Gå til innhold

Fra kablet til trådløs - kvalitetskrise!


Myxo

Anbefalte innlegg

PC'ene har alltid vært kablet opp på en krampeaktig stygg måte, der kabler gjerne har ligget på kryss og tvers mellom router på stua og inn på PC-rommet. Dette har jeg sluppet unna med fordi dama spiller WOW og vil gjerne spille uten lagg, men etter at den siste ungen kom her i sommer - har PC'ene vært avskrudd og jeg har omsider fått beskjed om å fjerne den stygge kabelen.

 

Ja vel, vi har jo et relativt påkostet trådløs-oppsett her hjemme - så det burde jo gå greit.

 

Men slik gikk det alldeles ikke. Voldsomt med pakketap, helt umulig å bruke til noe som er litt avhengig av lav pingtid, kan plutselig henge seg helt opp under normal surfing og være "offline" i et minutt - før den kommer igjen. Jeg skjønner at jeg har tenkt for lite gjennom trådløs-biten i de stasjonære PC'ene fordi jeg alltid har vært kablet opp, men nå må jeg altså tenke litt annerledes.

 

Kan dere hjelpe meg å finne nettverksutstyr som er kompatibelt med det jeg har - evt noe helt nytt som kan gi et fungerende oppsett?

 

Det jeg har i dag er, fra innerst til ytterst:

Fiber 1 GBit -> Cisco Catalyst 2960C fiberswitch -> Ubiquiti AmpliFi HD Mesh-system

 

På PC har jeg noe Linksys USB-wifi-drit som jeg kjøpte på Elkjøp til 250 kroner for tre år siden.

 

Jeg skjønner jo hvor flaskehalsen er, men trådløse nettverkskort til PC gikk tydeligvis av moten for ti-femten år siden, så alle tester og diskusjonstråder jeg finner om temaet er så utdatert at det er jo helt meningsløst.

 

 

Hva bør jeg kjøpe? Er det i det hele tatt realistisk å tro at man skal kunne game og har en generelt god opplevelse på WiFi?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du kan ikke feste kablene langs veggen (i kanal eller med ledningsklemmer) istedenfor å la dem ligge løst over gulvet?

På sikt blir det ordnet, men altfor knotete til at det er noe jeg har orket å begynne med (må gjennom to vegger, opp langs tak og ned langs gulv). Inntil ungene har kommet seg ut av gulp og drit-stadiet, tror jeg vi forsøker oss på Wifi - om det i det hele tatt er mulig å få til da.

Lenke til kommentar

 

Og du kan ikke feste kablene langs veggen (i kanal eller med ledningsklemmer) istedenfor å la dem ligge løst over gulvet?

På sikt blir det ordnet, men altfor knotete til at det er noe jeg har orket å begynne med (må gjennom to vegger, opp langs tak og ned langs gulv). Inntil ungene har kommet seg ut av gulp og drit-stadiet, tror jeg vi forsøker oss på Wifi - om det i det hele tatt er mulig å få til da.

 

 

Er visst detta jeg hadde kjøpt ... mål me wifi analyser og sjekk at signalet er tilfredstillende der du har den stasjonære

 

https://www.komplett.no/product/893217/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-pce-ac88-ac3100-pci-e-adapter?noredirect=true?noredirect=true#

Lenke til kommentar

Asus AC3200 PCie adapter er ganske så bra... får 4 til 5 bars 6 -7 meter fra min asus ac 1750 ruter... 

 

På 5ghz that is... på 2.4 erre full dekning.

Takk for tips. Skal sjekke dette.

Det er snakk om fem-seks meter og to vegger (spon) mellom, men har et mesh-punkt inne på samme rom som ifølge seg selv har 5/6 signalstyrke.

Lenke til kommentar

Hva med internett gjennom strømnettet i huset, mener å ha lest at det er en mulighet?

Riktignok et par år siden, men sist jeg testet dette var det helt håpløst. Ramlet ut ofte og hadde jevnt lav hastighet.

Skal være kurant om begge punktene står på samme strømkrets, men det er ikke tilfelle her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...