Gå til innhold

Begynne på universitetet når man er rundet 40?

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei

Har lenge ønsket å gå på universitet igjen for å ta en bachelor. Nærmere bestemt i Stavanger.(UIS)

Men er litt usikker ettersom jeg nå er ganske gammel i forhold til studentene.

Noen som går på universitet i dag sammen med "gamlinger" og kan si litt om hvordan det går med tanke på gruppeoppgaver/øvelser etc?

Har en sønn som er 20 og som ikke sliter med å si hva han mener og han synes at jeg heller bør planlegge pensjonen og finne en gravplass der jeg kan trives om kort tid :) Veldig morsom kar.....;)

Tenkte da at jeg heller tar en liten kjapp sjekk her for å se hva andre synes. 

Er veldig interessert i å høre hva andre studenter mener og også dem som har gått eller går på universitetet i voksen alder!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er *aldri* for sent. Både i bachelor og master var noen av mine medstudenter ikke bare 40, men også 50 år. To av dem var foreldre som rett og slett fant ut at dem ville ha noe nytt i livet. Oss "unge" tok dem selvsagt godt imot og personlig tenkte jeg ikke over aldersforskjellene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med tre barn, kone og en relativt travel hverdag så vil en festuke sannsynligvis blir forkortet til å ta en kald øl hjemme etter at smårollingene har lagt seg;) 

Ble ihvertfall ikke mindre motivert av svarene her. Høres bra ut. Da skal jeg se om ikke jeg tar sjansen på å begynne høsten neste år.

Jeg regner nok egentlig med å gjøre mest mulig som selvstudium da jeg vil jobbe fulltid ved siden av, men får lov av jobben til å ta fri der det trengs for alle øvelser, oppgaver og eksamener der jeg må være på skolen.

Har en bachelor fra før av der jeg har hatt noen av fagene så jeg regner med å få en litt myk start. På den andre siden så er hjernen langt fra så kjapp som den var for 20 år siden så det kan jo bli en utfordring;) 

Takker for svar!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri for sent å ta videre utdanning. Er en del i førtisona på studiet mitt også (psykologi). Har også sett at det er egne opplegg i fadderuken for folk med barn. Dette har jeg ikke så mye greie på siden jeg ikke er målgruppen, men jeg tenker at hvis du vil så kan du fint kjøre på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da jeg begynte på forkurs for 20 år siden, var der en kar som begynte i samme klasse som meg som var 47 år gammel.

I år skal jeg selv begynne på første års bachelor og jeg er 48. Håper der er flere i min alder i klassen, så man kan danne en egen geriatrisk gruppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Har lenge ønsket å gå på universitet igjen for å ta en bachelor. Nærmere bestemt i Stavanger.(UIS)

Men er litt usikker ettersom jeg nå er ganske gammel i forhold til studentene.

Noen som går på universitet i dag sammen med "gamlinger" og kan si litt om hvordan det går med tanke på gruppeoppgaver/øvelser etc?

Har en sønn som er 20 og som ikke sliter med å si hva han mener og han synes at jeg heller bør planlegge pensjonen og finne en gravplass der jeg kan trives om kort tid :) Veldig morsom kar..... ;)

Tenkte da at jeg heller tar en liten kjapp sjekk her for å se hva andre synes. 

Er veldig interessert i å høre hva andre studenter mener og også dem som har gått eller går på universitetet i voksen alder!

Jeg har riktignok ikke rundet 40, men er midt i 30-årene med kone og to barn i skolealder, så føler jeg kan sette meg inn i din situasjon :) 

Jeg begynner nå på siste året av en bachelor ved UIS og stortrives. Det er ingen problem å studere med ungdommen og jeg personlig merker ikke spesielt mye til aldersforskjellen. Selvsagt lever vi forskjellige liv hvor de stikker ut på ting og jeg stikker hjem til kone og barn, men i studiesituasjonen er det ikke noe jeg tenker over. Jeg vil strekke meg så langt å si at det bare er positivt med noen av "oss" gamle. Vi har en del erfaringer fra arbeidslivet som unge studenter ikke har, noe man spesielt merker ved prosjektarbeid. I tillegg er det jo ofte slik at vi har jobbet med yngre folk uten at det har vært problematisk.

Min anbefaling er klar: Har du lyst til å studere er det bare å gi gass! Alderen er ingen hindring.

Lenke til kommentar

Har en grandtante som tok en PhD i filosofi da hun var i 70-årene...  Hun har ingen barn, så hun "hadde ikke noe annet å bruke tiden sin på", var det jeg husker hun sa. 

Har du lyst, er det bare å sette i gang. 

Lenke til kommentar

Vi hadde flere eldre studenter på vårt studie (ingeniør) og særlig en av de gled veldig fint inn og bidro bra i timer med interessante spørsmål og ellers et godt miljø. Han var vel nærmere 50.

Bare vær sosial og omgjengelig, så går det veldig bra. Ellers er det som regel lite obligatoriske aktiviteter, så i verste fall kan du jo styre på litt mer selvstendig.

Kjør på! :) 

Lenke til kommentar

Godt å høre at det er mulig å gli inn med den yngre garden:)

Joda har selv jobbet samme med mange yngre her på jobben og det går veldig fint. Med godt humør og litt humor så ordner det mest seg:)

Det blir for sent å melde seg på noe i år, men får lese litt og forberede meg frem neste år og satse da:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...