Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD Ryzen Threadripper tråden

Nizzen

Anbefalte innlegg

He he, jeg så nettopp en fyr i et kommentarfelt som gnålet om at 2990X kom bare til å være raskere enn 28 kjerner dersom man hadde noe å fylle de 32 kjernene med. Akkurat som om 28 skulle være det magiske nummeret all software kommer til å kunne utnytte, men ikke over!... :p

Bildet i lekkasjen jeg så, hevdet at 1500EUR var inkl. MVA. Så om det stemmer ser vi vel på 15K her i Norge?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, jeg så nettopp en fyr i et kommentarfelt som gnålet om at 2990X kom bare til å være raskere enn 28 kjerner dersom man hadde noe å fylle de 32 kjernene med. Akkurat som om 28 skulle være det magiske nummeret all software kommer til å kunne utnytte emn ikke over!... :p

Bildet i lekkasjen jeg så, hevdet at 1500EUR var inkl. MVA. Så om det stemmer ser vi vel på 15K her i Norge?

Blir rundt der ja, er bare gange pris av 2700X med 4 så er du der, da de ikke har noe serlig mer utgifter med å lage 32 core vs 8. Er der AMD har en fordel, og som Intel ikke kan gjøre noe med før 2-3 år minst. 7nm neste år er da vi vil få et skifte av hvem som blir ledende de neste årene. 

Lenke til kommentar

Blir rundt der ja, er bare gange pris av 2700X med 4 så er du der, da de ikke har noe serlig mer utgifter med å lage 32 core vs 8. Er der AMD har en fordel, og som Intel ikke kan gjøre noe med før 2-3 år minst. 7nm neste år er da vi vil få et skifte av hvem som blir ledende de neste årene.

Blir spennende å se om AMD klarer å pushe ut 7nm med glimrende ytelse. Jeg holder som sagt aldri pusten. Tar det som det kommer, har vist seg å være en vinner.

Vi så jo hvordan det gikk med Vega, som skulle bli det neste store... TR 1 er jo også nesten halvvert i pris, noe som betyr at den ikkje er super populær.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om AMD klarer å pushe ut 7nm med glimrende ytelse. Jeg holder som sagt aldri pusten. Tar det som det kommer, har vist seg å være en vinner.

Vi så jo hvordan det gikk med Vega, som skulle bli det neste store... TR 1 er jo også nesten halvvert i pris, noe som betyr at den ikkje er super populær.

Det er mange forbedringer de har gjort på Zen på 7nm prossesen. Så at det blir bra, er vel liten tvil. 

De holder vel å få unna noen TR1 før de nye kommer. Hvem kjøper 16 core når 24 vil koste det samme om litt ;) Er vel normalt når ny hardware er på vei. AMD sin CPU avdeling har litt mer troverdighet enn Radeon gruppen ;-p Du vet hvordan prosessorene deres er nå, og det kommer mange forbedringer på Zen arkitekturen på 7nm + det forbedringer som er på 7nm kontra 12nm/14nm. 12-Kjerner Ryzen neste år på 7nm vil nok ligge på samme pris som 2700X nå. Uansett, så er det morsomt at vi endlig går denne veien, at vi får så  sjukt med power for slike priser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

2990x 32 core har fått pris på 1500€ i tyskland. Nice!

Spørsmålet er nå om den kan brukes til noe annet enn Cinebench :p

http://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-threadripper-2990x-with-32-cores-is-listed-in-webshop-for-1509-euros.html

Er redd for at latency kan være skyhøy. Kan nok løses med samme triks som på TR 1. Disable kjerner i software. Process Lasso programmet som kan sette "gamingmode" uten å restarte.

Er nå helt avhengig av hvordan man jobber og om systemet arbeider for andre enheter i huset.

Men jeg tror at jeg personlig ikke engang vil greie å utnytte en 16 kjerners i nær fremtid.

Har litt lyst på neste krymping så venter litt med å bytte ut dagens 8.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er positivt for oss som fortsatt har bare 4 kjerner, at flere enn 4 blir mer tilgjengelig og mer vanlig.

Hvis man bare sikter på 60fps ++, så duger vel threadripper greit?

TR duger greitt til 100+ fps også :) Min overklokka TR med 100GB/s les på minnet gjør alt bra. X299 gjør bare alt litt bedre. TR er merkbart billigere :)

Lenke til kommentar

TR duger greitt til 100+ fps også :) Min overklokka TR med 100GB/s les på minnet gjør alt bra. X299 gjør bare alt litt bedre. TR er merkbart billigere :)

OK. Jeg har ikke bare gaming å ta hensyn til. Pleier ofte å folde med kort og bruke et kort til gaming.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke hvor mye som forsvinner i overhead på ECC minne? Men det, kombinert med et TR2 system med f.eks. 3400MHz RAM med stramme timings i 4 kanaler, mot 8 kanaler med 2666MHz ECC RAM med slakke timings for Epyc... Det er ikke sikkert at testingen til Der8auer er heelt bortkastet?...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...