kom_igjen Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Dersom en blir svindlet av et menneske, som viser seg å ha svindlet mange flere: Kan man bli strafferettslig forfulgt dersom man feks legger ut navnet til vedkommende på en blogg og forteller hva som har skjedd? Hvordan kan en eventuelt få sikret seg slik at ikke flere blir svindlet av samme person? Jeg har veldig lyst til å gå ut med navnet på en som svindlet meg sist helg. Fant ut at hun har blitt anmeldt flere ganger for det samme, men at hun aldri har blitt dømt. Jeg har advart admins i facebook-gruppa, men de sier de ikke vil gjøre noe med henne, og at hun kan bli værende i gruppa. Dette selv om jeg har sett hun har prøvd å svindle andre (jeg har bare tatt kontakt med de det gjelder og lagt frem saken, slik at de selv kan ta stilling til om de vil ta risikoen med å inngå en handel med henne eller ikke. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 I utgangspunktet kan du det ja, men jeg vil tippe på at det blir sett på som formidlende om vedkommende er en notorisk svindler og en byrde for samfunnet. 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Du må jo isåfall forsikre deg om at hun ikke får greie på at det er deg, og hvor realistisk er det? Endret 12. august 2017 av oscrue10 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Du må jo isåfall forsikre deg om at hun ikke får greie på at det er deg, og hvor realistisk er det? Dét er jo bare å lage falsk blogg, falsk profil. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Det er ikke bedre å anmelde saken til politiet? Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Du må jo isåfall forsikre deg om at hun ikke får greie på at det er deg, og hvor realistisk er det? Dét er jo bare å lage falsk blogg, falsk profil. Hvis vedkommende har svindlet mange, så kan det funke. Ellers er det risikabelt. Edit: ser nå at det er snakk om mange. Endret 12. august 2017 av oscrue10 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Så lenge det som skrives på bloggen er nøkternt og sant, så tror jeg det skal mye til for at bryter lover som gir grunnlag for erstatning. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Såvidt jeg vet er det straffbart å utgi "mistenkte" ved navn, iallefall med mindre det foreligger dom eller at det er "av offentlig interesse". Journalister "outer" jo mistenkte regelmessig nasjonalt når "offentlig interesse" er noe de selv definerer. Det du kan/bør gjøre er å prøve å anonymisere en forklaring av svindlerens metoder og evt poste disse på en blogg eller de aktuelle sosiale mediene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Jeg tror ikke det er straffbart å oppgi navnet, så lenge det du skriver er sant. Det er imidlertid straffbart å publisere bilde av vedkommende. Edit: Men du risikerer erstatningsansvar hvis det er løgn, eller straff for plagsom oppførsel. Endret 12. august 2017 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Så lenge en person ikke er anmeldt er vedkommende ikke mistenkt. Forøvrig kjenner jeg ikke til noen lovparagraf som sier at det er straffbart å offentliggjøre navn på mistenkte i utgangspunktet. Hvorvidt dette kan være ærekrenkende eller forstyrre privatlivets fred, og dermed være grunnlag for erstatning, vil jeg ikke tro. Men her kommer det antagelig mye an på hvordan anklagene er framsatt og ikke minst om det man skriver er sant. Jeg antar derfor at man i utgangspunktet kan beskrive egne opplevelser uten at andre kan kreve erstatning av den grunn. Grunnen til at pressen ikke offentliggjør navn er blant annet at de forholder seg til vær varsom plakaten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Dersom en blir svindlet av et menneske, som viser seg å ha svindlet mange flere: Kan man bli strafferettslig forfulgt dersom man feks legger ut navnet til vedkommende på en blogg og forteller hva som har skjedd? Det tror jeg nok, ja. Svindlere har også menneskerettigheter. Hva har hun gjort? Dreier det seg om penger? Anonymous poster hash: 37dc8...524 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Hva har hun gjort? Dreier det seg om penger? Hva skal du bruke de opplysningene til? Er de av avgjørende betydning for hva du skal svare på trådstarters spørsmål, anonym 524? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Utgangspunktet er at man har ytringsfrihet. Offentliggjøring av sanne opplysninger som den det gjelder ikke har noen rimelig forventning om at skal forbli private er vernet av denne. Merk at det er forskjell på å anklage noen for å ha brutt en avtale med deg, og å anklage noen for svindel/bedrageri. Bedrageri forutsetter at vedkommende hele tiden har hatt som intensjon å påføre deg økonomisk skade. At avtaler er brutt betyr ikke at noen er bedratt - her på forumet er det svært mange som anbefaler folk å bryte muntlige kontrakter fordi motparten ikke kan bevise noe, og det vil ikke være bedrageri hvis en kontrakt blir brutt etter et slikt råd. Det vil være bedrageri hvis man gikk inn i avtalen uten å ha noen som helst hensikt om å oppfylle den. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg ble svindlet for noen år siden, og kom over en facebook-post som advarte mot å kjøpe billetter fra en som kalte seg X, og at han egentlig het Y. Jeg googlet Y og fant en dagbladet-artikkel hvor han fremsto som angrende synder etter å ha sonet dom for svindel tidligere. Siden tosken hadde gitt meg sin private bankkonto for å overføre penger til ham søkte brukte jeg IBAN-nummeret til å finne at kontoen var hos Nordea, ringte dem og forklarte hva som hadde skjedd og spurte om de kunne bekrefte at kontoen var eid av Y. Det kunne de. Sendte over utskrift av samtalene jeg hadde hatt med ham og leverte anmeldelse til politiet sammen med flere andre som hadde blitt lurt på facebook-gruppa, etter å ha hitt ham en sjanse til å sette pengene tilbake først. Mottok brev fra politiet et par uker senere om at det ikke ville bli fulgt opp, da han hadde flere og mer alvorlige saker på seg i forhold til dette. Følte likevel at det var riktig å anmelde, bare for å ha belyst hva han (fortsatt) holder på med. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det er ikke bedre å anmelde saken til politiet?Kan like godt skylde anmeldelesen ned i dass, da sparer man samfunnet for den utgiften det er at en politibetjent må se på saken i 2 minutter før han sender ut malen for henleggelse og sender i retur. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg tror ikke det er straffbart å oppgi navnet, så lenge det du skriver er sant. Det er imidlertid straffbart å publisere bilde av vedkommende.Neppe om det er et bilde som han allerede har publisert offentlig selv, på for eksempel en facebookprofil? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det er alltid bra å anmelde sånne ting. Politiet har nytte av informasjonen selv om enkeltsaken ikke nødvendigvis får noe konkret resultat. Får de mange lignende henvendelser om samme person vil de gjøre noe, og selv om det ikke ender med dom, kan i hvert fall den det gjelder får seg en støkk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg tror ikke det er straffbart å oppgi navnet, så lenge det du skriver er sant. Det er imidlertid straffbart å publisere bilde av vedkommende.Neppe om det er et bilde som han allerede har publisert offentlig selv, på for eksempel en facebookprofil? Jo, jeg mener det er fortsatt straffbart under åndsverksloven. Det er forskjell på at en person publiserer sitt eget bilde, og at du gjør det. Om det er straffbart under krenking av privatlivets fred, hensynsløs atferd e.l. vet jeg ikke. Man skulle tro det var formildende. 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det er ikke bedre å anmelde saken til politiet?Kan like godt skylde anmeldelesen ned i dass, da sparer man samfunnet for den utgiften det er at en politibetjent må se på saken i 2 minutter før han sender ut malen for henleggelse og sender i retur. Jeg skjønner at du ikke har veldig bra erfaring med politiet og småsaker. Og du har helt sikkert rett i at alle saker ikke alltid får oppmerksomheten de bør få. Men om man anmelder har man en mulighet enten til å få en straffereaksjon, annen type reaksjon, eller kun å sette et merke på personen. Plutselig er din anmeldelse brikken i et større sakskompleks som fører til en reaksjon mot en person. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg skjønner at du ikke har veldig bra erfaring med politiet og småsaker. Og du har helt sikkert rett i at alle saker ikke alltid får oppmerksomheten de bør få. Men om man anmelder har man en mulighet enten til å få en straffereaksjon, annen type reaksjon, eller kun å sette et merke på personen. Plutselig er din anmeldelse brikken i et større sakskompleks som fører til en reaksjon mot en person. Jeg har heldigvis aldri måtte anmelde noe slikt, da jeg er svært skeptisk til handel over internett. Problemet er at selv om min anmeldelse er en liten brikke i Politiet sit sakskompleks, så er den hele bildet i mitt sakskompleks, og når jeg med 100% klare beviser anmelder, og saken liekvell blir henlagt, så vaskes tilliten til politiet helt bort. Det er faktisk på det stadiet at selvjustis er den enste måten å få småsvindel løst på, og det er en skam. Folk har ikke noe forhold til om en svær narkoring blir knust, folk har ikke noe forhold til om en advokat har brukt torpedoer, og folk har ikke noe forhold til om en prostitusjonsring ble knust. Det er bare noe som står i avisen. Det folk har et forhold til, er at politiet har tid til å stå å plukke 4000kr fra vanlige folk som har vært uoppmerkosm i noen sekunder og missa at det plutselig var 60 sone, men ikke har til å hente tilbake de 5000kr som Ærlige Ærling svinda deg for på Finn. man kan godt kalle det de populisitiske sakene som angår folks hverdag;) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå