Gå til innhold

Laserangrep viser hvor sårbare selvkjørende biler er


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt.
Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Vikeplikt blir redundant med selvkjørende biler...

 

 

Eh nei... Tror du plutselig bare alle biler blir selvkjørende over natta, og at det blir standardisert på komminikasjonsprotokol? Selvkjørende biler må dele veien med manuelle biler i mange tiår fremover, Og i LAAAANG tid vil den store majoriteten av bilene på veien være manuelle.

 

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

 

Er det ikkje nettopp dette som er sjølvkjøyrande bilar sin store styrke?

Sidan alle bilane på forkjørsvegen held lik avstand, lik fart og har lik reaksjonsevne så vil den sjølvkjøyrande bilen som skal inn på forkjørsvegen kunne kaste seg ut i trafikken og utnytte ei luke mellom to andre sjølvkjøyrande bilar med millimeter margin.

 

I tillegg vil dei ulike sjølvkjøyrande bilane kunne kommunisere seg i mellom slik at det blir laga ei luke for å sleppe inn bilen.

 

 

 

Datamaskina i bilane vil også kunne gjere ei kalkulering på om det er greit at bilen som vil inn på vegen får bryte vikeplikta eller ikkje.

Ein av grunnane til at vi har forkjørsvegar er fordi at sjølv små forstyrrelsar på forkjørsvegen, slik som at ein bil må lette på gassen i 1 sekund fordi nokon kom inn frå sidevegen vil være nok til at det blir stillestøande kø. Fordi ein bil slepp gassen i 1 sek, så må neste bil sleppe gassen i 1,1 sek for å holde lik avstand, bil 17 må kanskje bremse i eit halvt sekund, og bil 51 må kanskje stoppe heilt opp.

Då kan det godt være at datamaskina i den sjølvkjøyrande bilen kalkulerer at, nei din bil som har vikeplikt skal ikkje inn på forkjørsvegen akkurat no, fordi om den bilen venter i berre 3 min lenger så vil alle andre bilane på vegen spare 15 min fordi det ikkje blir kø og trafikken kan flyte fritt.

 

 

Nei man kan ikke bare kaste seg inn i en kø... Det er jo ikke plass og vil føre til kollisjoner.

 

Og skal du vente på at en annen selvkjørende bil kommer forbi så kan det ta veldig lang tid.

 

 

 

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt.
Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Om du kan se at en bil stopper og sjåføren vinker, hvorfor kan ikke da bilen se det samme, og ta de samme valgene?

Det er neppe enkelt å få til, og Ja, det blir nok en del trøbbel før vi er der, men om ikke annet vil nok kanskje løsningen være at den selvkjørende bilen blir stående helt til en annen selvkjørende bil den kan kommunisere med, slipper den frem.

 

 

Fordi det er veldig vanskelig for computer vision å tolke slike gester. Når det er vanskelig for CV å tolke så simple ting som stasjonære objekter og solide bevegelige objekter sier det seg selv at å skulle tolke hva sjåførene inni bilene gjør er på het ekstremt mye høyere nivå.

Menneskets hjerne (og de aller fleste dyr) er en mester på mønstergjenkjenning. Så fokusert er den faktisk på akkurat denne oppgaven at man til og med ser mønstere der det ikke er noen. Man er ikke en gang i nærheten av menneskehjernens mønstergjenkjenningsevne i dagens computer vision, og det går ikke på at datakraften er begrenset, men på at algoritmene rett og slett ikke klarer det i dag.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt.
Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Vikeplikt blir redundant med selvkjørende biler...

Eh nei... Tror du plutselig bare alle biler blir selvkjørende over natta, og at det blir standardisert på komminikasjonsprotokol? Selvkjørende biler må dele veien med manuelle biler i mange tiår fremover, Og i LAAAANG tid vil den store majoriteten av bilene på veien være manuelle.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Er det ikkje nettopp dette som er sjølvkjøyrande bilar sin store styrke?

Sidan alle bilane på forkjørsvegen held lik avstand, lik fart og har lik reaksjonsevne så vil den sjølvkjøyrande bilen som skal inn på forkjørsvegen kunne kaste seg ut i trafikken og utnytte ei luke mellom to andre sjølvkjøyrande bilar med millimeter margin.

 

I tillegg vil dei ulike sjølvkjøyrande bilane kunne kommunisere seg i mellom slik at det blir laga ei luke for å sleppe inn bilen.

 

 

 

Datamaskina i bilane vil også kunne gjere ei kalkulering på om det er greit at bilen som vil inn på vegen får bryte vikeplikta eller ikkje.

Ein av grunnane til at vi har forkjørsvegar er fordi at sjølv små forstyrrelsar på forkjørsvegen, slik som at ein bil må lette på gassen i 1 sekund fordi nokon kom inn frå sidevegen vil være nok til at det blir stillestøande kø. Fordi ein bil slepp gassen i 1 sek, så må neste bil sleppe gassen i 1,1 sek for å holde lik avstand, bil 17 må kanskje bremse i eit halvt sekund, og bil 51 må kanskje stoppe heilt opp.

Då kan det godt være at datamaskina i den sjølvkjøyrande bilen kalkulerer at, nei din bil som har vikeplikt skal ikkje inn på forkjørsvegen akkurat no, fordi om den bilen venter i berre 3 min lenger så vil alle andre bilane på vegen spare 15 min fordi det ikkje blir kø og trafikken kan flyte fritt.

Nei man kan ikke bare kaste seg inn i en kø... Det er jo ikke plass og vil føre til kollisjoner.

 

Og skal du vente på at en annen selvkjørende bil kommer forbi så kan det ta veldig lang tid.

 

 

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt.
Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Om du kan se at en bil stopper og sjåføren vinker, hvorfor kan ikke da bilen se det samme, og ta de samme valgene?

Det er neppe enkelt å få til, og Ja, det blir nok en del trøbbel før vi er der, men om ikke annet vil nok kanskje løsningen være at den selvkjørende bilen blir stående helt til en annen selvkjørende bil den kan kommunisere med, slipper den frem.

Fordi det er veldig vanskelig for computer vision å tolke slike gester. Når det er vanskelig for CV å tolke så simple ting som stasjonære objekter og solide bevegelige objekter sier det seg selv at å skulle tolke hva sjåførene inni bilene gjør er på het ekstremt mye høyere nivå.

Menneskets hjerne (og de aller fleste dyr) er en mester på mønstergjenkjenning. Så fokusert er den faktisk på akkurat denne oppgaven at man til og med ser mønstere der det ikke er noen. Man er ikke en gang i nærheten av menneskehjernens mønstergjenkjenningsevne i dagens computer vision, og det går ikke på at datakraften er begrenset, men på at algoritmene rett og slett ikke klarer det i dag.

Nei, det tror jeg ikke. Poenget er såklart at det er redundant for en selvkjørende bil, ikke de med førere...

Lenke til kommentar

Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår.

 

Flaks for produsentene at de fleste mennesker bor nærmere ekvator da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...