Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger ny el-bil 2018. Trenger hjelp maks 250k


Beyma

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke Zoe er en dårlig bil. Den gir utvilsomt mye for pengene :) Men mot Ioniq som bare går marginalt kortere, har mye bedre hurtiglading, bedre ytelser og mye mer plass til en ikke veldig mye høyerepris. Amperae er egentlig det beste ljøpet av alle når det kommer til valuta for pengene, men pga ekstremt lang leveringstid regner jeg ikke med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier ikke Zoe er en dårlig bil. Den gir utvilsomt mye for pengene :) Men mot Ioniq som bare går marginalt kortere, har mye bedre hurtiglading, bedre ytelser og mye mer plass til en ikke veldig mye høyerepris. Amperae er egentlig det beste ljøpet av alle når det kommer til valuta for pengene, men pga ekstremt lang leveringstid regner jeg ikke med den.

Ioniq har faktisk verre ventetid enn opelen nå, iallefall stiller de ganske likt der.

Lenke til kommentar

For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir=

 

Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq).

Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering.

Lenke til kommentar

 

For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir=

Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq).

Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering.

Det er nå elektronisk trafo fra zaptec, den er ikke tung:)

Lenke til kommentar

Zaptec kan ikke lade på it-nett uten spesial ladekabel (Zaptec?). Dette er det lurt å være oppmerksom på.

 

Edit: Zaptec koster vel 16000 (eller 33000?) uten moms. Det er vel uten moms om en kjøper den sammens med bilen.

Zaptec er lett så man kan ha den med i bilen.

Har man IT-nett hjemme så kan en i stedet sette opp en trafo. En trafo er tung, men det er for fast montasje.

Dette gjør at lader andre plasser enn hjemme så er muligheten enten å finne en lader med TN-Nett eller lade på vanlig stikkontakt med Zaptec og 10A (2300W). Dette er en stor svakhet. Alle andre elbiler lades med en standarisert elbilkontakt (Type 2) og klarer minst 16A (3.6kW).

Må likevel nevne at siden denne bilen har så stor rekkevidde så kan 22kW lading være rask nok til at en får ladet opp det en trenger til å komme frem. Om en kjører under 40-60 mil per dag, og finner 22kW ladere underveis så er det vel greit.

 

Her er et alternativ til Zaptec, en portabel ladebox 10A til kr 8990 (vekt er 13kg):

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Zaptec kan ikke lade på it-nett uten spesial ladekabel (Zaptec?). For meg gjør dette Zoe uaktuell.

Zoe trenger Zaptec-ladekladd eller trafobøtte til standard ladekladd for å lade på IT. TN skal gå med standard ladekladd (som IKKE følger med bilen).

Lenke til kommentar

 

 

For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir=

Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq).

Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering.
Det er nå elektronisk trafo fra zaptec, den er ikke tung:)

 

Har du link? Monterte ladeatasjon forrige uke, da var alternativ ved it-nett to trafoer, den ene ca 35kg og den andre rundt 100kg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For ladestasjon sier Renault:

  • En transformator dersom det er behov for dette. Transformator må plasseres slik at den ikke utsettes for regn (dimensjoner: Trafo tilhørende 3,6kW POD Point: 37x30x14cm og veier ca 35kg, trafo tilhørende 11kW POD Point: 64x17,4x80cm og veier ca 107kg) Transformator er nødvendig ved IT eller TT anlegg.

 

Zaptec-ladekladd er for å lade på vanlig stikkontakt med IT. Her er test: https://elbil.no/vi-har-testet-renault-zoes-nye-ladekabel/

Pris er 16.000 + mva.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

 

 

 

For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir=

Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq).

Den trafoen kan jeg skrive under på er tung. Bør være to under montering.
Det er nå elektronisk trafo fra zaptec, den er ikke tung:)

Har du link? Monterte ladeatasjon forrige uke, da var alternativ ved it-nett to trafoer, den ene ca 35kg og den andre rundt 100kg.

Jeg snakker om kladden:)

 

Finnes dog elektroniske trefoer ellers også.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg testet å lade min Zoe på en av kommunens ladestasjoner (en sånn grønn en) i går. Brukte en vanlige Type2 kabel rett fra ladestasjonen til bilen.

Hjemme, derimot, har jeg en litt større "sak" på kabelen som nok veier en 5-6 kilo.

 

Lignet litt på denne, men med to uttak. Gratis var det også =)

IMG_6118%20web.jpg

Lenke til kommentar

I den nye boligen jeg får til neste år bygges det innendørs garasje hvor jeg har bestilt elbil lader. Dette er dog kun 16a lader, men den kan jo lade på natten.

 

Hadde vært fint å kunne ha 30 mil med baggasje.

 

Kjører til sør landet titt og ofte.

Lenke til kommentar

Her er en fin oversikt:

https://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/

 

Under 250000 er vel disse mest aktuelle:

Ford Focus (225 km NEDC rekkevidde)

Hyunday Ioniq (280 km NEDC rekkevidde)

Kia Soul (212 km NEDC rekkevidde)

Nissan LEAF (199/ 250 km NEDC rekkevidde)

Renault Zoe (403 km NEDC rekkevidde)

 

Bruktbiler under 250000:

Golf elbil (300 km NEDC rekkevidde)

Mercedes B-klasse Electric ( 200 km NEDC rekkevidde)

BMW i3 (190/ 300 km NEDC rekkevidde)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

I den nye boligen jeg får til neste år bygges det innendørs garasje hvor jeg har bestilt elbil lader. Dette er dog kun 16a lader, men den kan jo lade på natten.

 

Hadde vært fint å kunne ha 30 mil med baggasje.

 

Kjører til sør landet titt og ofte.

 

16A sier ingenting uten spenningen.. 16A i ett TN anlegg med alle 3 fasene gir godt med juice feks

Lenke til kommentar

I den nye boligen jeg får til neste år bygges det innendørs garasje hvor jeg har bestilt elbil lader. Dette er dog kun 16a lader, men den kan jo lade på natten.

 

Hadde vært fint å kunne ha 30 mil med baggasje.

 

Kjører til sør landet titt og ofte.

16A enfase, gir 3.6kW. Dette holder for de aller fleste.

En annen ting som er viktig å tenke på er at pris på biler levert fra forhandler er ofte høyere enn listeprisen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...