Gå til innhold

Fjerne Nord Korea fra kartet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det bare ett håp: At ingen dummer seg ut "beyond the point of no return" og starter enda en krig i østen for å sikre vestlige interesser.

 

Og så har jeg ett til: At befolkningen i NK etterhvert frigjør seg selv fra elendighet og fordervelse. Men siden de ikke har generell internett-tilgang, og TV'ene bare viser NK-kanaler, så har omverdenen liten mulighet til å pushe på. Da vil det ta tid.

 

"En generasjon ledere fikk for vane å gripe inn i land de ikke styrer på vegne av folk de ikke representerer for å gi dem ting de ikke har bedt om. Midlene var økonomisk makt (les, bistand) og millitærmakt. For de på mottakersiden har resultatet ofte ikke stått i forhold til prisen." - Asle Toje

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror beslutningen om krig med Nord-Korea muligens allerede har blitt tatt. Det er rett og slett umulig for verden å leve med en situasjon der et regime som Nord-Korea har atomvåpen, langt mindre langtrekkende atomvåpen. De har også gjort enorme fremskritt i raketteknologi og miniatyrisering av atomstridshoder. Såpass enorme at man må anta de har hjelp ifra utenlandske vitenskapsmenn. Regimet er sprøtt nok til å angripe med slike våpen. Jeg tror både USA og Kina, muligens også Russland, Japan og Sør-Korea allerede er i planleggingsfasen til angrep for å forsikre seg om at de ødelegger både raketter og atomanlegg / kjemiske våpen samt ødelegger så mye som mulig av Nord-Koreansk artilleri nær grensen. Rundt 40% av Sør-Koreas befolkning på 51 millioner bor innen rekkevidde av tradisjonelt artilleri. Disse kan skape like mange ofre som Nord-Koreas atomvåpen. Det er ikke utenfor mulighetenes rike at de også kan skyte med kjemiske våpen. Jeg sitter med en mistanke om at det er derfor USA de siste årene har jobbet med en ny generasjon termobariske våpen - i tillegg til å kunne nå f.eks terrorister som har forskanset seg i huleanlegg osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her er det bare ett håp: At ingen dummer seg ut "beyond the point of no return" og starter enda en krig i østen for å sikre vestlige interesser.

 

 

Hvilke interesser er det du tenker på? Hva tjener verden på å ha et Nord-Korea med atomvåpen som kan lande i nesten hele Asia, Europa og Nord-Amerika?

 

Det er i hele verdens interesse å fjerne regimet i Nord-Korea nå. Inkludert befolkningen i landet hvorav hundretusener, muligens millioner, allerede har sultet og blitt drept.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Hvilke interesser er det du tenker på? Hva tjener verden på å ha et Nord-Korea med atomvåpen som kan lande i nesten hele Asia, Europa og Nord-Amerika?

 

 

De tjener ingenting på å ha det, det var poenget. Derfor er det fristende å starte en krig fordi det tilsynelatende sikrer våre interesser. Men Irak, Afghanistan, Libya med flere støtter ikke akkurat den teorien. Og sivilbefolkningen blir de lidende i en hver slik konflikt.

 

Jeg vil støtte en målrettet aksjon som svar på noe som framstår som mer enn sabelrasling fra NK, men ikke en krig. For å trekke parallellen til Afghanistan: Det var greit å ta ut Bin Laden, ikke å invadere et land uten støtte i landets egen befolkning.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det andre som innerst inne også håper på at noen utsletter Pyongyang og frigjør innbyggerne fra elendighet og fordervelse?

Jeg er jo en bastard selv og tenker som Jon Snow og Dragedronninga.

 

Det er ikke bra å angripe en hel by bare pga en mann. Tenk på de sivile.. Ikke bare i Pyongyang med i Seoul som garantert kommer til å bli totalutslettet.

Lenke til kommentar

Det vi ofte glemmer er at hverken USA eller Nord-Korea har en grunn til å angripe hverandre. Kim Jong Un er ikke dum, eskalerer han til krig så er han nesten garantert til å tippe over regimet sitt, og krig har de ikke vært i siden Koreakrigen. Som Bytex sier så er det tomme ord, noe det har vært siden 1950.

 

Dette er et maktspill, propaganda for innbyggerne og muskelflexing internasjonalt. For avisene så er dette enkle klikk.

Lenke til kommentar

Det har skjedd mye siden 1950. Nord-Korea har fått en del farlige våpen hvis dere ikke vet det. At de ikke vil utslette seg selv vet jeg ikke helt, kan godt hende Kim'ern er gal nok til å ofre landet for å ødelegge mest mulig for Sør-Korea og USA. Eller kjenner dere ham personlig og vet hva som foregår i hodet hans :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...