Gå til innhold

Fjerne Nord Korea fra kartet


Anbefalte innlegg

 

Hva får deg til å tro at Kim er stabil og rasjonell?

Hva får deg til å tro han ikke er det? Den gjengen har styrt landet i generasjoner tross massivt press fra stormaktene, spesielt USA. Selvsagt er han rasjonell. Å anta noe annet er fordummende. Men han har ikke samme interesser som andre aktører.

 

Det er rasjonelt for Nord-Korea å utvikle atomvåpen sett utfra situasjonen de er i. Det ville vært irrasjonelt å IKKE utvikle atomvåpen når de konstant blir truet av USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Problemet her er at USA har truet Nord-Korea i flere tiår, noe som har ført til at Nord-Korea så seg nødt til å utvikle atomvåpen. Det er rent forsvar for Nord-Korea. De har ingen interesse av å bruke atomvåpen mot USA eller andre, for de vet at USA, Russland og Kina har atomvåpen som kan utrydde Nord-Korea.

 

Hvorfor skulle Nord-Korea ønske å bruke atomvåpen? De har utviklet atomvåpen som rent forsvar mot USA sin aggresjon mot landet.

 

Den beste løsningen er om Japan og Sør-Korea utvikler atomvåpen og ber USA dra til helvete.

 

 

 

.

 

Du overser at Nord og Syd Korea er i krig med hver andre! USA er på parti med Syd Korea.

 

Hele sikkerhets rådet i FN er mot Nord Koreas opprustning og har reagert med sanksjoner - enda både Russland og Kina er på parti med Nord Korea (mer eller mindre).

 

Din retorikk minner meg om AKP/ML. "Alt er USA sin skyld".

Lenke til kommentar

Du overser at Nord og Syd Korea er i krig med hver andre! USA er på parti med Syd Korea.

 

Hele sikkerhets rådet i FN er mot Nord Koreas opprustning og har reagert med sanksjoner - enda både Russland og Kina er på parti med Nord Korea (mer eller mindre).

 

Din retorikk minner meg om AKP/ML. "Alt er USA sin skyld".

Jeg overser ikke at USA og Sør Korea fortsatt offisielt er i krig med Nord-Korea. Det er jo akkurat dette som har ført til dagens situasjon, at USA hele tiden har truet og oppført seg mot Nord-Korea som de har gjort.

 

Norge er jo helt paranoide og føler seg truet av Russland bare fordi Russland forsvarer sine interesser mot USA sin globale fascisme.

 

Nord-Korea er som så langt mindre paranoide enn Norge. Hadde Russland truet Norge i 50 år, bygd opp styrker på den Norske grensen, drevet krigsspiller mot Norge osv hadde nok Norge også sett seg nødt til å utvikle atomvåpen. Norge er ikke alene, ei heller har Russland truet Norge på samme måte som USA har truet Nord-Korea i 50 år.

 

Men ja, situasjonen på Koreahalvøyen er faktisk USA sin skyld.

 

Russland og Kina er ikke på Nord-Korea sin side, de er nøytrale. Men de er imot at Nord-Korea blir en USA koloni på samme måte som Sør-Korea (og Norge).

Lenke til kommentar

 

Hva får deg til å tro at Kim er stabil og rasjonell?

Hva med Pakistan? De har hatt atomvåpen i flere tiår. Pakistan er totalt bakvendtland og ustabilt som fy, men de har ikke brukt sine atomvåpen.

 

Jeg føler meg langt trygger med Nord-Korea med atomvåpen enn Pakistan.

 

Jeg er av en oppfatning at jo mindre atombomber det finnes i ustabile konsentrasjonleirer/bakvendtland, jo bedre. Spar meg for sånn barneargumenter, "men petter får lov til å røyke hvorfor får ikke jeg mamma". Hva som er i Pakistan er irrelevant for diskusjonen, se det heller som en lærepenge at det må stoppes før det er ferdig utviklet. 

Lenke til kommentar

Jeg er av en oppfatning at jo mindre atombomber det finnes i ustabile konsentrasjonleirer/bakvendtland, jo bedre. Spar meg for sånn barneargumenter, "men petter får lov til å røyke hvorfor får ikke jeg mamma". Hva som er i Pakistan er irrelevant for diskusjonen, se det heller som en lærepenge at det må stoppes før det er ferdig utviklet.

Selvsagt er det bedre med færre land med atomvåpen. Men det er ren dumhet å provosere et land til å bruke disse.

 

Pakistan er relevant å nevne, fordi ingen idag ville ha ønsket et Pakistan med atomvåpen, men realiteten er at de har atomvåpen. Pakistan er et ustabilt bakvendtland, noe som kan lette frykten angående Nord-Korea for de mest paranoide.

Lenke til kommentar

 

Du overser at Nord og Syd Korea er i krig med hver andre! USA er på parti med Syd Korea.

 

Hele sikkerhets rådet i FN er mot Nord Koreas opprustning og har reagert med sanksjoner - enda både Russland og Kina er på parti med Nord Korea (mer eller mindre).

 

Din retorikk minner meg om AKP/ML. "Alt er USA sin skyld".

Jeg overser ikke at USA og Sør Korea fortsatt offisielt er i krig med Nord-Korea. Det er jo akkurat dette som har ført til dagens situasjon, at USA hele tiden har truet og oppført seg mot Nord-Korea som de har gjort.

 

Norge er jo helt paranoide og føler seg truet av Russland bare fordi Russland forsvarer sine interesser mot USA sin globale fascisme.

 

Nord-Korea er som så langt mindre paranoide enn Norge. Hadde Russland truet Norge i 50 år, bygd opp styrker på den Norske grensen, drevet krigsspiller mot Norge osv hadde nok Norge også sett seg nødt til å utvikle atomvåpen. Norge er ikke alene, ei heller har Russland truet Norge på samme måte som USA har truet Nord-Korea i 50 år.

 

Men ja, situasjonen på Koreahalvøyen er faktisk USA sin skyld.

 

Russland og Kina er ikke på Nord-Korea sin side, de er nøytrale. Men de er imot at Nord-Korea blir en USA koloni på samme måte som Sør-Korea (og Norge).

 

Jeg kan ikke svare. Ingenting av det du skriver medfører riktighet.

Lenke til kommentar

 

Er det bare meg, eller er det andre som innerst inne også håper på at noen utsletter Pyongyang og frigjør innbyggerne fra elendighet og fordervelse?

Det jeg håper på at det er noen som tar inisjativ for å fjerne dem begge Trump og Kim.

 

 

Kan ikke Trumpen og Kimmern bare sette seg ned å ta russisk rulett? Sparer vel nesten hele verdens befolkning ved en storkrig...

 

Kunne lagd realityshow av det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen her som er komfortable med et Nord-Korea som har atomraketter som kan nå både hele USA, Asia og Europa? Og stoler på at regimet ikke vil bruke dem?

 

 

Det er vel få som er komfortable med det, men er du villig til å risikere livet til titusener, muligens hundretusener, ja, kanskje millioner, av uskyldige japanske, koreanske og amerikanske liv?

 

 

 

Risikoen for krig øker. Den minker ikke. Antall ødeleggende våpen øker. De minker ikke.

 

Vissheten om at noen må dø i konvensjonell krig kontra risikoen for at utallige millioner kan dø i atomkrig...

 

Ja. Jeg mener vi har nådd et tippepunkt for lengst, og det tippepunktet kom når Nord-Korea prøvesprengte sin første atombombe.

 

 

 

Okay. Så du mener det er verdt å risikere millioner av døde i sør og Nord-korea, Japan og andre steder for en krig? 

Lenke til kommentar
Hvis USA provoserer Nord-Korea til krig håper jeg både Japan og Sør-Korea er beredt på å bruke atomvåpen mot USA som hevn når Nord-Korea svarer med å bombe disse landene fordi USA startet en krig som ødela store byer i begge landene.

 

Er det virkelig verdt å spille med livene til millioner av mennesker i Asia bare for å leke verdenspoliti? Hadde jeg vært Sør-Korea eller Japan hadde jeg utviklet atomvåpen nå og truet USA med svar om de skaper konflikt på Korea halvøya.

 

Både Sør-Korea og Japan har kapasitet til å utvikle atomvåpen svært raskt. Har Sør-Korea og Japan atomvåpen er sannsynligheten langt mindre for at Nord-Korea vil bruke sine mot noen av disse.

 

Problemstillingen er selvsagt at man kan si det om hele verden og at alle land da til slutt vil ha atomvåpen. Den beste løsningen er at USA slutter å forsøker å leke global diktator og slutter å true land verden rundt. Da vil nok land føle seg trygge nok til at de ikke føler behov for å utvikle atomvåpen.

 

Glem ikke hva som skjedde i forhold til India, Pakistan. Det er en nødvendig del av verdens atomhistorie å ha i bakhodet i forhold til Nord-Korea og eventuelt Iran. Selv er ustabilt bakvendtland som Pakistan har ikke brukt sine atomvåpen.

 

 

For det første er det ikke bare USA som provoserer her. Nord-Korea er like skyldige. Ingen av partene har engleglorie rundt hodet.

 

For det andre vil verken Sør-Korea eller Japan true USA! De er venner og allierte og de er sammen mot Nord-Korea. Dessuten har Japan som ble rammet av atomvåpen under Andre verdenskrig gjort det klart at de aldri vil anskaffe atomvåpen selv. Trump oppmuntret begge landene til å gjøre dette under valgkampen uten å komme noen vei.

 

Jeg er klar over at USA er det eneste landet som har brukt atomvåpen. Dette har jeg selv tidligere brukt som argument mot amerikansk angrep på Nord-Kore eller frykt for Nord-Korea. Det betyr imidlertid ikke at det skal være tillat å true USA heller.

Lenke til kommentar

 

Ja, for risikoen for det scenarioet er langt lavere. 

 

Mens de potensielle skadene er langt høyere desto flere atomraketter Kimmy får lov til å bygge...

 

 

Ja, det er sant, men jeg ville ikke vært villig til å sende minst titusener av uskyldige i døden for å forhindre en potensialitet. 

Lenke til kommentar

 

Er det noen her som er komfortable med et Nord-Korea som har atomraketter som kan nå både hele USA, Asia og Europa? Og stoler på at regimet ikke vil bruke dem?

 

Hvorfor skulle de bruke dem?

 

 

Siterer Batman-Alfred om Joker... Noen mennesker er ikke intressert i å tjene noe, de er bare interessert i å se verden brenne......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

For det første er det ikke bare USA som provoserer her. Nord-Korea er like skyldige. Ingen av partene har engleglorie rundt hodet.

 

For det andre vil verken Sør-Korea eller Japan true USA! De er venner og allierte og de er sammen mot Nord-Korea. Dessuten har Japan som ble rammet av atomvåpen under Andre verdenskrig gjort det klart at de aldri vil anskaffe atomvåpen selv. Trump oppmuntret begge landene til å gjøre dette under valgkampen uten å komme noen vei.

 

Jeg er klar over at USA er det eneste landet som har brukt atomvåpen. Dette har jeg selv tidligere brukt som argument mot amerikansk angrep på Nord-Kore eller frykt for Nord-Korea. Det betyr imidlertid ikke at det skal være tillat å true USA heller.

Du mener Sør-Korea og Japan fortsatt bør være venner hvis USA fremprovoserer en situasjon hvor Nord-Korea gjør store ødeleggelser i disse landene med atomvåpen?

 

Det er selvsagt helt utiligivelig når det kan unngåes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...