Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger ny el-bil 2018. Trenger hjelp maks 250k


Beyma

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Skal ha meg ny bil høsten 2018 og trenger hjelp.

 

Jeg ønsker noe med mest mulig distanse på batteriet, men har ikke peiling på hva som er et godt kjøp. Noen tips?

 

Ser bare at mange biler har veldig lang leveringstid og slenger derfor opp denne tråden nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye Leaf kommer nok på mer enn 250k.

Tipper en brukt Zoe ZE40 gir mest rekkevidde for pengene.

 

Tviler på at den blir særlig dyrere enn dagens leaf, de økte vell ikke prisen særlig ved sist batteribytte? Klart dette blir en "ny" bil, men at den skal øke mer enn 25% i pris tviler jeg på. 

 

En må ikke glemme at ZE40 er NEDC standard heller. 

Lenke til kommentar

Zoe R240 kostet vel rundt 200k da den kom (billigste versjon).

ZE40 koster 249k (samme versjon).

Så hvis dagens Leaf kostet rundt 250k da den ble lansert er det kanskje ikke helt feil å anta at 60KW Leaf vil koste 300k.

 

(jeg tar tallene på husken her, så de kan være litt feil).

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Zoe R240 kostet vel rundt 200k da den kom (billigste versjon).

ZE40 koster 249k (samme versjon).

Så hvis dagens Leaf kostet rundt 250k da den ble lansert er det kanskje ikke helt feil å anta at 60KW Leaf vil koste 300k.

 

(jeg tar tallene på husken her, så de kan være litt feil).

 

Leaf kostet 260 000 når den kom(24kWh), når 30kWh kom kostet den 260 000. Si leaf kommer med 40-50kWh og en "toppversjon" med 60kWh, da tviler jeg på at den "lille" koster særlig mer enn de har gjort tidligere. 

 

Leaf 30kWh koster nå fra 225 000 og tipper dette blir det sjiktet de legger seg på med nye leaf også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For under 250k (ny) er alternativene her: http://bilnorge.no/nybil.php?bilgruppe=P&Drivhjul=&pris_fra=&pris_til=250000&merke=0&antallseter=&Min_FORBRUKCO2=&Max_FORBRUKCO2=&modell=0&drivstoff=Batteri&karosseri=&gir=

 

Jeg ville ikke valgt en bil som ikke har DC-hurtiglading, med mindre jeg kun skulle bruke den til kjøring i nærmiljøet. Zoe har ikke dette, den støtter kun AC-lading. I tillegg krever den en kjempedyr ladekladd med elektronisk trafo for å kunne lade i vanlig stikkontakt der det er IT-anlegg. Utover Soul og Ioniq Electric er nye Focus Electric (som endelig har fått DC hurtiglading) alternativer. Av disse er det Focus som IMO ser best ut, men rekkevidden er "bare" 225 km (mot 250 km for Soul og 280 for Ioniq).

Lenke til kommentar

https://www.motor.no/artikler/2017/juni/samlesak-elbiltest/ så feil på BMW i3 først. Jeg korrigerer meg til forbruk midt på treet. Ioniq er f.eks betydelig bedre.

 

Les litt på elbilforum, mange sliter med varmepumpa, lading og har vært mange runder på service. Egolf og Leaf later til å ha betydelig mindre feil. Ioniq og i3 har jeg ikke lrst meg opp på. På kjøring i høy fart kommer den ikke så bra ut heller. Luftmotstand på 0.29. Ioniq, Tesla Model X og S har 0.24. EGolf 0.27. Leaf of Amperae mener jeg har 0.3 og de får betydelig høyere økning i forbruk i f.eks 110 enn Tesla og Ioniq. Et annet problem med Zoe er at den er svak og treg. 0-100 på 13 med 92hk er temmelig puslete og gjør forbikjøringer vanskelige, samt godt lasta bil på motorveg.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...