Gå til innhold

Benytte eksisterende coax nett til parabol

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har idag kabel-tv fra en liten lokal leverandør som distribueres gjennom et coax stjernenett som ender opp i teknisk rom. Har altså én kabel til hvert rom som er koblet sammen i en splitter i teknisk rom. Vurderer å bytte til satellitt fra Canal Digital da jeg ønsker større utvalg og flere HD kanaler. Spørsmålet er om jeg kan benytte eksisterende coax installasjon til satellitt? Må vel bytte veggboksene med en som også har F kontakt, f.eks. denne http://proff.elko.no/antenneuttak-sat-3db/rs16-antenne-i-m-sat-3db-ph-article2346-972.html.

Slik jeg forstod det på Canal Digital støtter de nye hodene/parabolene (tilgi min manglende korrekte terminologi) tilkobling av flere rom uten at man trengte flere hoder slik som jeg trodde man måtte i "gamle dager".

Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Man har alltid måtte ha 1 hode pr satellitt en ønsker å motta signaler fra. I tillegg må en ha et hode med likt(eller flere) utganger på enn antall mottakere enn skal bruke. Ellers vil en risikere at mottaker 2 ikke kan velge en annen kanal enn mottaker 1 - og da er jo halve vitsen borte :)

Når en skal ha flere hoder og flere mottakere må man benytte seg av såkalte DiSEQ switcher. Disse styres av mottakeren og velger hvilket hode en ønsker å mottak signal fra. Har man flere mottakere må en her ha flere switcher(1 pr mottaker), og disse switchene må ha like mange innganger som antall hoder en vil benytte.

Skal en ha både Viasat og Canaldigital må en ofte ha to hoder for å kunne motta alle kanalene.

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

I dag trenger man bare ett hode, Dette hode kan gi to feed til en moderne satellitt tuner, altså en inngang på satellitttuneren som splitter signalet innvendig. Eller som jeg gjør, en ledning fra satellitthodet, til en splitter, som gjør at jeg får opptak fra fire forskjellige kanaler samtidig. Dette funker både på Viasat og Canal Digital dekodere.

Med forskjellige paraboler. Hadde i mange år alt på en parabol, men da eg flyttet så fikk jeg gratis montering, og montørene med 25 års erfaring sa uten tvil: To paraboler. En for hvert selskap.

Disse nye hodene har også fler utganger, slik at man kan dele med nabo, eller mellom 1 og 2 etasje.

Endret av Kjell Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...