Gintoki Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 For uheldigvis siden jeg og kjæresten leier av noen, så har ikke vi noe valg, men når vi kjøper hus å den har fått installert den grusomme automatiske måleren, kan jeg da velge å bestille elektriker for å få den fjernet og plassert på den gamle modellen?For vil ikke ha det slik at den registrerer en gang i timen å øker strømprisen når vi bruker strøm mest.Plus det er rapportert at den har en større brannfare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Nei, alle skal ha AMS innen 1. januar 2019: https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/ Du vil trolig stå fritt til å velge et strømabonnement uten timevariabel pris etter dette tidspunktet dersom du vil ha det. For mange kan det faktisk bli billigere strøm enn i dag, da man kan legge bruk av strømforbrukere til tidspunkter med lav belastning (og lav pris). Edit: Se forøvrig denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1687737 Endret 10. august 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Du får lese her: https://einarflydal.com/2017/02/03/fritak-fra-smartmaler-pa-123/ Jeg vet ikke om du kan få byttet ut en måler som allerede er installert. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Hvor mye strøm bruker disse målerne? Hvor mye brukte de gamle? De aner meg at disse bruker i størrelsesorden 10-100 ganger mer. Endret 10. august 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Det er i (utgangspunktet) alles interesse at prisene er dynamiske. Nettet (dvs, hovedsaklig trafoer) må i dag dimensjoneres for de tidene på døgnet "alle" gjør alt samtidig. Om folk fikk incentiver til å "spre" forbruket utover tid, vil topplastene begrenses og man slipper å dimensjonere nettet for et kortvarig forbruk. Når det er sagt så finnes det sikkert økonomer i kraftselskapene som sikler over dette og pønsker ut nye, finurlige måter å kunne levere bedre resultater til sjefene sine på. Endret 10. august 2017 av Twinflower 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Hvor mye strøm bruker disse målerne? Hvor mye brukte de gamle? De aner meg at disse bruker i størrelsesorden 10-100 ganger mer. Strømforbruket til en strømmåler er neglisjerbart på alle måter. 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Strømmen vil bli dyrere uansett.Dersom du ikke vil ha smartmåler med radiosender er det to sannsynlige utfall slik jeg ser det:1. Du blir pålagt å både få montert smartmåler og betale for montering selv.2. Du får beholde gammel måler men må betale dyrest mulig pris for strømmen. Altså du får ikke variabel pris men konstant den høyeste prisen.Du kan søke om fritak fra montering, jeg vurderer å gjøre det. Slik jeg ser det er det en tabbe å bygge ut smartmålere med radiosendere. Smartmålerene burde kommunisere gjennom wifi eller ethernet, da slipper gravide og spedbarn å få enda en ny strålingskilde innført i hjemmet. Endret 10. august 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Hvor mye strøm bruker disse målerne? Hvor mye brukte de gamle? De aner meg at disse bruker i størrelsesorden 10-100 ganger mer. Strømforbruket til en strømmåler er neglisjerbart på alle måter. Ettersom du sier det, vet du hvor mye den bruker? Jeg er nysgjerrig. Smartmålerene burde kommunisere gjennom wifi eller ethernet, da slipper gravide og spedbarn å få enda en ny strålingskilde innført i hjemmet.At de skall bruke mitt internett, som jeg betaler for, til å sende informasjon fra en strømmåler jeg ikke vil ha, kan de bare glemme. Endret 10. august 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 For vil ikke ha det slik at den registrerer en gang i timen å øker strømprisen når vi bruker strøm mest. Plus det er rapportert at den har en større brannfare. Hvis man ikke har smartmåler vil man som det blir sagt ikke få billigste strømpris, man vil få høyeste strømpris. Dette er sånn selskapene "må" gjøre det. Brannfaren er såvidt jeg har forstått ikke forbundet med selve målerne, men at det kan være skummelt at folk skal bruke strøm utenom da spotprisen er høyest, typisk om natten. Hvis man konsekvent bruker f.eks vaskemaskin/tørketrommel på natten kan det begynne å brenne mens folk sover. Dette er naturligvis farligere enn med våkne folk. 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Smartmålerene burde kommunisere gjennom wifi eller ethernet, da slipper gravide og spedbarn å få enda en ny strålingskilde innført i hjemmet.At de skall bruke mitt internett, som jeg betaler for, til å sende informasjon fra en strømmåler jeg ikke vil ha, kan de bare glemme. Men du godtar at de bruker strøm du betaler for til å drifte en radioantenne i hjemme ditt som stråler ut i alle retninger med tilstrekkelig effekt til å nå en basestasjon plassert langt unna? Jeg antar at denne basestasjonen også har en radiosender som også stråler ut og kommuniserer med smartmålerene. Hvis du er glad i stråling så er det bare til å kjøre på De ønsker variabel strømpris for å jevne ut strømforbruket iløpet av dagen, jeg tror nytteverdien er overvurdert siden en stor del av strømforbruket ikke kan flyttes så mye på uansett. Folk flest er på jobb samtidig og må derfor varme opp, lage mat og vaske klær samtidig. Men kanskje er det så mange som ikke er i arbeid at det gjør en forskjell om de vasker klærne på formiddagen istedenfor ettermiddagen? Det er uansett du som må betale for smartmåleren, sannsynligvis gjennom nettleien. Det er enda en utgift som skal hjelpe politikerene med å stabilisere klimaet. Det er ikke for miljøet - det er for å stabilisere klimaet, og da er det mange som gjerne ofrer miljøet på ferden. Endret 10. august 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Hvor mye strøm bruker disse målerne? Hvor mye brukte de gamle? De aner meg at disse bruker i størrelsesorden 10-100 ganger mer. Strømforbruket til en strømmåler er neglisjerbart på alle måter. Ettersom du sier det, vet du hvor mye den bruker? Jeg er nysgjerrig. Nei, jeg vet ikke eksakt hva den forbruker. Om det er over én watt i snitt blir jeg overrasket. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Smartmålerene burde kommunisere gjennom wifi eller ethernet, da slipper gravide og spedbarn å få enda en ny strålingskilde innført i hjemmet.At de skal bruke mitt internett, som jeg betaler for, til å sende informasjon fra en strømmåler jeg ikke vil ha, kan de bare glemme. Men du godtar at de bruker strøm du betaler for til å drifte en radioantenne i hjemme ditt som stråler ut i alle retninger med tilstrekkelig effekt til å nå en basestasjon plassert langt unna? Nei, det er nettopp derfor jeg stilte et spørsmål om det over. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 Nei, alle skal ha AMS innen 1. januar 2019: https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/ Du vil trolig stå fritt til å velge et strømabonnement uten timevariabel pris etter dette tidspunktet dersom du vil ha det. For mange kan det faktisk bli billigere strøm enn i dag, da man kan legge bruk av strømforbrukere til tidspunkter med lav belastning (og lav pris). Edit: Se forøvrig denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1687737 Ikke når de kan skru opp strømprisen de timene folk bruker mest strøm https://www.ta.no/nyheter/forsikring/strom/alle-skal-fa-denne-na-slar-forsikringsselskapene-alarm/s/5-50-393288 Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 Nei, alle skal ha AMS innen 1. januar 2019: https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/ Du vil trolig stå fritt til å velge et strømabonnement uten timevariabel pris etter dette tidspunktet dersom du vil ha det. For mange kan det faktisk bli billigere strøm enn i dag, da man kan legge bruk av strømforbrukere til tidspunkter med lav belastning (og lav pris). Edit: Se forøvrig denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1687737 Er ikke tvang. Er ingen tvungen regel på at slikt skal inn i huset ufrivillig. Du kan reservere deg mot det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Ikke når de kan skru opp strømprisen de timene folk bruker mest strøm "Folk" velger selv når de bruker mest strøm, med smarthus-løsninger kan man styre dette selv. De som ikke har AMS vil trolig få den høyeste strømprisen for ALLE timene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Er du seriøs? Tror du virkelig alle kan velge å ha disse målerne og st folk ønsker å betale mer? Men helt seriøst, ta det som en utfordring til å gjøre huset smartere i fremtiden. Ha kontroll på forbruk som igjen gjør regningen mindre:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Men helt seriøst, ta det som en utfordring til å gjøre huset smartere i fremtiden. Ha kontroll på forbruk som igjen gjør regningen mindre:) Bevissthet rundt eget forbruksmønster er viktig med AMS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Hvor mye strøm bruker disse målerne? Hvor mye brukte de gamle? De aner meg at disse bruker i størrelsesorden 10-100 ganger mer. Strømforbruket til en strømmåler er neglisjerbart på alle måter. Ettersom du sier det, vet du hvor mye den bruker? Jeg er nysgjerrig. Nei, jeg vet ikke eksakt hva den forbruker. Om det er over én watt i snitt blir jeg overrasket. Sjekket data på en tilfeldig valgt 3-fasemåler fra Kamstrup: Forbruk er 0,1 W, som gir ca 0,9 kWh/år. Koster deg under 1 krone/år. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 At de skall bruke mitt internett, som jeg betaler for, til å sende informasjon fra en strømmåler jeg ikke vil ha, kan de bare glemme. Det skal de ikke. Bor du lagt i gokk får du en mobildata sender i måleren, bor du mer blant folk så sendes data over RF (870 Mhz) til nermeste trafo. Trafoen aggregerer fler kunder og sender data via mobildata til nettselskapet. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Det er i (utgangspunktet) alles interesse at prisene er dynamiske. Nettet (dvs, hovedsaklig trafoer) må i dag dimensjoneres for de tidene på døgnet "alle" gjør alt samtidig. Om folk fikk incentiver til å "spre" forbruket utover tid, vil topplastene begrenses og man slipper å dimensjonere nettet for et kortvarig forbruk. Mener du også at det er av alles interesse med dynamiske priser på vannet i springen og internett? Er nøyaktig samme problemstilling der som i strømnettet. Peaks som er langt høyere enn gjennomsnittsforbruket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå