Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny TV-løsning fra Altibox krever ny ruter fra de som ikke støtter videresending av ekstern IP

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden fått endel post/epost fra Bergen Fiber hvor de skryter fælt av nye TV-løsningen, raskere linjer og HBO og NRK inn på Altibox-løsningen. For noen år siden sa jeg opp TV-løsningen sidenm den var så treg og tungvindt i forhold til en brukbar Smart-TV elns.
Men det viser seg at denne nye løsningen krever ny ruter fra de, og denne kan ikke gå i bro-modus, du "må" la deres utstyr fungere som ruter. Ergo mister man muligheten til å kjøre f.eks VPN hjem til eget utstyr fra f.eks mobil/PC. Det aner meg at det flere som kan gå på en smell her, om de ikke sjekker dette ut før de bestiller ny TV-løsning. Snakket med kundeservice idag, som bekreftet denne utfordringen, og som sa at det ble jobbet med å få til bro-løsning, men at dette var helt på beta-stadiet.
En annen ting var nå at de skulle ha 2000,- for å plugge meg over fra gammelt til nytt utstyr i sentralen. Det var jaggu mye peng.
Tror jeg beholder min 80-80-linje og avventer til tilbudet deres ikke ligger i Alpha-Beta-whatever-modus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken hjemmesentral er det som ikke kan gå i bro-modus?

Jeg vet ikke hva den heter, men det er den de nå pusher ut i.f.m. ny TV-portal-løsning. Forklaringen til hvorfor de ikke får til bro/transparent er at TV-løsningen nå henter signaler ikke bare fra den ordinære altibox-TV-løsningen (som går utenom vanlig IP-trafikk), men også fra "internett" når det brukes apper som NRK, HBO, etc. De mente de skulle klare å få det til, men slike svar stoler ialfall ikke jeg mye på. Det kan bety alt fra noen måneder til aldri.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått litt. Den nye hjemmesentralen støtter bro-modus, men den nye tv-løsningen (internettdelen) fungerer foreløpig ikke dersom hjemmesentralen står i bromodus.

Det finnes vpn løsninger som vil fungere, men en ren hjemmeserver blir vel ikke tilgjengelig uten vpn løsningen siden hjemmesentralen ikke klarer portforwarding.

Lenke til kommentar

Vel, det var det de sa da jeg snakket med de. At den ikke kunne gå i bro, men de har vel forklart seg litt klønete da. Uansett blir problemet det samme, at en ikke kan ha bromodus og ha TV-løsningen. Ifølge KS så har de ikke mulighet for VPN i noen av ruterne, så den enheten som har den offentlige IP-en på seg takler ikke VPN, så da er man vel like langt. Eller hva mener du med at det finnes VPN som vil fungere? Jeg har en PC som server idag, som tar seg av "alt", og har offentlig IP på seg. Den er brannmur, ruter, og VPN-terminator. Linux - clearos. Så jeg kan velge mellom flere VPN-løsninger på den, men SVJV finnes der ikke noen VPN-løsninger som jeg kan få inn til meg uten at jeg har den offentlige IP-en på mitt utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...