Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver utbetaler ikke overtid og øker ikke lønna mi!

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig oppgitt nå.

Jeg er hjelpearbeider i bygningsbransjen med 168 kr per time.

Minstelønnen i Norge er 177,7 kr for bygningsarbeidere som har under 1 års erfaring. Jeg har 11 måneder erfaring nå.

Minstelønnen ble satt opp fra 168,80 kr per/t til 177,80 kr per/t den 1. Juni 2017.

Jeg hadde 26 timer overtid i Juni, fikk den ikke utbetalt på Juli-lønna så ba om etterbetaling. Idag kom etterbetalingen og der var det bare overtid for 17 timer. 

Jeg hadde 26 timer overtid i Juni og 4,5 timer overtid i Juli.

Det vil si at jeg mangler 13,5 timer overtid totalt. I tillegg fikk jeg ikke etterbetalt differansen på 9,8 kr per/t f.o.m. 1. Juni 2017...

Det mangler mye penger her når man summerer opp den manglende overtiden og differansen på lønna jeg SKAL ha.

Iløpet av det halvåret jeg har vært ansatt i bedriften har jeg spurt om kontrakt 4 ganger. Sist gang ringte jeg og spurte 2 uker før fellesferien om vi kunne ordne kontrakt før ferien startet. "Ja det må vi jo kunne ordne" sa arbeidsgiveren. Hørte aldri noe fra han. Spurt 3 ganger før det uten at han har hatt tid. Han skylder hele tiden på at han ikke har tid. 

Vet ærlig talt ikke hva jeg kan gjøre. Jeg har ringt arbeidsgiveren min uttallige ganger for å purre på kontrakt. Jeg har også purret på regnskapsføreren hans ang. overtiden og hva som er minstelønnen i norge. Regnskapsføreren hans fungerer også som assistenten hans virker det som da han bestandig skal "snakke med Kari om å ordne kontrakt". Kari er regnskapsføreren for bedriften jeg er ansatt i.

Hva gjør man i en sånn situasjon der sjefen ikke vil høre på deg? Det er så mye annet tull med denne bedriften. De vil heller ikke gi de ansatte arbeidsklær/utstyr, regntøy osv. kun for å spare penger. Så jeg og mine kolleger går i hullete klær, noen går i gensere ute i pissregn fordi de ikke har fått utdelt arbeidsjakke/regnjakke.

Vil ikke true sjefen men aner ikke hva jeg kan gjøre. Noe i meg sier at sjefen, som er en gammel fyr egentlig ikke vil lure meg men rett og slett er overarbeidet og i tillegg har helseproblemer. Jeg kan til en viss grad tro på han at han ikke har tid, men jeg er overbevist at han må greie å smyge inn tid i en helg for å ordne kontrakt til meg. Ingen av de andre har heller kontrakt forsåvidt, men de bryr seg ikke like mye som meg siden de allerede har mange års erfaring og vil ha null problem å få jobb om noe skulle skje.

Anonymous poster hash: ce290...252
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.fellesforbundet.no/lonn/medlemsfordeler/

"40 timers uke. Bistand ved for eksempel ufrivillig deltid eller brudd på lov om arbeidstid"

Det var det jeg kunne finne om hva de gjør.

Hva gjør vanligvis en fagforening med en slik sak? Når man ikke får lønna man har krav på og arbeidsgiver ikke betaler all overtiden? (Vet ikke om jeg ifølge loven har rett på å kreve overtidsbetaling)

Lenke til kommentar

Det er så utrolig mange som har det som deg. Du må bare tenke at dette er vanlig, og du må ta standpunkt om du vil fortsette å ha det sånn resten av livet eller ikke.

Du har tre alternativer:

1) Hive deg på telefonen til alle andre byggselskaper du finner ut, og spørre om å få jobb der i stedet. Vær ærlig om grunnene, si at det er dårlige arbeidsforhold og du sér etter et sted med litt mer struktur, at du i det minste kan skrive arbeidsklær på firmaet sånn at du sér presentabel ut, og kan jobbe i regnvær uten å bli dævvsjuk fordi du ikke har råd til skikkelige regnklær. Og at du sér etter et sted hvor du i det minste kan få en arbeidskontrakt og ryddige forhold.

2) Finner du ikke jobb andre steder, må du vurdére å snake med fastlege, bli sykemeldt og uføretrygded på grunn av utbrenthet, stress og psykisk lidelse forårsaket av svært dårlige arbeidsforhold, og ledelse som ikke bryr seg.

3) Fortsette i jobben og slåss, ta råd fra folk i tråden her. Innen psykologi, så løser ikke problemet seg ved at du flykter, den éneste bærekraftige løsningen er å bli en bedre leder enn de du jobber for og "ta over", til den grad du føler det er etisk riktig å gjøre det. Det er jo ikke bra å jobbe med slik usikkerhet. Du kan være et forbilde for de andre også. Men dette krever at du er villig til å ta innover deg risikoen for utstøtelse, og å møte motgang med åpenhet og lidenskap. Det virker som du har mye driv, og bør vurdére denne muligheten sterkt.

Du -HAR- jo tross alt jobb, du tjener penger, du holder deg flytende. Så lenge du ikke gir opp, så får det i hvert fall ikke blitt -verre-. Så lenge du gjør en positiv "impact", og legger energi i å få til positive forandringer, så øker sjansen for at du får bedre arbeidsforhold og selvfølelse i fremtiden.

Men jobb skal ikke være psykisk nedbrytende, men oppløftende. Så du må ta en totalvurdéring over hvor mye du ressurser du har gitt i fortiden, hvor mye du har i nåtid og hvor mye du er villig til å legge i fremtiden.. i forhold til lønna du tjener/livsstilen du lever.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så utrolig mange som har det som deg. Du må bare tenke at dette er vanlig, og du må ta standpunkt om du vil fortsette å ha det sånn resten av livet eller ikke.

Du har tre alternativer:

1) Hive deg på telefonen til alle andre byggselskaper du finner ut, og spørre om å få jobb der i stedet.

2) Finner du ikke jobb andre steder, må du vurdére å snake med fastlege, bli sykemeldt og uføretrygded på grunn av utbrenthet, stress og psykisk lidelse forårsaket av svært dårlige arbeidsforhold, og ledelse som ikke bryr seg.

3) Fortsette i jobben og slåss, ta råd fra folk i tråden her. Innen psykologi, så løser ikke problemet seg ved at du flykter, den éneste bærekraftige løsningen er å bli en bedre leder enn de du jobber for og "ta over", til den grad du føler det er etisk riktig å gjøre det. Det er jo ikke bra å jobbe med slik usikkerhet. Du kan være et forbilde for de andre også. Men dette krever at du er villig til å ta innover deg risikoen for utstøtelse, og å møte motgang med åpenhet og lidenskap. Det virker som du har mye driv, og bør vurdére denne muligheten sterkt.

Du -HAR- jo tross alt jobb, du tjener penger, du holder deg flytende. Så lenge du ikke gir opp, så får det i hvert fall ikke blitt -verre-. Så lenge du gjør en positiv "impact", og legger energi i å få til positive forandringer, så øker sjansen for at du får bedre arbeidsforhold og selvfølelse i fremtiden.

Men jobb skal ikke være psykisk nedbrytende, men oppløftende. Så du må ta en totalvurdéring over hvor mye du ressurser du har gitt i fortiden, hvor mye du har i nåtid og hvor mye du er villig til å legge i fremtiden.. i forhold til lønna du tjener/livsstilen du lever.

Godt innlegg og gode råd!

Det er litt morsomt det du sier, for jeg føler faktisk at jeg er den eneste som prøver å ta vare på de ansattes rettigheter og sørge for at folk har det bra, til tross for at jeg er den yngste og med minst erfaring. Tillitsmannen vår er en vits som bare jobber 2 dager i uka og i realiten ikke ville være tillitsmann. En av polakkene i bedriften hadde sår på fingrene fordi hanskene hans var svært hullete. Han hadde sagt ifra til formannen men da hadde han fått beskjed om å ta bedre vare på hanskene sine. Når jeg fikk høre om det gikk jeg opp til kontoret og forklarte at vi regelmessig trenger nye hansker fordi vi håndterer materialer som skjærer dem opp på noen uker. Når jeg i tillegg la på at det var helt hull i hodet at folk gikk rundt med sår på fingrene ble det tydeligvis fart på sakene. Dagen etter lå det en hel pose i kontaineren med nye hansker til alle.

Jeg fikk forresten mail fra regnskapsføreren ikveld. Hun hadde snakket med sjefen, og han var villig til å øke lønnen min fra 168 kr/t til 200 kr/t, noe som var mer enn jeg kunne forvente i få. I mailen jeg skrev til henne tok jeg opp dette med overtid, tariff etc. Og det virker som det hadde en effekt, for nå skal alle inn til et møte for å få nye retningslinjer ang. arbeidstid, lønn og overtid. Vi visste ikke engang hva arbeidstiden vår var, om den var 7,5 timer om dagen eller 8 timer..

Hun står likevel fortsatt fast på at jeg kun skal ha 17 timer overtid, noe som ikke er rett. Jeg har lyst å klage og kreve utregning for hvorfor det bare er 17 timer, noe jeg hadde gjort hadde det ikke vært for at jeg fikk mail idag om lønnsøkningen. Tror jeg skal trekke meg tilbake, og kalle det en seier, for nå har det vært mye telefoner, SMSer og mailer fra meg den siste tiden. Vil ikke gjøre meg mislikt heller..

Kanskje jeg etterhvert skal finne ut om det finnes noe kurs eller lignende for folk som vil ivareta sikkerheten og rettighetene til arbeiderne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, tror ikke det er nødvendig å skrive så mye mer her ^^ virker som dette løser seg selv.

Det er bare viktig å huske på at det alltid er en grunn til at ting blir som det blir, vanligvis fordi ledelsen har gitt opp og ser på alt som et strev. Det kan hende de har prøvd å endre ting i fortiden, men har møtt mye motstand og ikke fått det til skikkelig, at dårlige vaner har fått gro fast lenge. Men det blir bare spekuléringer. Kan hende det ikke er så mye som skal til heller. Nye krefter og ung motivasjon er ofte dét som må til.

Ja, det er en god idé! Heve kompetansen. Ikke vær redd for å bruke litt av egne penger på kurs. Investére i deg selv. Dét er ofte de beste investéringene man gjør i livet.

Lenke til kommentar

Jeg har en teori på hvorfor de sier at du har "Maks" 17 timer overtid, det kan ha med arbeidsmiljøloven.. Om du har jobbet ett viss antall timer uten pause iløpet av en ukes tid..  Og de ønsker ikke å ha det svart på hvit at de faktisk bryter den...

Lenke til kommentar

Kanskje jeg etterhvert skal finne ut om det finnes noe kurs eller lignende for folk som vil ivareta sikkerheten og rettighetene til arbeiderne.

Meld deg inn i ett fagforbund, de har kurs for dette. Det høres ut som både arbeidsgiver og arbeidstakere i denne bedriften har behov for å oppdatere seg på hvilke lover og regler som gjelder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er med i en fagforening kan du bli den tillitsvalgte hos din arbeidsplass, høres litt ut som det du tenker på.

I bedrifter av litt størrelse er det krav om en ansattrepresentant i styret, men det er kanskje ikke aktuelt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...