Lami Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Hei, Gikk fra ASUS et og annet til en RT-AC87U router. Satt den opp og alt, men internettet går meget tregt over WiFi. Jeg har ikke prøvd over LAN og kan ikke det heller for øyeblikket. Men har ca 100/100 linje, men får kun 25/30, noen ganger høyere opplastningshastighet. Dette gjelder alle enhetene over WiFi i huset. Hvorfor får jeg ikke hastigheten jeg skal ha ved denne nye routeren? Resetting er prøvd. QoS er av. Det er 2.4GHz. Jeg har prøvd funksjonen Bandwidth Monitor på routeren sin IP, som dreier seg om at man kan se opp og nedlastingshastigheten på hver enhet som er koblet til. Har derfor prøvd å ta speedtest og laste ned store filer, samtidig som jeg har sett i Bandwidth Monitor for å se hastighetene. Nedlastingshastighet er aldri over 60Mbps. Men ja 60 er mer enn 25, så får litt bedre. Men dette er jo langt i fra 100. Noen andre tips? Tusen takk for hjelp. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Hvor gammel klient har du? Å få 100/100 på 2.4 er ganske optimistisk og du trenger fort over 200/200 Mbps linkhastighet. Hvilken linkhastighet har du? Endret 11. august 2017 av Rim Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 Klient? Linkhastighet? Jeg fikk oppimot 100/100 på 2.4 med den gamle routeren. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Har du prøvd 5GHz hvis du kan? Men du kan også prøve å sette en fast MHz i settings på rutern, default er vel 20/40MHz, husker ikke hva det heter igjen, du kan da sette enten 20 eller 40 eller hva slags valg du har. Trådløs seksjonen->kanalbåndbredde heter det på norsk. Kan jo prøve å bytte "trådløs modus" til noe anna bare for å se om det ikke over her funka. Firmware update kanskje? Du kan jo også endre kanaler på nettet å se om det blir bedre, kan bruke wifi analyzer app for å se hvilke kanaler rutern din er på og om andre er i samme kanal område. Og oppi mot 100mbit er ikke så vanskelig å få til selv med en pc/tlf som er noen år gamle. Får da det med en laptop her i huset som er 12 år gammel og som er rimelig shit i alt som heter spesifikasjoner. Endret 11. august 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 Tusen takk for svar! Jeg ser at jeg har 10+6 på channel, og det har naboen på sin router og. Kan det være dette? Nei det var ikke det. Nå ser det ut til at det ble verre og når jeg skifta til 4. Jeg prøvde nå 5Ghz. Da fikk jeg 6/3 Mbps ... Jeg prøvde nå 20 MHz, ingen bedring. Prøvde 40 MHz, ingen bedring. Firmware versjonen er siste. Er jo helt fucked dette! "tilkoblet men ingen internett-tilgang" hele tiden. Helt umulig å få ordnet opp når jeg ikke en gang kommer inn på routeren med hverken mobil eller PC, det bare detter ut til tider og utider. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Ville vel strengt tatt ha brukt en ledning til å koble til rutern for å faktisk ha tilgang til den, men hvis du ikke kommer inn på rutern så er det jo enten selve wifi tilkobling på rutern som er ødelagt på enn eller anna måte eller så er enhetene du kobler til med ikke helt gode, men det kan jo være noen forstyrrelser ute å går også av signalene, prøv gjerne flere kanaler, alt ifra 1 til hva maks kanaler er. Du trenger ikke internet for å koble til en ruter. Nå vet ikke jeg hvor mye det har å si, men de antennene er vel ordentlig fast skrudd? Prøve en eldre firmware som siste utvei kanskje, resette rutern helt til fabrikk innstillinger etc, kan nok lønne seg å resette etter å ha innstallert firmware også uansett hvor ny eller gammel den er. Har du prøvd den gamle rutern? Har du prøvd å google etter problemet av samme ruter type? Hadde noe lignende selv en gang mener jeg, men husker overhodet ikke hva det var eller hva jeg gjorde. Endret 11. august 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Trenger tydeligvis internett for å koble til ruteren hos meg ... Men vet ikke hva jeg gjorde nå, men nå ser det ut som det er STABILT i hvertfall. Men 8 26Mbps ned og 23 32Mbps opp på iPhonen er for dårlig. 38/28 på PCen. Faen altså. Hva er dette for en ruter. Endret 11. august 2017 av Lami Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Kabel er alltid best og bruk lan port 1 til å koble opp/sette opp rutern første gang. Mulig jeg er gammeldags, men ville aldri brukt wifi for å koble til og sette opp en ruter selv om det sikkert funker. Men jeg ville ha søkt litt rundt på navnet til rutern. Noen påstår at det å deaktivere/aktivere NAT akselerasjon hjelper, du kan også prøve å skru av jumbo frames, eller om den er av, prøv med på? Ligger under LAN-->switch control antar jeg, gjør det på den asus rutern jeg er på og de er ikke så veldig forskjellige egentlig. Endret 12. august 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Ca. 70 Mbps er vel det meste du vil få på 2,4GHz pr. antenne under optimale forhold. Om det er 2 antenner på nettverkskortet vil det være mulig å få ca. Det dobbelte. Det jeg syntes er mest overraskende med denne saken er at du kun fikk 6/3Mbps på 5GHz. Vanligste årsaker til det er at ruteren bruker en kanal der det er mye interferens, eller dårlig driver til nettverkskortet til PCen. Om 2,4GHz fungerte bra med den forrige ruteren ser jeg 3 sannsynlige årsaker til at det ikke funker bra nå: 1: Ruteren du har nå bruker kanal med mye interferens. Forsøk iallfall kanal 1, 6 og 11. 2: Vinklinga på antennene er annerledes. Om ruteren har flere antenner vinkle de loddrett om de skal gi dekning i samme etasje, men ha også en som er viklet vanntett. 3: Det har i mellomtiden dukket opp noe nytt trådløst utstyr i nabolaget som også bruker 2,4GHz. Ikke sikkert du finner en kanal som funker bra. Eneste løsninger er i tilfelle 5GHz eller å finne den/de nye enhetene som forårsaker interferens og skru av de. Om ikke noe av det over forklare problemet, er det lurt å avgrense hvor det kan være. Forsøk å overfør 1 fil fra en enhet til en annen på mobilnettet. Om det gir dårlige hastigheter er problemet høyst sannsynlig med interferens på WiFi eller drivere på nettverkskort. Om overføring på mobilnettet går raskt, er problemet sannsynligvis på ruteren eller internettforbindelsen derifra og ut. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 13. august 2017 Forfatter Del Skrevet 13. august 2017 Aktivere NAT gjorde det bare verre. Det viser seg å bruke frekmevs 6 og aktivere jumbo gir meg nå rundt 70/80Mbps ned og 80-90Mbps opp. Likevel er pingen på hele 17ms. I forhold til den gamle asus routeren målte jeg 2 i ping. Det er fire antenner på ruteren. Nå står to vannrett og to loddrett. Går kjapt over mobilnett. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 (endret) Det at du får litt mer opp enn ned er ikke så rart egentlig, men veldig rart at det skulle gå så trått egentlig. Jeg har AC3200 som henger på veggen med alle 6 antenner rett opp i lufta og selv i 2 etasje, lengst unna rutern så får jeg 200mbit-ish på 5GHz med en galaxy S7 og da må signalet gå igjennom typ 2 vegger+betong gulv i det rommet lengst unna og på tlf har jeg da typ 4-5ms. Jeg vet ærlig talt ikke hva som er galt, men jeg har sett en del folk klager på ustabilt/dårlig hastighet med den rutern, kanskje prøve å bruke returretten også prøve en anna en? Men nå får du ihvertfall hastigheten, litt rart med pingen kanskje men. Endret 13. august 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 (endret) Har rt-ac68U og får knallgod hastighet og ping på både 2.4 og 5GHz. Ikke ha på auto kanalvalg da den funksjonen er elendig. Installert en wifiscanner på mobilen din og se hvilke kanaler som er ledig og bruk dem. Legg og inn siste firmware før du gjør noe som helst. Endret 13. august 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 1-6-11 blir brukt i USA som ikke overlapper som default. I Europa benyttes 1-5-9-13 som ikke overlapper. Greit å benytte enten 1-5-9 eller 13 for å ikke få krøll med naboens nett.. Hvilke av de som yter best og har best dekning kan du jo sjekke med wifi analyzer til android om du har dette. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Nå er hastighetene på nettet nede i 18Mbps ned og 8 Mbps opp. Herregud, det går i baner dette her. Verst er det på stasjonær PCen i andre etasje, der alt plutselig kan stoppe opp, og etter litt tid "no internet, secured". Bruker jeg analyzer i Windows så viser det at nettverket er RSSI på -75. Etter hva jeg har skjønt så er nærmere 0 best. 75 er ganske langt i fra null. Dette er helt sinnsykt. I morgen kobler jeg meg rett i boksen, nytter ikke når jeg ikke en gang kommer inn på ruteren. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Finner ikke ut av dette as. Plutselig på PCen nå får jeg ikke mer enn 2Mbps. Mens iPhonen rett ved siden av får høyere. Jeg tok en test av alle kanelene på 20MHz. (40MHz utgjør ingen forskjell). I screenshottene under ser dere test av alle kanalene utenom 5 og 13 siden dem ikke kunne bli funnet. Så nederst er det 1 og øverst 12. Her ser vi at kanal 9 er kjappest (46/30), selv om det er milevis fra 100/100.: Dette målte jeg i andre etasje der utstyret er. Men måler jeg på kanal 9 20MHz i første etasje der routeren er, får jeg 52/61. Kan og legge til når jeg er koblet til KABEL med routeren får jeg 99Mbps ned og 98Mbps opp. Pingen er fortsatt 15. Så problemet er trådløsen og den forbanna pingen. EDIT: HEY! Koblet til 5GHz nå i første etasje. Da få jeg 100/100! I andre etasje rundt 80/70 Mbps. Endret 15. august 2017 av Lami Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. september 2017 Forfatter Del Skrevet 3. september 2017 Kjøpte en Linksys WRT1900ACS router. Jeg synes ikke det er så mye bedre. Jeg får maks 50/50 og pingen er 15ms. Signalet er like dårlig ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå