Gå til innhold

Denne tunnelen blir en av landets mest høyteknologiske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det sier litt om andre tunneler når dette er "høyteknologi".... 

 

Systemer som automatisk detekterer gass? Hvordan fungerer slike systemer i andre tunneler? At gassdetektoren manuelt detekterer gass? 

 

LED skilt? Som kan fjernstyres? Avansert? Dette har da vegvesenet på resten av E18 og har hatt i mange år. 

 

Det som evt. er avansert her er vel om kameraene fanger opp en hendelse, og automatisk finner ut hva som har skjedd og om det er behov for noen form for varsling. Men det sier jo ikke artikkelen noe om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det bare refleks-skilt som viser rømningsvei? Ved en brann og mye røyk vil det være vanskelig å se, spesielt når det er trafikk støv etc. på skiltene. Skilt med lys er jo langt bedre og enklere å se, slike finner man f.eks. i tuneller i Sveits og Østerrike. Men i Norge henger man bare opp refleks skilt som blir fort skitne, som ingen vil kunne se når det er røyk i tunellen. Høyteknologisk?

Lenke til kommentar

Synes det sier litt om andre tunneler når dette er "høyteknologi".... 

 

Systemer som automatisk detekterer gass? Hvordan fungerer slike systemer i andre tunneler? At gassdetektoren manuelt detekterer gass? 

 

LED skilt? Som kan fjernstyres? Avansert? Dette har da vegvesenet på resten av E18 og har hatt i mange år. 

 

Det som evt. er avansert her er vel om kameraene fanger opp en hendelse, og automatisk finner ut hva som har skjedd og om det er behov for noen form for varsling. Men det sier jo ikke artikkelen noe om? 

 

Her i Trøndelag har vi Strindheimtunnelen som er av samme prinsipp, men trafikken blir aldri ledet over av to grunner, det ene er at folk kjører på vane og fare for møteulykker er enormt mye større og det andre er at det ikke er noe problem å benytte omkjøring på natt.

 

Gassdetektering er det i de fleste tunneler med en viss størrelse og trafikk, dette øker viftene gradvis, og om Co eller nox kommer over et gitt nivå så stenger tunnelen automatisk.

 

Vi har også allerede Kamera og radar i eldre tunneler som har denne funksjonen, eneste problemet er at de ofte må vaskes på vinter for å fungere som påtenkt

 

Det er flott med avanserte tunneler, men mere elektronikk fører til mere feil, selv mener jeg LEDskilt er vanskeligere å lese(tenker de gule med stedsnavn og retning eller hastighet) i tillegg er det bare produsenten som kan reparere disse og de er flere feil på en Prismeskilt.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare sprinkelanlegg istedet for alle dyre kameraer og sensorer?

 

Er litt nysgjerrig på hvordan du tenker at dette skal løses på en fornuftig måte når temperaturer fort kan nå -20 på vinteren, i tillegg er det ofte at objekter og lastebiler treffer utstyr som henger i taket i tunnelen, så vi vill få mye meningsløse jobber tilknyttet utløst slukkeanlegg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...