charlie3 Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Jeg har endelig, etter lang sikling, fått kjøpt meg et Canon 10D. Var lenge i tvil om 10D og 300D, men, etter anbefalinger falt det på 10D. Til objektiv, valgte jeg Tamron 28-300. Dette fordi jeg trodde jeg skulle klare meg med ett objektiv, og fordi jeg er helt avhengig av mye zoom. Lettere å ta naturlige bilder av personer i aktivitet uten å måtte trykke kameraet opp i trynet demmers. Dog, etter å ha tatt snart 1000 bilder på ett par dager, er jeg ikke akkurat mektig imponert over objektivet. Får liksom ikke de helt skarpeste bildene. En kollega av meg har 300D med et Canon objektiv, husker ikke spesifikasjonene, men det er ca 24 95 eller noe i den duren. Hans kamera tar sylskarpe bilder. Tror kanskje Tamron objektivet trenger ekstra mye lys, og i og med at det ikke er noen stabilisering på det, er det vel også vanskelig å holde det helt stille på maks zoom uten bruk av stativ. Stativ egner seg dårlig når man skal ta "action" bilder akkurat når hendelsen oppstår. Derfor, lurer jeg på om andre har hatt samme erfaringene samt at jeg ønsker å få innpill på andre objektiver. Jeg har snakket med selgeren og skal få lov til å bytte linsen når jeg kommer tilbake til Kongeriket rett før jul. Her sett på nette på Canons 75 - 300 IS USM, er dette noe å velge i stedet? Hva bør jeg så velge for å få en linse med grei vidvinkel som overlapper opp til 75 - 300? Eller er alt vel her i stridens hete. Blir mange flotte krigsromantiske bilder. Ikke alt for mye fin natur her, men solnedgang og oppgangene her er fantastiske. Mvh C3 Lenke til kommentar
Elph Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Hvis dette er rett objektiv, Tamron 28-300mm 3,5-6,3 så er jo største blenderåpning i tele enden (f6,3) temmelig lite da, og derfor blir nok lukkertidene ganske lange i litt dårlig lys og sjansene for å få uskarpe bilder desto større. Stativ er vel en ting som kunne bedre noe på resultatene, ett en-bent stativ er ganske greit å ta med seg også, ellers ville jeg selv prøve å finne ett eller flere objektiver med minst f4 eller større åpning (mindre f tall). Har selv en Canon 70-200 f2,8L USM som jeg har stor glede av til min EOS300D, går rundt og tar skarpe bilder av fugler i fart, håndholdt. Med en 1,4x teleconverter blir den opp mot 300mm med f4 PS Objektiver med fast brennvidde har ofte bedre blenderåpning i forhold til pris.. Endret 7. desember 2003 av Elph Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Selv synes jeg dette ser ut som et spennende objektiv: Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 24-135mm (38-216 på 10D/300D) f/2.8-4.5 Aspherical IF Autofocus Lens for Canon EOS. Koster 2.558,-kr inkl. norsk mva fra http://www.bhphotovideo.com (frakt kommer i tillegg). Ganske nytt objektiv, så jeg har ikke sett noen tester av det. Men det kan virke som det er et bra objektiv... Hvis noen vet om noen tester, så fortell gjerne :-) Lenke til kommentar
Pontiac Grand Prix Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Tamron 28-300mm 3,5-6,3 er IKKE 300mm MEN bare litt over 200mm. Det samme gjelder Sigma 28-300m. Har prøvd begge på mitt Canon D60,og det ser ut til det er vanskelig få det store spranget mellom 28mm og 300mm. Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 300 meter, du! Selv bestilte jeg EOS 10D med et Canon EF20-35mm og et 28-105mm (den rimeligste varianten). Hvis jeg skulle bestilt nå, tror jeg nok at jeg hadde gått for den dyrere versjonen, eller et 24-85mm-objektiv. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Tamron 28-300mm 3,5-6,3 er IKKE 300mm MEN bare litt over 200mm.Det samme gjelder Sigma 28-300m. Har prøvd begge på mitt Canon D60,og det ser ut til det er vanskelig få det store spranget mellom 28mm og 300mm. Kan du vise til noen websider, eller er dette noe du har funnet ut selv? Jeg kan ikke huske å ha hørt noe om det bortsett fra deg.. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Kjenner ikke til det spesielle objektivet, men det er en kjensgjening at en del objektivleverandører lyver litt på brennvidden. Jeg har sett vurderinger av dette, men husker ikke hvor. Kanskje Luminous-landscape eller photo.net. Du må sikkert lete blandt de eldre artiklene. Endret 30. desember 2003 av terjed Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Jeg har endelig, etter lang sikling, fått kjøpt meg et Canon 10D. Var lenge i tvil om 10D og 300D, men, etter anbefalinger falt det på 10D. Til objektiv, valgte jeg Tamron 28-300. Dette fordi jeg trodde jeg skulle klare meg med ett objektiv, og fordi jeg er helt avhengig av mye zoom. Lettere å ta naturlige bilder av personer i aktivitet uten å måtte trykke kameraet opp i trynet demmers. Dog, etter å ha tatt snart 1000 bilder på ett par dager, er jeg ikke akkurat mektig imponert over objektivet. Får liksom ikke de helt skarpeste bildene. En kollega av meg har 300D med et Canon objektiv, husker ikke spesifikasjonene, men det er ca 24 95 eller noe i den duren. Hans kamera tar sylskarpe bilder. Tror kanskje Tamron objektivet trenger ekstra mye lys, og i og med at det ikke er noen stabilisering på det, er det vel også vanskelig å holde det helt stille på maks zoom uten bruk av stativ. Stativ egner seg dårlig når man skal ta "action" bilder akkurat når hendelsen oppstår. Derfor, lurer jeg på om andre har hatt samme erfaringene samt at jeg ønsker å få innpill på andre objektiver. Jeg har snakket med selgeren og skal få lov til å bytte linsen når jeg kommer tilbake til Kongeriket rett før jul. Her sett på nette på Canons 75 - 300 IS USM, er dette noe å velge i stedet? Hva bør jeg så velge for å få en linse med grei vidvinkel som overlapper opp til 75 - 300? Eller er alt vel her i stridens hete. Blir mange flotte krigsromantiske bilder. Ikke alt for mye fin natur her, men solnedgang og oppgangene her er fantastiske. Mvh C3 På 300mm (og endel under det) har du ikke lysstyrke til at autofokusen klarer å arbeide. Manuell fokus er eneste alternativ for å få skarpe bilder da. Et dslr klarer ikke å autofokusere med mindre blender enn f5.6, så f6.3 er akkurat hakket over Det kan kanskje forklare noen av de uskarpe bildene. 28-300mm er uansett et voldsomt område for en zoom, så billedkvaliteten vil bli dårligere enn f.eks en 70-300mm eller 70-200mm. Selv har jeg en Sigma 70-300/4-5.6 APO som fungerer flott. Canons 70-300 skal også være bra etter hva jeg ser. Dette er uansett ikke de beste objektivene som er å få tak i, men etter prisen fungerer de flott. Selv har jeg også fått tak i en brukt Canon eos 80-200/2.8L der begynner det å smake av fugl En 1.4x konverter er på tur og en 2x kommer nok i hus snart også. PS: Med en 1.4x konverter mister man en blender (f2.8 blir til f4, eller f4 blir til f5.6 osv), mens en 2x konverter tar 2 blendere (f2.8 blir f5.6) Lenke til kommentar
terjed Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Dog, etter å ha tatt snart 1000 bilder på ett par dager, er jeg ikke akkurat mektig imponert over objektivet. Får liksom ikke de helt skarpeste bildene. En kollega av meg har 300D med et Canon objektiv, husker ikke spesifikasjonene, men det er ca 24 95 eller noe i den duren. Hans kamera tar sylskarpe bilder. Nå kompisen din sine bilder er sylskarpe, så kan det jo hende han har etterbehandlet (eks.: unsharp mask) dem i Elements eller lignende? Både 300D og 10D er jo satt opp til å bilder med litt soft-touch. Er bildene du snakker om behandlet likt, eller ubehandlet? Kanskje det er hele forskjellen? Har kompisen din et Canon 24-70 2,8L , så er prisen på det over 10.000kr men er visstnok helt supert og skarpt (et objektiv jeg også kunne tenkt meg) Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Kjenner ikke til det spesielle objektivet, men det er en kjensgjening at en del objektivleverandører lyver litt på brennvidden. Jeg er klar over det. Sigma lyver, Tamron lyver, og (surprise!) Canon lyver. Men det er litt forskjell på tohundreognoenognitti mm, som er største brennvidde på Tamrons 28-300, og "litt over 200mm" som herr Pontiac sier. Sjekk test hos Popular Photography Magazine. Et dslr klarer ikke å autofokusere med mindre blender enn f5.6, så f6.3 er akkurat hakket over Det kan kanskje forklare noen av de uskarpe bildene. Tror både Tamrons og Sigmas 28-300 "lyver om" blenderåpningen til kameraet, så autofokusen skal virke. Er selvfølgelig avhengig av nok lys.. Endret 30. desember 2003 av medi8or Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Et dslr klarer ikke å autofokusere med mindre blender enn f5.6, så f6.3 er akkurat hakket over Det kan kanskje forklare noen av de uskarpe bildene. Tror både Tamrons og Sigmas 28-300 "lyver om" blenderåpningen til kameraet, så autofokusen skal virke. Er selvfølgelig avhengig av nok lys.. Litt dumt å lyve feil vei??? Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Et dslr klarer ikke å autofokusere med mindre blender enn f5.6, så f6.3 er akkurat hakket over Det kan kanskje forklare noen av de uskarpe bildene. Tror både Tamrons og Sigmas 28-300 "lyver om" blenderåpningen til kameraet, så autofokusen skal virke. Er selvfølgelig avhengig av nok lys.. Litt dumt å lyve feil vei??? Feil vei? Hvordan da? Selv om største blender er 6.3, så sier objektivet til kameraet at det har blender 5.6, så autofokusen skal virke. Sier folk hvertfall. Jeg har ingen av objektivene, så jeg kan ikke teste. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Canon 300D har mer kunstig oppskarping av bildene enn Canon 10D. Dette kan være noe av forskjellen. Prøv å bruke USM i Photoshop, eller sett opp skarpheten i parametrene i kameraet. Uansett ville jeg vært skeptisk til å bruke et objektiv fra 28-300 millimeter på et slikt kamera. Et så stort brennviddeomfang må nesten gå ut over bildekvaliteten, særlig når det også er snakk om et rimelig objektiv. Men hvis objektivet har kommet bra ut i tester er det sikkert helt greit. Canon 10D har relativt lite støy i bilder opp til ISO 800, så hvis du sliter med lange lukkertider kan du fotografere med høyere ISO-verdier. Lenke til kommentar
You can Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hei dere! For dere som er usikre på hvordan dere setter opp USM (Filter/Sharpen/Unsharp Mask) i Photoshop, så har jeg en sikker vinnerinnstilling her: Amount: 50% Radius: 3,6 pixels Threshold: 0 levels Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå