NTB - digi Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Sverige spås å bli kontantløst før 2030 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Jeg vet ikke noe om teknologien i Sverige. Kontanter virker alltid og har aldri noen uforutsett nedetid eller tekniske feil. Her i Norge med to dominerende tjenester, Visa og Vipps, blir det sårbart når en eller begge går ned samtidig. Endret 9. august 2017 av plankeby Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1782476&hl= Lenke til kommentar
JKUKL85W Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Og hvem kontrollerer de som da kontrollerer dine penger? Finner denne problemstillingen forbausende fraværende i diskusjonen. Hvis myndighetene gir banken beskjed om at kortet ditt ikke skal være gyldig lenger, hva gjør du? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Og hva skal vi med Netflix når vi har VHS..? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Og hva skal vi med Netflix når vi har VHS..? He,he... Tipper du ikke er like blid når elektroniske betalingsløsninger er nede på ubestemt tid, i det du trenger drivstoff eller mat. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Opplevde faktisk at en bankterminal var i ustand i Sverige. Mannen tok da kontant eller Svisj (ala Vipps). Jeg hadde ikke noen av delene. Sprang så over gaten til en beninstasjon, men der kunne jeg ikke ta ut penger på noen av mine norske bank eller kredittkort. Måtte så hekte av campingvognen å kjøre til en butikk der de hadde en minibank. Heldigvis hadde han snille mannen på spisestedet midt i gokk maten klar når jeg endelig hadde fått tak i kontanter. For jeg holdt på å sulte ihjel. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Fin historie 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Fin historie Hvis du ikke forstod poenget så kan jeg forklare nærmere; det var vanskelig å få tak i kontanter, men hvis det var kontantløst hadde jeg ikke kunnet spist fordi kun svensker kan ha Svisj. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 He,he...Tipper du ikke er like blid når elektroniske betalingsløsninger er nede på ubestemt tid, i det du trenger drivstoff eller mat. Det finnes måter å betale med kort på uten at de elektroniske løsningene er oppe. Men dette må jo da være tilgjengelig dersom kort skal være eneste måten. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Tema er jo at man så langt ikke har noen dønn stabil betalingsløsning på mobil. Vipps er kun for nordmenn (ikke turister) og har hatt nok feil allerede. Visa har også hatt noen utfordringer i stabilitet, nettbank har hatt for mye nedetid. Mitt poeng er at kontantløst i Norge er litt rart tema fra bankene, når dem ikke har en knallstabil elektronisk løsning. Status på det samme i Sverige vedrørende stabilitet på betaltjenester, vet jeg ikke noe om. Jeg er ingen kjemper for kontanter, men da må alternativ være mye mer stabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå