Gå til innhold

Hva må man opp i for en ok 65" med 4K & HDR?

Anbefalte innlegg

Min gamle Samsung 64" plasma har fått vertikale striper og har følgelig sendt inn hastesøknad for utskifting. Jeg har ikke ubegrenset budsjett og har heller ikke fulgt nevneverdig med på scenen siste åra.

Trenger følgende:

65", 4K, HDR

Tuner og lyd er helt uinteressant, SmartTV er ikke avgjørende. Har nVidia Shield, PLEX-server og full 5,1, så benytter meg ikke av sånt uansett.

Jeg ser mest på TV-serier og film, sport og TV-spill benyttes ikke på denne skjermen.

Hva må jeg opp i for å få noe skikkelig?

Gjerne med konkrete eksempler.

Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt mulig å få tak i 2016 Samsung 65KS8005 i enkelte butikker.

Jeg fikk den til 16990.- Jeg kjøpte først en LG Oled 65 B6V til 23000.- som jeg aldri ble fortrolig med og returnerte til fordel for denne.

Har ikke angret ett sekund på dette kjøpet. TV'en er suveren til mitt bruk i en lys stue. Fantastisk bra på oppskalering på vanlig HD materiale.

Løsningen med One Connect Box er veldig grei, på LG er kablingen rett og slett dårlig designet.

Det blir kanske en Oled TV på meg senere når teknologien er blitt mer moden og prisene mer moderate.

Lenke til kommentar

Har akkurat handlet en 65" selv, endte opp med en Sony KD65XE9005 til 23k.

Tven skal brukes hovedsaklig til gaming og tv sendinger i hd, leste mye positivt om tvens gode oppskalering -og motionegenskaper (og tilsvarende dårlig i om OLED i samme prisklasse). 

Sonyen har også halvblank skjermoverflate, for meg en av de viktigste egenskapene for valget - klare ikke glossy tver.

Etter noen dagers bruk er jeg ganske fornøyd med tven, den er bra på tv-sendinger og gaming. Det er også ganske greit å få stilt inn et godt bilde. 4K og HDR ser veldig bra ut.

Den har Android, noe jeg ikke er imponert av, men etter å ha fjernet alt jeg kan og slått av animasjoner og slikt - så har det blitt oversiktlig og responsivt.

Dette er en ego-tv, innsynsvinkelen er liten.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv LG B6 OLED 23k ish, som jeg er veldig fornøyd med. En ting å tenke på, hvis jeg ser på TV med min eldre Samsung 4k TV så er faktisk bildet bedre når det kommer til å se på TV og HBO Nordic.

Er det 4k materiale så knuser den det meste.

Hadde jeg selv skulle kjøpt TV igjen så hadde jeg ventet til LG sine nyere OLED modeller faller til høsten / vinteren eller kjøpt en av toppmodellene til Sony.

Vet ikke hva du tenker angående Dolby Vision, men personlig så syntes jeg det å kjøpe en TV nå som ikke støtter dette er litt scary. Da DV er klart bedre enn HDR 10, ikke dag og natt bedre, men bedre.

Lenke til kommentar

Dette er i grunn et enkelt valg. NetOnNet selger per nå KS7505 65" til 13990 kr. 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3614458

Det er en helt vanvittig pris. Jeg er i ferd med å skrive en sammenligning-anmeldelse mellom KS7005 og LG B7, fordi jeg har eid begge, og mener at forskjellen faktisk ikke er så alarmerende som folk skal ha det til. Eller, forskjellen er stor, men vil ikke si at ene TVen er overbevisende bedre enn andre. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tips så langt. 20k+ er helt uaktuelt med dagens budsjett. Jeg nevnte ikke noe spesifikk prisintervall, så må nok bremse dere litt  ;)

Buet skjerm utgår, sitter litt langt unna og har også en hjørnesofa hvor ungene ofte sitter nedover langs veggen. Synd, for det var et prisnivå og kvalitet jeg er ute etter.

La meg prøve å omformulere litt.

Jeg vet jeg ikke kan ende opp med toppmodeller, men har allikevel lyst å ha en litt fremtidsrettet TV. Derav 4K/HDR, selv om det kun er Netflix og evt YouTube jeg har som kilder i lange tider.

Dolby Vision er såpass nytt at jeg ikke helt ser at det er å finne på annet enn toppmodeller en stund fremover.

La oss f.eks ta ukas tilgjengelige LG-skjermer hos Power:

post-26777-0-95165400-1502698994_thumb.png

Her har vi f.eks en skjerm til 9990,- med 4K og HDR. Ikke allverdens å finne på nett om denne, men på en testside dukker denne setningen opp: "However, the black colors are missing depth because this TV doesn’t have ultra luminance which is bad news for the movie lovers."

- antageligvis hovedårsaken til at dette er en TV jeg ikke skal ha. Gjelder det da hele 63xx-serien til LG?

I så fall, hvilket nummer må jeg opp på i artikkelnummeret for å få me "ultra luminance"? (gitt at dette er tilstrekkelig og ikke bare et uttrykk salgsavdelingen til LG har funnet opp fordi det hørtes kult ut)

Tilsvarende utfordringer er det for andre leverandører. Hva burde jeg unngå for enhver pris og hva er typisk minimum for å få et ok bilder, sortnivå osv. Top notch OLED/SUHD osv blir det ikke denne gangen, dessverre. Bang for the buck! ;)

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvordan det er med de rimelige LGene, men her er iallefall en som selger UE65KS7005 "ny" på finn; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98550142

Sikkert en luring som har kjøpt den på tilbud og forsøkt å tjene penger, men ser ikke ut som det går så bra siden den har ligget siden Juni og han har bud på 13k.

Jeg kjøpte min på tilbud til 14990,- ved juletider og er fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...