Gå til innhold

Kjøpshjelp/oppgraderingshjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før en GTX970 4GB med i5 6400 skylake2,7Ghz.

Jeg ønsker å oppgradere. Budsjett på cirka 5k +/- 500kr.

Jeg er usikker på hva jeg vil gå for. Spiller for det meste Arma 3 Og BF1.

Det står mellom

A) GTX1080 8gb

Eller b) i7 7700k + gtx 1060 6gb.

C) ???

Hva mener ekspertforumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 % oppgradering, ca. 970 → 1060. Ikke verdt pengene, men gir mer mening enn bare GTX 1080 oppgradering til i5 6400. 

Ellers har han uansett et hovedkort med 1151 socket. Da trenger han ikke grave i skuffen etter et gammelt Z97 hovedkort. 

Oppgradering til 7600K eller 7700K alene er kanskje mest hensiktsmessig nå. Så får man håpe at AMD sin lansering av nytt skjermkort presser priser hos nVidia. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på jobb da jeg sendte denne, og ser jeg gjorde en kjempeblemme her. Tusen takk for råd. Nå spør jeg på nytt, med mine 
faktiske specs: 

Intel® Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz

NVIDIA GeForce GTX 960

RAM: 16 GB
Hovedkort: MSI B75MA-P45 (MS-7798) 1155 socket

Så da vil jo alternativene være heller:

a) Intel Core i7 3770 3,4GHz
b) GTX 1080 8gb 

Evt spare og kjøpe begge kombinert?
Lenke til kommentar

Hvis du får en 3770K for slikk og ingenting så kjør på! Men ville ikke betalt dyre dommer for en så liten oppgradering. Da vil du få mer ytelse av å kjøpe en grei kjøler til prosessoren din å overklokke denne!

Kjøp GTX1070 og en kjøler til cpuen. Kommer på omlag 5500,-

Hvis du er usikker på hvilken kjøler du skal gå for kan du si oss hva slags kabinett du har så er sikkert noen behjelpelig med å finne noe som passer.

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha ny prosessor så må du i tillegg ha nytt hovedkort, ny ram

Nå viste det seg at speccs han listet i førstepost var feil, men om han faktisk hadde hatt en i5-6400 er det ikke usannsynlig at hovedkortet hadde støttet Kaby Lake etter en BIOS flash. Generelt er det ugunstig å kjøpe Kaby Lake sammen med eksempelvis et Z170-hovedkort med mindre man vet dønn sikkert at BIOS-versjon på hovedkortet fungerer med Kaby Lake ettersom man trenger en støttet prosessor for å gjennomføre BIOS flash i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg var på jobb da jeg sendte denne, og ser jeg gjorde en kjempeblemme her. Tusen takk for råd. Nå spør jeg på nytt, med mine 

faktiske specs: 

Intel® Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz

NVIDIA GeForce GTX 960

RAM: 16 GB
Hovedkort: MSI B75MA-P45 (MS-7798) 1155 socket

Så da vil jo alternativene være heller:

a) Intel Core i7 3770 3,4GHz

b) GTX 1080 8gb 

Evt spare og kjøpe begge kombinert?

21. August lanseres de nye Intel CPU'ene i Coffe Lake serien, og nytt chipsett. Blir vel Z370 for overklokking. En i5 vil da komme med 6 kjerner men fremdeles uten HT, mens "8700K" skal ha 6 kjerner pluss HT. Jeg ville i det minste ventet på disse, og tatt en avgjørelse da.

Men, om du spiller i 1080p oppløsning nå, og planlegger å gå opp til 4K eller selv til og med 1440p oppløsnings skjerm. Så blir oppgradering av CPU mindre viktig. Spesielt siden du har en CPU du kan overklokke.

Når det gjelder skjermkort. Så er også AMDs Vega kort på vei. De skal kunne bestilles i midten av august mener jeg. Så hvert øyeblikk nå. Men da bør du følge med på lansering, og bestille samme dag som de kommer. Det er ventet at krypto coin minere kommer til å hive seg over Vega, slik at det kan bli vanskelig å få tak i for spillere.

Vega 54 bør være veldig interessant, spesielt for de som planlegger oppgradering av skjerm i det nærmeste. Ettersom det er en haug av rimelige Freesync skjermer på markedet. Man kan dermed få en rimelig inngangsbillett til adaptive sync. Og endelig bedre enn GTX1060 ytelse med AMD kort uten å gjøre datamaskinen til en ekstra varmeovn i huset, slik som Fury serien gjorde..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...