Gå til innhold

Ny undersøkelse: Stort etterslep på mellomlederes IT-kompetanse i offentlig sektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke rart. De fleste lederstillinger har krav om utdannelse innen økonomi og ledelse. Fagfeltet man skal lede innenfor spiller ingen rolle så lenge man har ledelsesutdanning (ironi).

 

Da vet du svært lite om hvordan mellomledere i offentlig sektor faktisk rekrutteres. Mellomledere rekrutteres til 90 % fra fagfeltet, dvs. mellomledere innen skole er som oftest pedagoger, innen helse som oftest helseutdannet, innen teknisk sektor som oftest ingeniører. Samme gjelder i stor grad statlige virksomheter. At mange av de har en tilleggsutdannelse innen ledelse - det er nok sant. Det er primært toppledere som er rekruttert uten at man ser like nøye på fagfeltet. Men også her er det en overvekt av ledere som kommer fra fagfeltene.

 

Det er også fundamentalt at mellomledere har kompetanse innen ledelse og økonomi - i tillegg til fag.

 

At de mangler IT-kompetanse er også helt naturlig. For det første er de fleste mellomledere av en generasjon der svært få brukte IT selv før de var en del år, altså ikke en naturlig del av oppveksten. Jeg tilhører samme generasjon - og var i utgangspunktet en "early adaptor" - men tross det over 30 før det ble mye bruk. For det andre har IT hatt begrenset bruk innen mange fagområder før de siste årene. Dersom man ser på IT-kompetanse innen områder med tradisjoner for IT, så tror jeg at man vil finne ut at kompetansen er høyere. For det tredje har det i realiteten ikke eksistert tilbud om videreutdanning innen IT relevant for denne gruppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke bare er det et etterslep når det gjelder IT-kompetanse, det er et stort etterslep når det gjelder lederkompetanse, og det er mye mye verre!

Jeg har vært borti forskjellige ledere, og det slår meg gang på gang hvor dårlig de er i jobben sin.

Det koster bedriftene store beløp i form av misnøye blant de ansatte, men ledelsen synes fullstendig ukjente om dette.

Lenke til kommentar

Helt konkret, hvilken type IT kompetanse er det snakk?

 

Er det snakk om folk som ikke kan bruke en vanlig Windows PC, og office pakken?

Er det snakk om folk som ikke kan litt mer avanserte ting?

 

Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. 

Lenke til kommentar

Helt konkret, hvilken type IT kompetanse er det snakk?

 

Er det snakk om folk som ikke kan bruke en vanlig Windows PC, og office pakken?

Er det snakk om folk som ikke kan litt mer avanserte ting?

 

Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. 

 

Når det gjelder IT-kompetanse på (mellom)leder nivå så koker det vel i hovedsak ned til to misforståelser som får de til å feile gang på gang;

1) IT-prosjekt. Nei det trenger du ikke. Et system trenger kontinuerlig forvaltning gjennom hele livsløpet.

2) Kravspesifikasjon. Beklager men kompleks adaptive systemer (se Cynefin framework) kan ikke planlegges, og de fleste forretningssystemer havner i den kategorien, selv om de kan se enklere ut i startfasen.

 

Når det gjelder IT-avdelingen så må de over på PaaS og tilhørende arbeidsmetoder for alle problemer som er over en viss kompleksitet. Skal en bare levere kontorstøtte så er SaaS helt greit med mindre sikkerhetsloven sier noe annet. Den blir vel snart strammet inn.

Lenke til kommentar

Først og fremst kunne det vært greit å lese rapporten for dette virker veldig generaliserende.

La meg dele noen av mine erfaringer gjennom ca. 30 år med erfaring i begge sektorer i forskjellige tidsepoker.

 

Synes absolutt ikke mellomledere i privat sektor har noe bedre "kompetansenivå" og  jeg foretrekker ledere med gode lederevner kontra "sterk" teknisk kompetanse. I noen tilfeller treffer man unikum som har begge.

Om jeg skal utkåre noen som "Vinner" etter egne erfaringer så heller jeg mot at offentlig sektor ser ut til å rekruttere veldig mange gode ledere som virkelig kan og fokuserer på god ledelse. De bruker også mye ressurser på å styrke lederegenskaper og opplæring i viktige rammeverk for ledelse.

 

Gode ledere er sjelden kost (en god leder kan spilles dårlig, så dette er relativt) og det er virkelig en nytelse når man jobber under slike.

 

I privat sektor er det ofte slik at de som trenger godt utstyr har det dårligste utstyret mens mellomledere og sjefer kjøper det flotteste til seg selv. (heldigvis unntak her også). 

Skal det spares penger på utstyr og andre utgifter så er det sjelden ledere og sjefer inkludert i besparelsene. "Practise as you preach" er sjelden kost i privat sektor. 

Det samme ift. seminarer ol. Grådigheten stiger ofte med gradene.Men som sagt er det mange gode unntak her, heldigvis.

 

 

EDIT:

Og når dette er sagt har det vært en økende trend ift. å gå til angrep på offentlig sektor de siste par årene. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt konkret, hvilken type IT kompetanse er det snakk?

 

Er det snakk om folk som ikke kan bruke en vanlig Windows PC, og office pakken?

Er det snakk om folk som ikke kan litt mer avanserte ting?

 

Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på.

Den kompetansen som det er størst behov for og som mangler hos de fleste "IT-folk" er koding utover grunnleggende ferdigheter. Faktumet er at det er skremmende mange IT-folk sier de kan kode, som ikke engang greier å skrive psudo-kode av en enkel for løkke på tavle.

 

Vi stiller mye mye høyere krav, det er kjempeviktig å kjenne til standard computer science algoritmer. Ellers begynner en å skrive superkomplisert og lite effektiv kode og dra i teknologier som blir et stort kjempedyrt monster som lett knekker sammen.

Drømmen vår er jo å få utviklere inn døra som vet forskjellen på HashSet og HyperLogLog. Er det en urealistisk forventning? Nei, ikke når vi skal være verdensledende.

 

IT-folk som ikke kan programmere, blir idag utkonkurrert av kodere og nettskyen.

Lenke til kommentar

Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. 

 

Det er nok ikke vanlig bruker-kompetanse det skorter på. Det handler om å forstå hvordan organisasjonen kan bruke it for å nå sine mål, og hvordan få det på plass; Innse viktigheten av å forstå brukernes behov, og/eller egen organisasjons behov og krav, samt kunne formulere disse, ta eierskap til systemene i organisasjonen og ikke overlate det til konsulenter, ikke overse at it har en sentral rolle i organisasjonen og kanskje skal ansees som en del av kjernevirksomheten, styre utviklingsprosesser og/eller få hjelp til det osv. osv.
Lenke til kommentar

og  jeg foretrekker ledere med gode lederevner kontra "sterk" teknisk kompetanse. I noen tilfeller treffer man unikum som har begge.

 

Det er ikke nødvendigvis teknisk kompetanse man sikter til når man snakker om it-kompetanse på ledernivå, det er vel heller kompetanse til å lede it-prosesser i organisasjoner man mener, uten at det nødvendigvis er så veldig mye klarere, men jeg tror nok det faller like godt inn under det du kaller lederegenskaper som teknisk kompetanse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...