Jørgen.S Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Hei, Jeg kjøpte en masse deler og bygde min PC ifjor, den er 1 år og 1 måned gammel. Den har funket plettfritt i hele år, helt til nå idag. Når jeg kom hjem fra jobb skrudde jeg på pcen, med engang merket jeg en høy lyd fra pcen. Den lagde en slags stekelyd, en slik lyd du hører når du steker bacon. PCen gikk på som vanlig men når jeg skulle åpne f.eks Google Chrome så fikk jeg opp med engang at "chrome har sluttet å funke" Temperaturen steg også på prosessoren når jeg prøvde å åpne program. Jeg valgte å sjekke ut hvor lyden kom fra, så jeg åpnet sidepanelet og hørte med engang at den kom fra prosessor/viften til prosessoren. Jeg har vannkjøling så først trodde jeg at det kanskje var et problem med luft i røret eller noe lignende, så jeg tok av prosessorviften som er koblet med vannrør. Prøvde å lokalisere problemet med null hell, siden jeg hadde fjernet viften så måtte ny pasta til, fjernet gamle pastaen med isopropyl og en klut. Da alt så bra ut og ny pasta var på plass, valgte jeg og prøve og skru på pcen i håp om at mine magiske fingre hadde fikset problemet, det ble desverre ikke slik jeg håpte. Jeg ble møtt med et stort lysflash og ingeting gikk. PSU var nå også død. Nå sitter jeg her og lurer på (unnskyld meg) hva faen som skjedde. Takker for alle bidrag til hjelp -Jørgen Specs: Case:Deepcool Genome Power Supply:Corsair RM850x, 650W PSU OS:Microsoft Windows 10 Motherboard:MSI Z170A GAMING M3 CPU:Intel Core i7 6700K Memory:Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe S Hard Drive:2x Seagate Barracuda® 2TB Video Card:ASUS GeForce STRIX GTX 1070 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Pumpe integrert i kjøleblokk-delen på CPU? Tipper lekkasje har ført til overledning og til slutt kortslutning etter du håndterte den. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Forslag: Gåen prosessorvifte og/eller pumpe, pga gåen psu. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Varm CPU og fresing i CPU-kjøler etterfult av lysglimt tyder mer på det motsatte. Gåen PSU pga. kortslutning i pumpe. Lenke til kommentar
Jørgen.S Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 Forslag: Gåen prosessorvifte og/eller pumpe, pga gåen psu. Var inne på tanken, PSU ga dårlig strøm til vifte/pumpe --> Pumpa blir ødelagt --> CPU får kanskje ikke nok kjøling --> PSU ville boote --> CPU klare ikke --> PSU kortslutt iallefall noe i den duren Lenke til kommentar
Jørgen.S Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 Varm CPU og fresing i CPU-kjøler etterfult av lysglimt tyder mer på det motsatte. Gåen PSU pga. kortslutning i pumpe. Kjøpte både Case/vannkjøling, PSU og CPU hos Dustin haha Søkte om nytt ettersom det går fortsatt på garanti Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Jeg holder en knapp på at pumpa lekker vann inn til motoren. Vann og strøm lager ofte frese eller putrelyder. Denne overledningen vil også "stjele" strøm fra pumpa slik at den ikke går eller går for sakte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå