annern98 Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Heisann, var en av de uheldige og fikk base stereo pakka på min Bmw 1-serie, men ikke nok med det, på 2010 modellen som jeg har, bestemte de seg tydeligvis for å fjerne subben under passasjersetet. Base stereo pakka består vanligvis av 2 mids foran og bak og en sub under hvert sete. Så tenker at dette må oppgraderes asap. Etter mye fram og tilbake tenker jeg å gå for alpine sitt retrofit kit, ettersom det er så og si plug and play, og min kompetanse innenfor område er ikke noe å skryte av. Må skaffe meg et par tweeter housings fordi det er ikke noe hull til tweeterne, men vet ikke helt om det ligger kabling klart til å sette in tweeters? Håper det. Uansett så må jeg planlegge hvordan jeg skal fordele høyttalerne mellom Main HU og forsterkeren som følger med. Planen er å oppgradere begge subbene under setene også til enten focal eller SWS 8". Så det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg burde fordele ting? Må jeg/burde jeg ha en egen forsterker for sub'ene under setene. Kan tenkes at det blir litt mye med 4 mids, 2 diskant, 2 bass på den forsterkeren som følger med til alpine settet? Bak er jeg ikke så interessert i at lyden er så bra, så kanskje kjøre 2 mids bak på Main HU, eller skal jeg rett og slett bare oppgradere Business enheten til proffesional; har det noe for seg? Mye spørsmål fra en nybegynner! Har en arbeidskollega som kan mye om bilstereo som skal hjelpe meg litt, men han har aldri montert bmw så det kan bli interessant! Takk for respons Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Jeg kjenner ikke BMW sitt system, så jeg har lite å bidra med her. Men de subbene under setet, de har vel alt en forsterker, de er vel aktive altså med innebygget forsterker? Angående tweeter så vil de fleste tweetere kreve en liten krets for å begrense strømmen til de. Mange tweetere har dette innebygget, men i komponentsett er det gjerne et separat delefilter som sørger for dette. Bare sier dette så du er litt obs at du har "noe" som demper til tweeterne så du ikke svir de med en gang du prøver å spille opp. Mange biler har en skjult plass for tweeters, er du sikker det ikke alt ligger klart i din bil? På de bilene jeg har satt inn anlegg på så har alle nyere enn ca år 2000 hatt plass for tweeters i fordører, noen også i bakdører. Ta ut dørtrekket og sjekk. Tweeterplassering kan ofte være i den lille trekanten foran vinduet på fordørene, der speil er festet. Lenke til kommentar
annern98 Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Jeg kjenner ikke BMW sitt system, så jeg har lite å bidra med her. Men de subbene under setet, de har vel alt en forsterker, de er vel aktive altså med innebygget forsterker? Angående tweeter så vil de fleste tweetere kreve en liten krets for å begrense strømmen til de. Mange tweetere har dette innebygget, men i komponentsett er det gjerne et separat delefilter som sørger for dette. Bare sier dette så du er litt obs at du har "noe" som demper til tweeterne så du ikke svir de med en gang du prøver å spille opp. Mange biler har en skjult plass for tweeters, er du sikker det ikke alt ligger klart i din bil? På de bilene jeg har satt inn anlegg på så har alle nyere enn ca år 2000 hatt plass for tweeters i fordører, noen også i bakdører. Ta ut dørtrekket og sjekk. Tweeterplassering kan ofte være i den lille trekanten foran vinduet på fordørene, der speil er festet. Ja, er 100% sikker. Spilleren er kodet om slik at det sendes et kraftigere signal til både mids og bass for å kompensere for mangel på tweeters/1 bass element. Har lest at denne må kodes om igjen for å yte best fra "Base stereo" til "HiFi mode", noe som koster flere tusen kroner. BMW har vært veldig sleipe her. Som du sier, så skal diskanten sitte i en den trekanten rett på innsiden av speilet, men problemet er at de jeg har nå er det ikke lagd et hull for diskantene så må kjøpe helt nye sånne med hull i :/ Er også rimelig sikker på at det er et separat delefilter i alpine kittet. Får åpne opp å se om alt av kabling er tilstedeværende når jeg får trimkittet mitt til å åpne dører etc. Endret 12. august 2017 av annern98 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Såpass. Jaja, du har en liten utfordring her :-)Har aldri montert i BMW, men i Opel, Peugeot, Citroên og en bråte med japser så har det ligget kabling til det aller meste. Dog har jeg stort sett latt originakabling være ubrukt og heller strukket egne kabler, pga dimensjoner på originalkablingen.Det er jo lov å håpe at BMW har vært flinkere på dette og strukket brukbare kabler. Lykke til! Lenke til kommentar
annern98 Skrevet 13. august 2017 Forfatter Del Skrevet 13. august 2017 (endret) Såpass. Jaja, du har en liten utfordring her :-) Har aldri montert i BMW, men i Opel, Peugeot, Citroên og en bråte med japser så har det ligget kabling til det aller meste. Dog har jeg stort sett latt originakabling være ubrukt og heller strukket egne kabler, pga dimensjoner på originalkablingen. Det er jo lov å håpe at BMW har vært flinkere på dette og strukket brukbare kabler. Lykke til! Yep, får nå håpe det! Har bestilt kittet, ende opp på 6400kr inkl tweeter grills. Ikke så aller verst, men håper bare jeg klarer å montere det selv. Har ikke helt skjønt tingen, men må man kutte kabler og legge inn noe i kretsen etc? Da ville jeg ikke kalt det plug and play isåfall. Er jo masse koblinger og drit som jeg ikke har greier på. I alpine sin instruksjonsmanual så er det et koblingsskjema med masse crimp joints etc, skjønner ikke helt. Endret 13. august 2017 av annern98 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå