Gå til innhold

ANMELDELSE: Hellblade: Senua's Sacrifice

Anbefalte innlegg

Digger når spill utfordrer spill-mediet. Dette blir garantert kjøpt, men spørsmålet er om det blir til PC eller PS4. Spillet har ingen fysisk release på noen av delene? Dere som har prøvd det til PS4, flyter det greit der? Ser for meg at dette er et typisk sofa-spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digger når spill utfordrer spill-mediet. Dette blir garantert kjøpt, men spørsmålet er om det blir til PC eller PS4. Spillet har ingen fysisk release på noen av delene? Dere som har prøvd det til PS4, flyter det greit der? Ser for meg at dette er et typisk sofa-spill.

Spillet kan kjøres i 60 bilder i sekundet på PS4. Jeg opplevde nærmere null problemer når det kom til det tekniske, med bare noen få framedrops i løpet av opplevelsen, men aldri så det ødela.

Lenke til kommentar

Her er jeg veldig uening med anmelder.

Jeg tror vi også får se en mer realistisk omtale når flere spillere gir tilbakemelding på steam.

Spillet minner veldig, spillemekanisk, om Mass Effect 1. En variant av "på skinner" gameplay, hvor bevegelsesfrihet er ekstremt begrenset.

Noen ganger er det så kuratert at det føles som man spiller en dungeon crawler bestående av èn enkelt korridor.

Store deler av spilletiden er viet til cut scenes, noe som, i mine øyne, er en suboptimal og foreldet fortellerteknikk når det kommer til spill.

Kampsystemet er designet slik at det både er for enkelt og frustrerende på samme tid. Det er godt gjort.

Spillet har helt sikkert en fantastisk historie å fortelle, men det besudles av svak spillemekanikk.

Et spill som får 10/10 bør ha akkurat 0 svakheter.

Dette spillet har ikke null svakheter.

5/10

Setter pris på at du forklarer litt om gameplayet, da anmelder ikke skriver noe om dette i hele tatt.

Uenig i at 10/10 = 0 svakheter. Mange 10/10-spill har mangler, MEN et 10/10-spill bør absolutt være klassiker-materiale. Nå har ikke jeg spilt Hellblade ennå, men av det jeg har sett, så er dette et spill som har sine kvaliteter, men som neppe huskes når tiåret skal oppsummeres. Vil det engang bli husket til årets GOTY-kandidater? Virker som et spill som sikter seg inn på den utrolig smale gruppen av gamere som liker brutalitet og story uten utforsking.. men som ikke utfordrer status quo på noen måte. Spillradaren min bruker normalt sett å bippe ganske sterkt på spill som jeg vil like, og pr nå har jeg ikke hørt noe bipp på Hellblade, men jeg er åpen for å revurdere hvis noe ny info skulle dukke opp.

Akkurat nå er det "sikkert et ok spill, men ikke for meg", og tror ikke jeg er alene i å føle det.

Helt urelatert: Har også litt problemer med at hovedpersonen heter Senua, siden Shenhua er en av de mest minneverdige NPC-bekjentskapene jeg har hatt i et spill, og hun er absolutt ingen "Senua" :p

Endret av SpillRune
Lenke til kommentar

Spillet kan kjøres i 60 bilder i sekundet på PS4. Jeg opplevde nærmere null problemer når det kom til det tekniske, med bare noen få framedrops i løpet av opplevelsen, men aldri så det ødela.

Vanlig PS4, altså?

Lenke til kommentar

Vanlig PS4, altså?

Lurer jeg også på, mektig imponert om det er tilfelle. Har ikke PS4 pro og ingen intensjoner om å skaffe den heller så. Sånn sett dumt hvis anmeldere sitter med PS4 pro da den er for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar

Vanlig PS4, altså?

Lurer jeg også på, mektig imponert om det er tilfelle. Har ikke PS4 pro og ingen intensjoner om å skaffe den heller så. Sånn sett dumt hvis anmeldere sitter med PS4 pro da den er for spesielt interesserte...

Digital foundry har gjort analyse på ps4/ps4 pro og ytelse på Hellblade. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du sånt uten å spesifisere at det kun gjelder PS4 Pro og har stor påvirkning på oppløsning (1440p->900p)?

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du sånt uten å spesifisere at det kun gjelder PS4 Pro og har stor påvirkning på oppløsning (1440p->900p)?

Det var min feil. Jeg glemte å skrive Pro. Beklager.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det var min feil. Jeg glemte å skrive Pro. Beklager.

"Glemte". Å presisere at spillet er anmeldt på en PS4 Pro og ikke en vanlig PS4 burde presiseres i anmeldelsen.

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt meg gjennom Hellblade må jeg ta meg 2min til å si meg enig meg anmelders karakter av spillet.

At kun spill uten svakheter skal få 10/10 synes jeg blir helt urimelig å si. Spesielt da ingen spill er uten svakheter. I tillegg til at en svakhet i en persons øyne kan være en styrke i en annens.

Ting jeg likte godt med spillet var den visuelle presentasjon, stemningen og følelsen under playthroughen og ikke minst lengden. Hadde spillet vart altfor mye lenger tror jeg den hadde mistet mye av sjarmen og hadde føltes betydelig mindre meningsfull enn den gjorde for meg.

Tror de fleste modne gamere vil sette stor pris på det Hellbalde har å by på. Det er utrolig godt skrevet mange "dype" skildringer. At det ikke tar 30 timer å spille skader ikke oss heller.

Den samlede opplevelsen spillet byr på er noe jeg ikke har kjent i et annet spill før. Hellblade innoverer og kombinerer mye av det gode fra flere sjangere. Selv tror jeg det kommer til å innovere spill som blir laget i fremtiden. Om ikke slike spill fortjener 10/10 kan like gjerne beste karakter være 9/10 imho!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er valget kjøp mellom pc og ps4 ville jeg nok gått for pc. Grafikken på ps4 er noe jeg faktisk syntes var dårlig laget, veksler mellom bra og kornete. Sitter med en av de bedre modeller av tv fra ifjor så kan vel lett si at det ikke er problemet samt en bror som spiller på monitor.

Men utover det så er jeg enig med personen som nevnte at det er veldig on the rails, lite frihet i det hele tatt i forhold til bevegelse hvor man går, men tenker man historie & kamp system så er det bra.

Gi det 10/10 synes jeg er litt ekstremt, men jeg vet ikke helt, kanskje opplevelsen ville vært annerledes på pc, da jeg ikke har sett hvordan grafikken er der, pleier ikke å klage generelt på det, men det gikk litt frem og tilbake istedenfor en stabil grafikk som ødela litt av "immersion" for meg og ble et lite irritasjonsmoment.

Blir nok 6/10 fra meg, må nok se på svakheter spillet hadde dog det var bra på sin måte. Elsket combat systemet, kunne ønsket meg noe PvP spill lignende med litt attpåtil, det hadde vært knall. :)

Lenke til kommentar

Spiller det selv på pc. Men sitter fast. Vet ikke om det er en bug. Men er en av 3 runer jeg ikke får åpna på en dør (Ild gud) Står oppe i et tårn i en landsby. :)

Stod fast lenge der jeg også. Det er på tårnet siden du får tegnene i luften der som signaliserer du er på rett plass. Gå utpå brua der og du skal se gjennom gelenderet på brua og mot ene bygget. Altså opp stigen, til høyre, nesten over brua og se gjennom gelenderet på brua og mot bygget. 

Lenke til kommentar

Spiller det selv på pc. Men sitter fast. Vet ikke om det er en bug. Men er en av 3 runer jeg ikke får åpna på en dør (Ild gud) Står oppe i et tårn i en landsby. :)

Stod fast lenge der jeg også. Det er på tårnet siden du får tegnene i luften der som signaliserer du er på rett plass. Gå utpå brua der og du skal se gjennom gelenderet på brua og mot ene bygget. Altså opp stigen, til høyre, nesten over brua og se gjennom gelenderet på brua og mot bygget. 

Takker så masse. Kom meg endelig videre. Er fornøyd med spillet så langt. Kamp systemet dem har skulle vært i flere spill. Som for eks bloodborne, Dark souls og lignende. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk jeg endelig fullført siste etappen av Hellblade: Senua's Sacrifice!

Kan trygt si at dette var årets solide overraskelse, til dels av at jeg hadde glemt det ut og ikke hadde viet det særlig oppmerksomhet. Men detta var en helt fantastisk opplevelse og reise :)

Vel verdt prisen og mere til, og helt perfekt for meg som har grodd Andromeda som er mer eller mindre open-world . Rett og slett deilig med ett linært drevet spill. Skulle ønske det kom ett offisielt soundtrack, for her var det mye fet gåsehudbringende musikk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har nå runda spillet og må si jeg ble imponert! Dette var noe særegent, og noe jeg kjente igjen mye fra da jeg jobba som behandler på en psykiatrisk spesialpost for psykoser og schizofreni for noen år siden. Det er mange som går rundt med de onde og snille stemmene, mange som kan oppleve vakre psykoser med nydelige farger, lyder og lukter og de som opplever å være i helvete hver dag. Flere øyeblikk i spillet minte om det pasientene der fortalte oss i under utredningene. Musikken, grafikken og den dystre stemninga var meget bra. Det er ei stund siden jeg har blitt så følelsesmessig engasjert av et spill. Bra jobba Ninja Theory!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...