Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kammerat har blitt psykotisk, hvor skal jeg melde ifra?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som jeg er ganske sikker på at har gått inn i en slags prykose/schizofreni. Han snakker om at han er besatt av en ond gammel seiler som ble drept av sin egen sønn, at han er med i en mafia og at han har venner som har stått opp fra de døde. Og han er plutselig veldig aggressiv, helt ulikt ham.

Dette skjedde for et par dager siden.

I dag leste jeg på facebook, en pårørende postet på facebook at han er innagt et eller sted på vestlandet etter å ha kollapset på gaten.

Jeg føler jeg bør få gitt noen en beskjed om at han har gått fra forstanden, i tilfelle de ikke snapper det opp på sykehuset.

Når jeg møtte ham for et par dager siden hadde han en brukket arm. Sa han hadde snubla i en bikkje, men neppe. Jeg har aldri opplevd at noen har brukt så mye energi på å bedyre at de ikke har vært i en slosskamp før, så jeg tipper det var slik det skjedde.

Han har altså allerede vært på sykehuset minst én gang uten at de har klart å skjønne at han må legges inn. Finnes det noen måte jeg kan få gitt beskjed?

Anonymous poster hash: 1e3e1...e8a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når naboen min ved flere anledninger bokstavelig talt gikk på veggene for noen år siden ringte jeg politiet på 02800. De troppet opp med ambulansen på slep, men de kjente ham jo fra før. Det er ikke sikkert det er like ille fatt med kompisen din.

http://www.tips-kompetansesenter.no/files/tips_brosjyre_psykose_web.pdf

Det er viktig å være klar over at med mindre den psykotiske personen tilfredsstiller kravene til tvangsinnleggelse, kan de ikke tvinges til å motta behandling.

Psykose i seg selv er altså ikke nok, du må jobbe med personen og overtale ham til at det kan være lurt å søke hjelp.

Lenke til kommentar

En åpenbar psykose hvor pasienten enten kan være til umiddelbar fare for seg selv eller andre, eventuelt at han gjennom kjent sykdom eller antatt diagnose kan få sine fremtidsutsikter/prognose betydelig redusert eller forverret, vil gjøre at han kan oppfylle kriteriene for tvungen undersøkelse av lege og evt. tvangsinnleggelse. I dette tilfellet kan realitetsbristene i ytterste konsekvens føre til at han ender opp med å utøve vold mot andre eller seg selv som del av psykosen. Pasienten kan fremstilles for legeundersøkelse etter oppfordring enten fra politiet eller begjæring fra kommunelegen. Er du akutt bekymret for kameraten din, anbefaler jeg deg å ta kontakt med politiet. Ved mindre hast, kan du prate med kameratens pårørende, fastlege eller eventuelt kommunelege.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tok flere år med galskap før min bror ble lagt inn på tvang. Problemet er at kravet er at personen skal være en fare for seg selv eller andre og den terskelen er ganske høy. Så kan folk bli tvangsinnlagt i bare noen dager også, hvis de er rolige når de er inne så må det en del historie til for at de ikke skal slippe personen ut nesten med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...