Redaksjonen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Teknologien har lenge vært vurdert av andre produsenter.Mazda: Nå øker vi bensinmotorens effektivitet med 20-30 prosent Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy. 8 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy. Evt hybrid uten girkasse/mekanisk overføring fra motor. Dvs et lite batteri, elmotorer og regen på hjul, og motor går konstant på optimalt turtall. 5 Lenke til kommentar
Ufdahl Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Økt effektivitet kommer muligens av økt kompresjon og forbrenningstemperatur? Slipper man i så fall unna NOX og annet svineri som dieselen sliter med? 2 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy. Evt hybrid uten girkasse/mekanisk overføring fra motor. Dvs et lite batteri, elmotorer og regen på hjul, og motor går konstant på optimalt turtall. Tror det er lasten som er den relevante parameteren her, turtall blir sekundert. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Honda har dette prinsippet i sin Formel 1 motor hos Maclaren. Men de får det ikke helt til. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Maclaren faktisk ... At Honda ikke får til moderne motorer i Formel 1 er vel tidenes understatement. Er lenge siden jeg har sett en motor som underpresterer i så stor grad sammenlignet med konkurrentene. Men nå er vel ikke asiatiske bilprodusenter på generelt grunnlag kjent for å være gode på motorteknologi. Virker som de alltid henger etter Europa. Endret 10. august 2017 av Dr. Bombay 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy. Leste jeg Opel Ampera? (Ikke Ampera-E) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Daf kjørte også motorene sine på et optimalt turtall, de brukte dog ikke elektrisk overføring, men variomatic-giring, altså trinnløs mekanisk overføring. Resultatet var dog det samme, motoren surret og gikk på det samme turtallet og hastigheten ble regulert med giringen. Daf-bilene hadde forresten samme toppfart i revers som forover, fordi variomaticen fungerte like bra i begge retninger. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Etter som jeg har forstått så har det da aldri vært noe problem å få bensin til å selvantenne med kompresjon. Problemet har vært at flammefronten da har blitt supersonisk => en detonasjon som også kalles "tenningsbank" og dette fører til stor slitasje på motoren (ventiler, stempler, toppen, ol innvendig) og tap av motoreffekt siden det ikke skjer på riktig tidspunkt. Hvis man bytter ut veivakselen og lager en konstantkompressjons motor og setter inn høytrykks direkte injection som på diesel biler kan man bli kvitt timing problemet, men fremdeles har man altså detonasjonsproblemet. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Daf kjørte også motorene sine på et optimalt turtall, de brukte dog ikke elektrisk overføring, men variomatic-giring, altså trinnløs mekanisk overføring. Resultatet var dog det samme, motoren surret og gikk på det samme turtallet og hastigheten ble regulert med giringen. Daf-bilene hadde forresten samme toppfart i revers som forover, fordi variomaticen fungerte like bra i begge retninger. "fordi variomaticen fungerte like bra i begge retninger." Hva var/er det negative ved variomaticen ? Jeg husker Daf som en god kjøreopplevelse. Og den var ikke daff. Redigert: Jeg fikk svar på noe av det i denne fine artikkelen om Variomatic. https://www.uniquecarsandparts.com.au/how_it_works_variomatic_transmission Endret 10. august 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Økt effektivitet kommer muligens av økt kompresjon og forbrenningstemperatur? Slipper man i så fall unna NOX og annet svineri som dieselen sliter med? NOx er knyttet nettopp til høy forbrenningstemperatur, så denne teknologien vil antakelig gi tilsvarende NOx-utslipp som en dieselmotor. Partikkelutslippene vet jeg ikke nok om hvordan oppstår til at jeg kan vurdere det. 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Økt effektivitet kommer muligens av økt kompresjon og forbrenningstemperatur? Slipper man i så fall unna NOX og annet svineri som dieselen sliter med?NOx er knyttet nettopp til høy forbrenningstemperatur, så denne teknologien vil antakelig gi tilsvarende NOx-utslipp som en dieselmotor. Partikkelutslippene vet jeg ikke nok om hvordan oppstår til at jeg kan vurdere det. Det samme tenkte jeg. Normalt vil høy forbrenningstemperatur gi høye NOx-utslipp. Betyr det at de må rense dette i etterkant (AdBlue eller tilsvarende), eller klarer de å unngå at det skapes høye NOx-verdier i selve forbrenningsprosessen? Hvis ikke er jo dette et totalt dødt løp, så noe må de ha gjort. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy.Leste jeg Opel Ampera? (Ikke Ampera-E) ...eller Toyota Prius. Prinsipielt samme Two-Mode Hybrid CVT girkasse i dem begge. Som klekket ut av TRW, i 1971. Endret 10. august 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Tom Are Ødelien Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Mener å ha lest at en kombo av bensin drift med "on demand" insprøytning av hydrogen er den desidert beste forbrenningen som kan finne sted, mulig jeg tar helt feil, men mener det var en kar på 70-80 tallet som fant ut dette men ble fort "tøylet" med penger fra de store bilprodusentene. Men flott at Mazda går ut og prøver ut "nye" ting som er gammelt, for mye av det som er bra er patenter som nå ligger "Up for grabs" igjen og bør virkelig testes ut mer. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Enda flere deler som må byttes... Hesten ER død... 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Enda flere deler som må byttes... Hesten ER død... Forbrenningsmotoren skal nok være med oss noen tiår til, og da er det greit at den er litt mer high tech og effektiv enn før. Påhengsmotorer er eksempler på bensinmotorer som for det meste vil dominere markedet fremfor elmotor i fremtiden. Lenke til kommentar
TYWJX6VU Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 "så noe må de ha gjort." Du er mer optimistisk enn jeg da - hvis dagens direkte innsprøytning bensin motor slipper ut 10-100 ganger mer partikkel og mer NOx enn dagens diesel motor, hvorfor skal de bryr seg om økt utslipp med denne nye type motor? Det eneste ting det betyr er at det sannsynligvis finnes ikke god regelverk ennå. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Den rare lyden er bare lyden av pisken over en døende, fossil hests rygg? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 De blir jo forbudt i Norge i 2025 alikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå