Gå til innhold

Drosjesjåfør som deltidsyrke?


Anbefalte innlegg

Da jeg nå skal studere så vurderer jeg deltidsjobb og her frister taxiyrket da jeg liker å kjøre bil. Spesielt nå som Bergen Taxi tilbyr gratis kurs til studenter som til vanlig koster 5 000 kr.

 

Så da har jeg noen spørsmål:

 

  • Hvilket takstameter brukes i Norge? Er det ett enkelt merke og/eller modell, eller brukes det en haug forskjellige? Jeg ønsker å lese meg opp på dette på forhånd.
  • Hvordan er kjentmannsprøven satt opp? Må man pugge gater? Jeg vet at man får 100 spørsmål på to timer der 80 må være rett. Det er denne prøven jeg tror jeg må forberede meg mest til.
  • Tjenes pengene inn provosjonistisk (er dette rett ord), altså at man tjener penger etter hvor mange kunder man kjører? Jeg leste at det er 40% av de totale inntektene går til sjåføren og 60% av inntekten går til bileier? Er det en fastlønn, hvordan bestemmes lønn? Hva er ca. timelønn for nyansatte? Og så må man trekke fra 8% mva?
  • Hvor mange timer må man forvente å jobbe? Bestemmer man selv, eller er det satt opp antall dager og timer man må jobbe?
  • Hvordan fordeles kundene? Er det sentralen, eller er det førstemann til mølla? På hvilke plasser henger man i mellomtiden? Er det mye dødtid?
  • Kan jeg bruke min egen bil som drosje for et drosjeselskap og er det i så tilfelle verdt strevet?
  • Hvordan er yrket generelt? Jeg har hørt at det er dårlig betalt og at det kan tære på folks helse, men jeg skal ikke jobbe fulltid og ser på dette som en midlertidig inntektskilde.
  • Er det mange utlendinger som jobber som drosjesjåfør? Jeg foretrekker å snakke norsk med kolleger, men skal greie meg uansett.
  • Finnes det goder, rabatter, bonuser?
  • Hvordan fungerer forsikringen?
  • Noe annet jeg må tenke på?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg nå skal studere så vurderer jeg deltidsjobb og her frister taxiyrket da jeg liker å kjøre bil. Spesielt nå som Bergen Taxi tilbyr gratis kurs til studenter som til vanlig koster 5 000 kr.

 

Så da har jeg noen spørsmål:

 

  • Hvilket takstameter brukes i Norge? Er det ett enkelt merke og/eller modell, eller brukes det en haug forskjellige? Jeg ønsker å lese meg opp på dette på forhånd.
  • Hvordan er kjentmannsprøven satt opp? Må man pugge gater? Jeg vet at man får 100 spørsmål på to timer der 80 må være rett. Det er denne prøven jeg tror jeg må forberede meg mest til.
  • Tjenes pengene inn provosjonistisk (er dette rett ord), altså at man tjener penger etter hvor mange kunder man kjører? Jeg leste at det er 40% av de totale inntektene går til sjåføren og 60% av inntekten går til bileier? Er det en fastlønn, hvordan bestemmes lønn? Hva er ca. timelønn for nyansatte? Og så må man trekke fra 8% mva?
  • Hvor mange timer må man forvente å jobbe? Bestemmer man selv, eller er det satt opp antall dager og timer man må jobbe?
  • Hvordan fordeles kundene? Er det sentralen, eller er det førstemann til mølla? På hvilke plasser henger man i mellomtiden? Er det mye dødtid?
  • Kan jeg bruke min egen bil som drosje for et drosjeselskap og er det i så tilfelle verdt strevet?
  • Hvordan er yrket generelt? Jeg har hørt at det er dårlig betalt og at det kan tære på folks helse, men jeg skal ikke jobbe fulltid og ser på dette som en midlertidig inntektskilde.
  • Er det mange utlendinger som jobber som drosjesjåfør? Jeg foretrekker å snakke norsk med kolleger, men skal greie meg uansett.
  • Finnes det goder, rabatter, bonuser?
  • Hvordan fungerer forsikringen?
  • Noe annet jeg må tenke på?
Takk

De fleste av disse spørsmålene burde du stille til kontaktpersonen i jobbannonsen.

 

Du kan ikke bruke din egen bil.

Lenke til kommentar

Kan aldri se for meg at det er noe særlig til kjentmannsprøve lenger. Må som regel peke og forklare når jeg tar drosje. For noen år siden skulle jeg ta Bergen Taxi til eksamen i Fantofthallen. Sjåføren, innfødt bergenser, visste ikke hvor det var, og måtte ut for å spørre etter veien.

Jeg har opplevd det samme jeg også. Men det er nok fortsatt kjentmannsprøve ja.

Lenke til kommentar

Det er vel bare å melde seg på kurset hvis det er gratis. Der får du sikkert svar på alt dette du lurer på og mer til...

Selvfølgelig skal jeg det, men jeg liker alltid å ha litt info på forhånd. Men jeg fikk en god del svar etter å ha lest på andre norske forum. Mange sjåfører mener at det er en drittjobb med elendig lønn og dårlig moral etter at alle innvandrerne kom inn i yrket. Slik som å nappe opp kunder som andre sjåfører skal ha. Men som deltidsjobb for studenter som øsnker å kjøre sent og helg er det visstnok ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...