Gå til innhold

Se brannbilen som suser forbi trafikkorken - og henter folk ut av brennende skyskrapere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hummer og kanari.

Konseptet har vært prøvd mange ganger og har nå det tillegget som gjør det realiserbart, bruk av sensorer og styring, slik at en ikke baserer seg på en mekanisk gyro alene. 3D skissene her derimot er direkte fryktelige og gjør konseptet en bjørnetjenseste. Hva er poenget med å lage dem som gigantiske osteklokker... Upraktisk, tar unørvendig plass, dyrt å produsere, vankelig å frakte, unødvendig luftmotstand og ombygging av eksisterende gatestruktur, bredden gjør den potensielt mer vanskelig å stablisere. Og så toppe det hele med en urealistisk drone, som andre her inne har påpekt kunne komme dit på enenhånd.

Google: monorail brennan

https://www.youtube.com/watch?v=PunuGGJ8dqs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal den greia der holde balansen egentlig?

 

På samme måte som en "snurrebass" holder seg oppe, bare litt mer rafinert satt opp. Lettere for den å holde seg oppe enn å forandre retningen på kreftene du har opplagret i gyroen, i en gitt retning.

Lenke til kommentar

Kan de ikke bare fly dit først som sist?

 

Det er en ledning fra "dronen" til kjøretøyet så vil anta tunge motorer/generatorer og drivstoff er i kjøretøyet på bakken, man unngår tunge batterier, og kun en lett karbonramme med lette elektriske motorer og slukkeskum flyr opp i luften. I tillegg virker bakkeenheten som en ferdig platform for å lande reddede og fyllle mer skum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at slike bygninger alltid bygges i par slik at man:

a) Kan stå på taket av den ene og slukke den andre.

b) Kan redde folk over med bro mellom bygningene.

 

De bygninger på mer enn 30 m som allerede finnes i klynger må utstyres med lange nok vannslanger eller iallfall koblinger på eksisterende røropplegg til å kunne slukke alle etasjer over der stigebilen ikke rekker til. Litt som at brannhydranten flyttes opp og er tilgjengelig 10, 20, 30, 40 m fra bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at slike bygninger alltid bygges i par slik at man:

a) Kan stå på taket av den ene og slukke den andre.

b) Kan redde folk over med bro mellom bygningene.

 

De bygninger på mer enn 30 m som allerede finnes i klynger må utstyres med lange nok vannslanger eller iallfall koblinger på eksisterende røropplegg til å kunne slukke alle etasjer over der stigebilen ikke rekker til. Litt som at brannhydranten flyttes opp og er tilgjengelig 10, 20, 30, 40 m fra bakken.

 

Ser for meg scenene når 100.000 arbeidere og besøkende prøver å komme seg over broen fra fra ett bygg til et annet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg foreslår at slike bygninger alltid bygges i par slik at man:

a) Kan stå på taket av den ene og slukke den andre.

b) Kan redde folk over med bro mellom bygningene.

 

De bygninger på mer enn 30 m som allerede finnes i klynger må utstyres med lange nok vannslanger eller iallfall koblinger på eksisterende røropplegg til å kunne slukke alle etasjer over der stigebilen ikke rekker til. Litt som at brannhydranten flyttes opp og er tilgjengelig 10, 20, 30, 40 m fra bakken.

 

Ser for meg scenene når 100.000 arbeidere og besøkende prøver å komme seg over broen fra fra ett bygg til et annet ;)

 

Ser du på det som mer eller mindre komplisert enn 100.000 arbeidere som prøver å komme seg om bord i den "dronen"?

Lenke til kommentar

Ser noe rart ut. Hvordan kjører de opp flere kubikk med vann flere etasjer opp i luften gjennom den syltynne spaghetti ledningen under dronen? Trenger jo også kraftig trykk for å ha høyt nok vanntrykk og volumn så høyt over bakken til at det skal kunne brukes til annet enn å gjøre vinduskarmen fuktig.

 

Forstår konseptet med ledningen under dronen. Med egen strømtilførsel til dronen så unngår man jo batterier... spørsmålet er jo bare hvor tung er kabelen som henger under dronen i forhold til å ha batterier installert? En kobber eller aluminiumkabel veier jo en del kilo når det blir flere meter lang og hengende i løse luften.

Lenke til kommentar

Hva gjør denne brannbilen hvis det står en lastebil i veien? De digreste lastebilene er jo nesten 5 m høye. I Norge får vi nok derimot oppleve scener lenge før antall arbeidere og besøkende nærmer seg 100 000, selv uten brann. Norges høyste bygning, Oslo Plaza, har f.eks. 676 rom og 1500 senger.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...