magiga Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 100 kameraer, gassdetekteringssystem, bommer og leddskilt skal gjøre tunnelen til en av landets sikreste.Denne tunnelen blir en av landets mest høyteknologiske Lenke til kommentar
knuterikb Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Hehe, hvordan klarte dere å få LED-skilt til å bli leddgikt. ? Det er jo nesten så man skulle tro dere *vil* bli *ledd* av ??? 1 Lenke til kommentar
knuterikb Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Hehe, og autokorrekt gjorde leddskilt til leddgikt - kanskje noe slikt som foregikk i artikkelen også ?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Er det leddskilt dere snakker om? Hva er det? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Synes det sier litt om andre tunneler når dette er "høyteknologi".... Systemer som automatisk detekterer gass? Hvordan fungerer slike systemer i andre tunneler? At gassdetektoren manuelt detekterer gass? LED skilt? Som kan fjernstyres? Avansert? Dette har da vegvesenet på resten av E18 og har hatt i mange år. Det som evt. er avansert her er vel om kameraene fanger opp en hendelse, og automatisk finner ut hva som har skjedd og om det er behov for noen form for varsling. Men det sier jo ikke artikkelen noe om? 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det står fortsatt "leddskilt" i den første billedteksten ... 2 Lenke til kommentar
FE6RSIHC Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Hvorfor er det bare refleks-skilt som viser rømningsvei? Ved en brann og mye røyk vil det være vanskelig å se, spesielt når det er trafikk støv etc. på skiltene. Skilt med lys er jo langt bedre og enklere å se, slike finner man f.eks. i tuneller i Sveits og Østerrike. Men i Norge henger man bare opp refleks skilt som blir fort skitne, som ingen vil kunne se når det er røyk i tunellen. Høyteknologisk? Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Teknologi i tunnell er ein ting. Parallelle løp og rømningsveg mellom løp, er likevel det absolutt viktigaste sikringstiltaket i lange tunnellar. 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Hvorfor ikke bare sprinkelanlegg istedet for alle dyre kameraer og sensorer? Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Synes det sier litt om andre tunneler når dette er "høyteknologi".... Systemer som automatisk detekterer gass? Hvordan fungerer slike systemer i andre tunneler? At gassdetektoren manuelt detekterer gass? LED skilt? Som kan fjernstyres? Avansert? Dette har da vegvesenet på resten av E18 og har hatt i mange år. Det som evt. er avansert her er vel om kameraene fanger opp en hendelse, og automatisk finner ut hva som har skjedd og om det er behov for noen form for varsling. Men det sier jo ikke artikkelen noe om? Her i Trøndelag har vi Strindheimtunnelen som er av samme prinsipp, men trafikken blir aldri ledet over av to grunner, det ene er at folk kjører på vane og fare for møteulykker er enormt mye større og det andre er at det ikke er noe problem å benytte omkjøring på natt. Gassdetektering er det i de fleste tunneler med en viss størrelse og trafikk, dette øker viftene gradvis, og om Co eller nox kommer over et gitt nivå så stenger tunnelen automatisk. Vi har også allerede Kamera og radar i eldre tunneler som har denne funksjonen, eneste problemet er at de ofte må vaskes på vinter for å fungere som påtenkt Det er flott med avanserte tunneler, men mere elektronikk fører til mere feil, selv mener jeg LEDskilt er vanskeligere å lese(tenker de gule med stedsnavn og retning eller hastighet) i tillegg er det bare produsenten som kan reparere disse og de er flere feil på en Prismeskilt. Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Hvorfor ikke bare sprinkelanlegg istedet for alle dyre kameraer og sensorer? Er litt nysgjerrig på hvordan du tenker at dette skal løses på en fornuftig måte når temperaturer fort kan nå -20 på vinteren, i tillegg er det ofte at objekter og lastebiler treffer utstyr som henger i taket i tunnelen, så vi vill få mye meningsløse jobber tilknyttet utløst slukkeanlegg Lenke til kommentar
Nasir Iftikar Skrevet 25. august 2017 Del Skrevet 25. august 2017 Bra med ny motorveiforlengelse. MEn blir det autobom ut/inn fra Larvik? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå