Andrea Bruer Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Oslo kommune er godt i gang med digital skolering for ledere, men resten av landet henger etter. Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid, mener manglende kompetanse kan få alvorlige konsekvenser for digitaliseringen, og at toppledere har ansvar for å følge opp.Ny undersøkelse: Stort etterslep på mellomlederes IT-kompetanse i offentlig sektor Lenke til kommentar
roflol Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 "kompetanse!" Vi trenger politisk løft og meir byråkrati og alle nyutdanne må få garantert jobb fra det offentlige! la oss alle leve på olje pengene! Lenke til kommentar
XJAXFAKF Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Ikke rart. De fleste lederstillinger har krav om utdannelse innen økonomi og ledelse. Fagfeltet man skal lede innenfor spiller ingen rolle så lenge man har ledelsesutdanning (ironi). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Ikke rart. De fleste lederstillinger har krav om utdannelse innen økonomi og ledelse. Fagfeltet man skal lede innenfor spiller ingen rolle så lenge man har ledelsesutdanning (ironi). Da vet du svært lite om hvordan mellomledere i offentlig sektor faktisk rekrutteres. Mellomledere rekrutteres til 90 % fra fagfeltet, dvs. mellomledere innen skole er som oftest pedagoger, innen helse som oftest helseutdannet, innen teknisk sektor som oftest ingeniører. Samme gjelder i stor grad statlige virksomheter. At mange av de har en tilleggsutdannelse innen ledelse - det er nok sant. Det er primært toppledere som er rekruttert uten at man ser like nøye på fagfeltet. Men også her er det en overvekt av ledere som kommer fra fagfeltene. Det er også fundamentalt at mellomledere har kompetanse innen ledelse og økonomi - i tillegg til fag. At de mangler IT-kompetanse er også helt naturlig. For det første er de fleste mellomledere av en generasjon der svært få brukte IT selv før de var en del år, altså ikke en naturlig del av oppveksten. Jeg tilhører samme generasjon - og var i utgangspunktet en "early adaptor" - men tross det over 30 før det ble mye bruk. For det andre har IT hatt begrenset bruk innen mange fagområder før de siste årene. Dersom man ser på IT-kompetanse innen områder med tradisjoner for IT, så tror jeg at man vil finne ut at kompetansen er høyere. For det tredje har det i realiteten ikke eksistert tilbud om videreutdanning innen IT relevant for denne gruppen. 3 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Ikke bare er det et etterslep når det gjelder IT-kompetanse, det er et stort etterslep når det gjelder lederkompetanse, og det er mye mye verre! Jeg har vært borti forskjellige ledere, og det slår meg gang på gang hvor dårlig de er i jobben sin. Det koster bedriftene store beløp i form av misnøye blant de ansatte, men ledelsen synes fullstendig ukjente om dette. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Det er stort etterslep på IT kompetanse. Punktum. Selv i de beste private organisasjoner og IT avdelinger så vel som hos mellomledere og offentlig sektor. 1 Lenke til kommentar
Dreamspace Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Helt konkret, hvilken type IT kompetanse er det snakk? Er det snakk om folk som ikke kan bruke en vanlig Windows PC, og office pakken? Er det snakk om folk som ikke kan litt mer avanserte ting? Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Helt konkret, hvilken type IT kompetanse er det snakk? Er det snakk om folk som ikke kan bruke en vanlig Windows PC, og office pakken? Er det snakk om folk som ikke kan litt mer avanserte ting? Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. Når det gjelder IT-kompetanse på (mellom)leder nivå så koker det vel i hovedsak ned til to misforståelser som får de til å feile gang på gang;1) IT-prosjekt. Nei det trenger du ikke. Et system trenger kontinuerlig forvaltning gjennom hele livsløpet. 2) Kravspesifikasjon. Beklager men kompleks adaptive systemer (se Cynefin framework) kan ikke planlegges, og de fleste forretningssystemer havner i den kategorien, selv om de kan se enklere ut i startfasen. Når det gjelder IT-avdelingen så må de over på PaaS og tilhørende arbeidsmetoder for alle problemer som er over en viss kompleksitet. Skal en bare levere kontorstøtte så er SaaS helt greit med mindre sikkerhetsloven sier noe annet. Den blir vel snart strammet inn. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Først og fremst kunne det vært greit å lese rapporten for dette virker veldig generaliserende. La meg dele noen av mine erfaringer gjennom ca. 30 år med erfaring i begge sektorer i forskjellige tidsepoker. Synes absolutt ikke mellomledere i privat sektor har noe bedre "kompetansenivå" og jeg foretrekker ledere med gode lederevner kontra "sterk" teknisk kompetanse. I noen tilfeller treffer man unikum som har begge. Om jeg skal utkåre noen som "Vinner" etter egne erfaringer så heller jeg mot at offentlig sektor ser ut til å rekruttere veldig mange gode ledere som virkelig kan og fokuserer på god ledelse. De bruker også mye ressurser på å styrke lederegenskaper og opplæring i viktige rammeverk for ledelse. Gode ledere er sjelden kost (en god leder kan spilles dårlig, så dette er relativt) og det er virkelig en nytelse når man jobber under slike. I privat sektor er det ofte slik at de som trenger godt utstyr har det dårligste utstyret mens mellomledere og sjefer kjøper det flotteste til seg selv. (heldigvis unntak her også). Skal det spares penger på utstyr og andre utgifter så er det sjelden ledere og sjefer inkludert i besparelsene. "Practise as you preach" er sjelden kost i privat sektor. Det samme ift. seminarer ol. Grådigheten stiger ofte med gradene.Men som sagt er det mange gode unntak her, heldigvis. EDIT: Og når dette er sagt har det vært en økende trend ift. å gå til angrep på offentlig sektor de siste par årene. Endret 11. august 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Helt konkret, hvilken type IT kompetanse er det snakk? Er det snakk om folk som ikke kan bruke en vanlig Windows PC, og office pakken? Er det snakk om folk som ikke kan litt mer avanserte ting? Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. Den kompetansen som det er størst behov for og som mangler hos de fleste "IT-folk" er koding utover grunnleggende ferdigheter. Faktumet er at det er skremmende mange IT-folk sier de kan kode, som ikke engang greier å skrive psudo-kode av en enkel for løkke på tavle. Vi stiller mye mye høyere krav, det er kjempeviktig å kjenne til standard computer science algoritmer. Ellers begynner en å skrive superkomplisert og lite effektiv kode og dra i teknologier som blir et stort kjempedyrt monster som lett knekker sammen. Drømmen vår er jo å få utviklere inn døra som vet forskjellen på HashSet og HyperLogLog. Er det en urealistisk forventning? Nei, ikke når vi skal være verdensledende. IT-folk som ikke kan programmere, blir idag utkonkurrert av kodere og nettskyen. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Hver uke skrives det om manglende IT-kompetanse, men jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er som kreves, og hvilket nivå de vil ha folk på. Det er nok ikke vanlig bruker-kompetanse det skorter på. Det handler om å forstå hvordan organisasjonen kan bruke it for å nå sine mål, og hvordan få det på plass; Innse viktigheten av å forstå brukernes behov, og/eller egen organisasjons behov og krav, samt kunne formulere disse, ta eierskap til systemene i organisasjonen og ikke overlate det til konsulenter, ikke overse at it har en sentral rolle i organisasjonen og kanskje skal ansees som en del av kjernevirksomheten, styre utviklingsprosesser og/eller få hjelp til det osv. osv. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 og jeg foretrekker ledere med gode lederevner kontra "sterk" teknisk kompetanse. I noen tilfeller treffer man unikum som har begge. Det er ikke nødvendigvis teknisk kompetanse man sikter til når man snakker om it-kompetanse på ledernivå, det er vel heller kompetanse til å lede it-prosesser i organisasjoner man mener, uten at det nødvendigvis er så veldig mye klarere, men jeg tror nok det faller like godt inn under det du kaller lederegenskaper som teknisk kompetanse. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Vi stiller mye mye høyere krav, det er kjempeviktig å kjenne til standard computer science algoritmer. Mnei, det er nok ikke akkurat det viktigste for it-ledere å kunne skrive pseudo-kode på tavle og kjenne sorteringsalgoritmer og deres orden. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det var som svar til noe annet. For IT-ledere er det selvsagt en helt annen kunnskap som må på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå