motoren? If in doubt, apply brute force (ikke gjør det da). Endret 12. august 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 Takk! Da fikk jeg vridd. Er hardt men går rundt. Er det mulig å ødelegge noe med kun håndkraft? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Absolutt. Håndkraft kan være ganske ekstreme krefter om du har lang nok arm. Drar du en stor bolt med en relativt kort nøkkel så er det neppe noe som blir ødelagt. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 Var nok litt dårlig formulert av meg. Jeg lurer på om man kan ødelegge ventiler eller stempler hvis man drar i for har og timingen er ute? Har ikke kommet så langt selv enda men lurer h is noe sånn skulle skje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Hvis en ventil står pip åpen og du presser stempelet opp så kan det i teorien gå galt ja. Med mindre det er en "non interference engine". Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Jeg regner med at du drar på veivakselen, i så fall, nei. Med nyere biler så kan det alltid være et unntak, så stol på reparasjonsmanualen, ikke meg. Edit: Jeg regnet selvsagt med at du fortsatt har reimen på, hvis den er av så er det som sedsberg sier. Endret 12. august 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 Ja reimen er på nå. Har ikke rukket å ta den av enda. Må fortsette i morgen. Men Takk for svar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Hvis "timingen er ute" så kan du risikere at en ventil åpner idét stempelet når TDC. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Har noen fler spørsmål ang Reg reim skifte Jeg har nå satt på ny reim men ikke startet bilen enda. Jeg la merke til at når jeg snurret på motoren for hånd så "sklei" reima litt innover mot motoren. Det så ut som om den justerte seg i forhold til resten men er usikker. Kan dette være et problem? Jeg testet timingen etter å ha snurret på motoren. Begge låseverktøy gikk inn. Motoren var også hard å snurre på noen ganger og lettere andre. Regner med at dette er kompresjon som går og Kommer? Normalt? Hvordan kan jrg være 100% sikker på at timingen er riktig? Vil ikke ødelegge bilen. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Fikk ikke boltene til motorfeste til å stemme helt heller. Er kanskje 1-2 mm feil. Har det mye å si? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Det kan absolutt ha noe å si. Registerreimbytte på en sånn tverrstilt 1.9 er langt fra enkelt. Motor må jekkes både opp og ned for å komme til og skru fast feste i motor. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Noen tips til å få den riktig på plass? Virker som om motoren er litt skjev i forhold til festet. Er det bare å holde motor med kraft på plass og skru til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå