Cowboystrekk Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Jeg sier ikke Zoe er en dårlig bil. Den gir utvilsomt mye for pengene Men mot Ioniq som bare går marginalt kortere, har mye bedre hurtiglading, bedre ytelser og mye mer plass til en ikke veldig mye høyerepris. Amperae er egentlig det beste ljøpet av alle når det kommer til valuta for pengene, men pga ekstremt lang leveringstid regner jeg ikke med den. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Jeg sier ikke Zoe er en dårlig bil. Den gir utvilsomt mye for pengene Men mot Ioniq som bare går marginalt kortere, har mye bedre hurtiglading, bedre ytelser og mye mer plass til en ikke veldig mye høyerepris. Amperae er egentlig det beste ljøpet av alle når det kommer til valuta for pengene, men pga ekstremt lang leveringstid regner jeg ikke med den. Ioniq har faktisk verre ventetid enn opelen nå, iallefall stiller de ganske likt der. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir= Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq). Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir= Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq). Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering. Det er nå elektronisk trafo fra zaptec, den er ikke tung:) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Koster ikke den veldig mye? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Zaptec kan ikke lade på it-nett uten spesial ladekabel (Zaptec?). Dette er det lurt å være oppmerksom på. Edit: Zaptec koster vel 16000 (eller 33000?) uten moms. Det er vel uten moms om en kjøper den sammens med bilen. Zaptec er lett så man kan ha den med i bilen. Har man IT-nett hjemme så kan en i stedet sette opp en trafo. En trafo er tung, men det er for fast montasje. Dette gjør at lader andre plasser enn hjemme så er muligheten enten å finne en lader med TN-Nett eller lade på vanlig stikkontakt med Zaptec og 10A (2300W). Dette er en stor svakhet. Alle andre elbiler lades med en standarisert elbilkontakt (Type 2) og klarer minst 16A (3.6kW). Må likevel nevne at siden denne bilen har så stor rekkevidde så kan 22kW lading være rask nok til at en får ladet opp det en trenger til å komme frem. Om en kjører under 40-60 mil per dag, og finner 22kW ladere underveis så er det vel greit. Her er et alternativ til Zaptec, en portabel ladebox 10A til kr 8990 (vekt er 13kg): http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe Endret 12. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Zaptec kan ikke lade på it-nett uten spesial ladekabel (Zaptec?). For meg gjør dette Zoe uaktuell. Zoe trenger Zaptec-ladekladd eller trafobøtte til standard ladekladd for å lade på IT. TN skal gå med standard ladekladd (som IKKE følger med bilen). Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir= Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq). Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering.Det er nå elektronisk trafo fra zaptec, den er ikke tung:) Har du link? Monterte ladeatasjon forrige uke, da var alternativ ved it-nett to trafoer, den ene ca 35kg og den andre rundt 100kg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) For ladestasjon sier Renault: En transformator dersom det er behov for dette. Transformator må plasseres slik at den ikke utsettes for regn (dimensjoner: Trafo tilhørende 3,6kW POD Point: 37x30x14cm og veier ca 35kg, trafo tilhørende 11kW POD Point: 64x17,4x80cm og veier ca 107kg) Transformator er nødvendig ved IT eller TT anlegg. Zaptec-ladekladd er for å lade på vanlig stikkontakt med IT. Her er test: https://elbil.no/vi-har-testet-renault-zoes-nye-ladekabel/ Pris er 16.000 + mva. Endret 11. august 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir= Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq). Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering.Det er nå elektronisk trafo fra zaptec, den er ikke tung:) Har du link? Monterte ladeatasjon forrige uke, da var alternativ ved it-nett to trafoer, den ene ca 35kg og den andre rundt 100kg. Jeg snakker om kladden:) Finnes dog elektroniske trefoer ellers også. Endret 11. august 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Jeg testet å lade min Zoe på en av kommunens ladestasjoner (en sånn grønn en) i går. Brukte en vanlige Type2 kabel rett fra ladestasjonen til bilen. Hjemme, derimot, har jeg en litt større "sak" på kabelen som nok veier en 5-6 kilo. Lignet litt på denne, men med to uttak. Gratis var det også =) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Zoe er en fin bil om du har tilgang på 400V type 2 ladere i nærheten og hjemmeladestasjoner. Ellers synes jeg ladeløsninga er elendig. Alle andre elbilprodusenter har støtte for IT, jeg synes det er på trynet av RN å ikke ha dette som standard. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 I den nye boligen jeg får til neste år bygges det innendørs garasje hvor jeg har bestilt elbil lader. Dette er dog kun 16a lader, men den kan jo lade på natten. Hadde vært fint å kunne ha 30 mil med baggasje. Kjører til sør landet titt og ofte. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Ford Focus Electric DC hurtiglading: ja AC lading: 6.6kW Batterikapasitet: 29.5/33.5 (netto/brutto) Rekkevidde: 225 km (NEDC) Pris: 239900 test: https://elbil.no/test-av-ford-focus-en-sterkt-forbedret-elbil/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Her er en fin oversikt: https://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/ Under 250000 er vel disse mest aktuelle: Ford Focus (225 km NEDC rekkevidde) Hyunday Ioniq (280 km NEDC rekkevidde) Kia Soul (212 km NEDC rekkevidde) Nissan LEAF (199/ 250 km NEDC rekkevidde) Renault Zoe (403 km NEDC rekkevidde) Bruktbiler under 250000: Golf elbil (300 km NEDC rekkevidde) Mercedes B-klasse Electric ( 200 km NEDC rekkevidde) BMW i3 (190/ 300 km NEDC rekkevidde) Endret 12. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 I den nye boligen jeg får til neste år bygges det innendørs garasje hvor jeg har bestilt elbil lader. Dette er dog kun 16a lader, men den kan jo lade på natten. Hadde vært fint å kunne ha 30 mil med baggasje. Kjører til sør landet titt og ofte. 16A sier ingenting uten spenningen.. 16A i ett TN anlegg med alle 3 fasene gir godt med juice feks Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) I den nye boligen jeg får til neste år bygges det innendørs garasje hvor jeg har bestilt elbil lader. Dette er dog kun 16a lader, men den kan jo lade på natten. Hadde vært fint å kunne ha 30 mil med baggasje. Kjører til sør landet titt og ofte. 16A enfase, gir 3.6kW. Dette holder for de aller fleste. En annen ting som er viktig å tenke på er at pris på biler levert fra forhandler er ofte høyere enn listeprisen. Endret 12. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå