Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Om jeg kjøper et hus i fremtiden, kan jeg da bytte ut automatisk strøm måler?

Anbefalte innlegg

Det er i (utgangspunktet) alles interesse at prisene er dynamiske.

Nettet (dvs, hovedsaklig trafoer) må i dag dimensjoneres for de tidene på døgnet "alle" gjør alt samtidig. 

Om folk fikk incentiver til å "spre" forbruket utover tid, vil topplastene begrenses og man slipper å dimensjonere nettet for et kortvarig forbruk.

Mener du også at det er av alles interesse med dynamiske priser på vannet i springen og internett?

Er nøyaktig samme problemstilling der som i strømnettet. Peaks som er langt høyere enn gjennomsnittsforbruket.

Nå vanner folk hagene sine og spyler asfalten med renset drikkevann.

Jeg er nesten 100% sikker på at du snart vil måtte betale for forbruk av vann, kanskje også avgift for avløp. Det vil skje samtidig som vannforsyning privatiseres, den er nå offentlig og avgiften du betaler for vann går opp med utgiftene. Men når det privatiseres kommer prisene til å økes slik at selskapene tjener penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er nesten 100% sikker på at du snart vil måtte betale for forbruk av vann, kanskje også avgift for avløp. Det vil skje samtidig som vannforsyning privatiseres, den er nå offentlig og avgiften du betaler for vann går opp med utgiftene. Men når det privatiseres kommer prisene til å økes slik at selskapene tjener penger.

Jeg har betalt for vann og avløp etter vannforbruk i m3 i mange år. Min kommune innførte krav om vannmåler for minst 25 år siden. Den leses (foreløpig) av en gang i året, ikke en gang i timen.

Lenke til kommentar

Som zanta peker på, det handler altså om priser som reguleres etter tid på døgnet og ikke etter totalt forbruk.

Betaling for bruk av en resurss som må produseres (vann og strøm) er selvfølgelig helt ok. Kommuner hvor vannavgiften er lik for alle er få tjent med. Men at vann skal koste mer å bruke på dagtid, og morgen spesielt enn om natten syntes jeg ingenting om. Dette er det som skjer med strømnettet nå som det skal måles per time.

Lenke til kommentar

Som zanta peker på, det handler altså om priser som reguleres etter tid på døgnet og ikke etter totalt forbruk.

Betaling for bruk av en resurss som må produseres (vann og strøm) er selvfølgelig helt ok. Kommuner hvor vannavgiften er lik for alle er få tjent med. Men at vann skal koste mer å bruke på dagtid, og morgen spesielt enn om natten syntes jeg ingenting om. Dette er det som skjer med strømnettet nå som det skal måles per time.

Jeg er prinsipielt for varierende strømavgift for å unngå toppene på strømnettet, men jeg er mot privatiseringen. Infrastrukturen vår bør styres av stat, ikke av private aktører som kun bryr seg om profitt.

Når vannettet privatiseres vil du måtte betale mer for vann også.

Det positive er at folk ikke får råd til å dusje og vaske like mye som før og at vannforbruket går ned, men det er andre måter å få til det samme på :)

Lenke til kommentar

Var en særing som fikk legeerklæring på at han ikke tålte AMS-måler. Han fikk fritak, men måtte som konsekvens lese av strømmen 4 ganger i døgnet... Ikke sikker på at det er særlig brukervennlig. 

Men er man bekymret for stråling fra disse boksene har man et lite forklaringsproblem hvis man i samme hus har iPhone, wifi og trådløs ringeklokke... Tilogmed TV'n byr på store problemer.

Ville vært mer skeptisk til hva systemet skal brukes til... Dynamiske strømpriser for at nettselskapene skal slippe å oppgradere strømnettet. Kan bli dyrt å ha et normalt liv med en normal jobb som spenner fra 08-16. Før jobb dusjer man, lager mat når man kommer hjem og vasker klær på kvelden. DSB anbefaler at man er våken når man vasker klær pga brannfare (ikke ideelt å sove, lang responstid). Forsikringsselskaper gir avkorting i utbetalinger dersom oppvaskmaskin lekker mens man er på jobb og resulterer i større skade enn nødvendig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...