Gå til innhold

Laserangrep viser hvor sårbare selvkjørende biler er


Anbefalte innlegg

Som svar til alle som tror selvkjørende biler vil bety kaos: For folk flest på veien i dag betyr ikke is og snø at man må være rally-legender for å kjøre skadefritt. Bilene kjøres uten å sladde hele tiden, og det samme vil gjelde med selvkjørende biler. Svært mange menneskesjåfører i dag har ikke evner til å takle noe annet enn en bil som kjører som på sommerføre, og mister kontrollen med én gang noe uventet skjer. Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?

 

Som vanlig nytteløst å diskutere dette. De samme rare argumentene kommer neste gang en artikkel om selvkjørende biler publiseres.

 

Hvem skal legge på kjettinger på det autonome vogntoget på 50 000 kg når det slår om fra 10 minus til 5 pluss med høljeregn i januar og islaget er mange cm tjukt over heile E-6..? Komputeren/datamaskinen....?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem skal legge på kjettinger på det autonome vogntoget på 50 000 kg når det slår om fra 10 minus til 5 pluss med høljeregn i januar og islaget er mange cm tjukt over heile E-6..? Komputeren/datamaskinen....?

Er dette ment å være et argument mot selvkjørende biler/kjøretøy? Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår.

Aldri hørt, hvorfor skulle ikke dette kunne fungere når mennesker med all sin udugelighet bak rattet klarer dette idag?

 

Jeg har hørt at alle kjøreforhold blir tatt med i betrakning i utviklingen av autonome biler, hvis ikke hadde jo det hele vært en stor teknologisk blindvei.

Klink is vil føre til at alle selvkjørende biler detekterer og stopper,resultat komplett kaos. Punktum.
Omtrent som automagisk landing av fly. Det fungerer bare i dagslys og fint vær.

eller nei - det er i ruskevær med dårlig sikt slik er nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Som svar til alle som tror selvkjørende biler vil bety kaos: For folk flest på veien i dag betyr ikke is og snø at man må være rally-legender for å kjøre skadefritt. Bilene kjøres uten å sladde hele tiden, og det samme vil gjelde med selvkjørende biler. Svært mange menneskesjåfører i dag har ikke evner til å takle noe annet enn en bil som kjører som på sommerføre, og mister kontrollen med én gang noe uventet skjer. Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?

 

Som vanlig nytteløst å diskutere dette. De samme rare argumentene kommer neste gang en artikkel om selvkjørende biler publiseres.

Hvem skal legge på kjettinger på det autonome vogntoget på 50 000 kg når det slår om fra 10 minus til 5 pluss med høljeregn i januar og islaget er mange cm tjukt over heile E-6..? Komputeren/datamaskinen....?

 

 

Kan ikke se for meg at dette kjetting dilemma vil velte hele den kommende autonomteknologiske tidsalder.. :)  Jeg regner med at vogntog som skal kjøre opp Glittertind o.l. blir utstyrt med kjetting før ferden, de resterende 99,8% av den autonome bilparken vil nok klare seg helt utmerket uten dette polare hjelpemiddel.

 

Mennesker kommer om få år ikke engang til å ha lov til å sette seg bak rattet på glatt føre da det som kjent er menneskelig å feile, i forhold til en AI`s evne til å regne, beregne og reagere så blir dette alt for farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som svar til alle som tror selvkjørende biler vil bety kaos: For folk flest på veien i dag betyr ikke is og snø at man må være rally-legender for å kjøre skadefritt. Bilene kjøres uten å sladde hele tiden, og det samme vil gjelde med selvkjørende biler. Svært mange menneskesjåfører i dag har ikke evner til å takle noe annet enn en bil som kjører som på sommerføre, og mister kontrollen med én gang noe uventet skjer. Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?

 

Som vanlig nytteløst å diskutere dette. De samme rare argumentene kommer neste gang en artikkel om selvkjørende biler publiseres.

 

Hvem skal legge på kjettinger på det autonome vogntoget på 50 000 kg når det slår om fra 10 minus til 5 pluss med høljeregn i januar og islaget er mange cm tjukt over heile E-6..? Komputeren/datamaskinen....?

Et menneske som kjører ut til bilen, eventuelt ny teknologi. Løsninger på slikt ting trenger da ikke være komplisert. Skjønner ikke hvorfor det virker så uoverkommelig for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Som svar til alle som tror selvkjørende biler vil bety kaos: For folk flest på veien i dag betyr ikke is og snø at man må være rally-legender for å kjøre skadefritt. Bilene kjøres uten å sladde hele tiden, og det samme vil gjelde med selvkjørende biler. Svært mange menneskesjåfører i dag har ikke evner til å takle noe annet enn en bil som kjører som på sommerføre, og mister kontrollen med én gang noe uventet skjer. Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?

 

Som vanlig nytteløst å diskutere dette. De samme rare argumentene kommer neste gang en artikkel om selvkjørende biler publiseres.

Hvem skal legge på kjettinger på det autonome vogntoget på 50 000 kg når det slår om fra 10 minus til 5 pluss med høljeregn i januar og islaget er mange cm tjukt over heile E-6..? Komputeren/datamaskinen....?

 

 

Kan ikke se for meg at dette kjetting dilemma vil velte hele den kommende autonomteknologiske tidsalder.. :)  Jeg regner med at vogntog som skal kjøre opp Glittertind o.l. blir utstyrt med kjetting før ferden, de resterende 99,8% av den autonome bilparken vil nok klare seg helt utmerket uten dette polare hjelpemiddel.

 

Mennesker kommer om få år ikke engang til å ha lov til å sette seg bak rattet på glatt føre da det som kjent er menneskelig å feile, i forhold til en AI`s evne til å regne, beregne og reagere så blir dette alt for farlig.

99,8 prosent av vogntogene bruker ikke kjetting?? Har du kjørt 50 000kg vogntog på vinteren i norge? Kjenner jeg må le litt av og til. Snakket med en Kalottisjåfør fra Finland i vinter og han hadde hatt på kjetting fra og til hver dag i januar. Autonom tungtrafikk vil aldri fungere i norge på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?

Som jeg var inne på lengre opp: det å omsette førerens ønsker (gass/brems og rattpådrag) til 4 uavhengige bremser for 4 hjul er ikke det samme som å kjøre en bil fra A til B uavhengig av forhold.

 

Til dere som proklamerer maskinenes uovertruffenhet: har dere jobbet mye med maskinlæring, eller reflekterer postene tro, håp og kjærlighet?

 

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?

Som jeg var inne på lengre opp: det å omsette førerens ønsker (gass/brems og rattpådrag) til 4 uavhengige bremser for 4 hjul er ikke det samme som å kjøre en bil fra A til B uavhengig av forhold.

 

Til dere som proklamerer maskinenes uovertruffenhet: har dere jobbet mye med maskinlæring, eller reflekterer postene tro, håp og kjærlighet?

 

-k

 

 

Tar vel bare utgangspunkt i vitenskapen hvorav det snart vil gå opp for folk hvor fort denne teknologien her faktisk vil komme på plass, Elon Musk har som kjent ikke til vane å verken juge eller overdrive. Regner med at mange får store øyne allerede neste år når de første autonome mini-bussene kjører rundt i Oslo. For utrolig sier du? Vel, smør deg med tålmodighet manuelt ett år til så kan vi heller dra opp posten her igjen og se hvem som fikk rett ;)

Lenke til kommentar

Tar vel bare utgangspunkt i vitenskapen hvorav det snart vil gå opp for folk hvor fort denne teknologien her faktisk vil komme på plass,

Så svaret på spørsmålet er "nei, jeg har aldri rørt maskinlæring, aner ingenting om AI men leser i VG at snart kommer det"?

 

Jeg tror at selvkjørende biler kommer, men jeg tror at det blir en gradvis prosess og at vi vil møte mange interessante utfordringer på veien av teknisk, juridisk og psykologisk karaktert.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Som jeg var inne på lengre opp: det å omsette førerens ønsker (gass/brems og rattpådrag) til 4 uavhengige bremser for 4 hjul er ikke det samme som å kjøre en bil fra A til B uavhengig av forhold.

Til dere som proklamerer maskinenes uovertruffenhet: har dere jobbet mye med maskinlæring, eller reflekterer postene tro, håp og kjærlighet?

 

-k

 

Din feilsluttning er at du antek at den sjølvkjøyrande bilen må velge mellom å dundre på mellom A og B eller å stoppe heilt opp fordi det snør.

 

Sjølv om vi ikkje endå har produsert feilfrie sjølvkjøyrande bilar så er vi på god veg, det store spørsmålet er om dei fyrste nivå 5 bilane som kan kjøyre også utan folk i bilen kjem på markedet om 2, 20 eller 200 år. Men at vi etterkvart klarer å lage sjølvkjøyrande bilar som er betre sjåførar enn oss menneske er heilt sikkert.

Maskiner har mange mange fordelar som vi mennesker manglar, både når det gjeld muligheiter for sensorar som ikkje er avhengig av synlig lys og muligheita til å foreta komplekse kalkulasjonar og deretter reagere umiddelbart etter det som er kalkulert som den beste løysninga.

 

Vi mennesker vil aldri bli i stand til å sjå i mørke, ha muligheit til å sjå 360 grader rundt bilen samtidig, eller vurdere å bremse hardt ned utan å bråbremse ved plutselige hindringar for å gi bilen bak tid til å stoppe før det blir ein kjedekollisjon.

 

Vi mennesker må reagere på impuls når det skjer noke uventa fordi vi ikkje har tid til å vurdere situasjonen nærmare, dette har fleire gongar ført til blant anna kjedekollisjonar med personskader fordi bilen som var fremst instinktivt bremsa ned pga at f.eks. ein pose blåste over vegen.

Ei datamaskin ville kunne analysere situasjonen, finne ut kva gjenstanden var og deretter handle på ein meir optimal måte basert på trafikkbildet ellers.

Lenke til kommentar

 

Tar vel bare utgangspunkt i vitenskapen hvorav det snart vil gå opp for folk hvor fort denne teknologien her faktisk vil komme på plass,

Så svaret på spørsmålet er "nei, jeg har aldri rørt maskinlæring, aner ingenting om AI men leser i VG at snart kommer det"?

 

Jeg tror at selvkjørende biler kommer, men jeg tror at det blir en gradvis prosess og at vi vil møte mange interessante utfordringer på veien av teknisk, juridisk og psykologisk karaktert.

 

-k

 

 

Å, så man må selv være vitenskapsmann for å kunne holde seg oppdatert på utviklingen mener du? Gjelder det alt, slik som viktig at en som uttaler seg om mat må være kokk osv? 

 

Teknologien er der allerede, om du setter deg bak en Tesla idag og trykker på knappen så kan du slippe rattet, har du prøvd? Ganske fascinerende og ingen har rapportert om bulker enda.

 

De førerløse bussene er laget, kjøpt og levert til Oslo byråd, det er som du sier kun det juridiske og papirarbeid som gjenstår. Det er altså ikke lenger teknologien som begrenser dette, her gjelder det å henge med og det skal være fullt mulig også for oss vanlige dødelige uten noen professorgrad i kvantefysikk e.l. ;)

Lenke til kommentar

Å, så man må selv være vitenskapsmann for å kunne holde seg oppdatert på utviklingen mener du? Gjelder det alt, slik som viktig at en som uttaler seg om mat må være kokk osv?

Nei, men det å vite hva man snakker om eller å kunne bidra med henvisninger er en bra ting. Hvis du sier at det er lett å lage suffle så er det interessant å vite at du aldri har lagd noe annet enn Fjordland selv.

 

Det er veldig lett å komme med bastante påstander på et diskusjonsforum. Av samme grunn er det lett å avfeie bastante påstander på diskusjonsfora.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Å, så man må selv være vitenskapsmann for å kunne holde seg oppdatert på utviklingen mener du? Gjelder det alt, slik som viktig at en som uttaler seg om mat må være kokk osv?

Nei, men det å vite hva man snakker om eller å kunne bidra med henvisninger er en bra ting. Hvis du sier at det er lett å lage suffle så er det interessant å vite at du aldri har lagd noe annet enn Fjordland selv.

 

Hvem er det her som påstår et det er *lett* å lage selvkjørende biler?? Det er enormt med utfordringer i selvkjørende biler, men mange av disse er allerede løst, eller er på god vei til å løses. Som med vanlig utvikling så søker man å håndtere de mest anvendbare og utbredte funksjonene først, så får heller "vogntog på vidda" komme lengre ned på prioriteringslisten.

 

Min egen antagelse er at selvkjørende biler vil muligens mangle noen veldig få egenskaper som kanskje mennesker kun har, men som ikke vil være spesielt relevante for "life or death" situasjoner samt i 99,99% av kjøresituasjonene. Samtidig vil bilene ha noen egenskaper som ikke mennesker har, som vil være *enormt relevante* i 99,99% av kjøretiden. Bare det at biler idag kan se og evaluere (et synlig blokkert) trafikkbilde mer enn én bil framover er en *helt enorm* fordel som mennesket aldri vil ha.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å, så man må selv være vitenskapsmann for å kunne holde seg oppdatert på utviklingen mener du? Gjelder det alt, slik som viktig at en som uttaler seg om mat må være kokk osv?

Nei, men det å vite hva man snakker om eller å kunne bidra med henvisninger er en bra ting. Hvis du sier at det er lett å lage suffle så er det interessant å vite at du aldri har lagd noe annet enn Fjordland selv.

 

Det er veldig lett å komme med bastante påstander på et diskusjonsforum. Av samme grunn er det lett å avfeie bastante påstander på diskusjonsfora.

 

-k

 

 

 

Herre min hatt, dette er jo ett kosetema og ingen grunn til å bli mistroisk og høyne seg selv opp som den eneste edruelige. Jo jeg har lest mye om dette og er interessert i temaet, derfor poster jeg mine meninger rundt det på forumet her.

 

Men ja, som sagt får vi bare vente litt å se. Jeg tror ikke vi trenger mer enn ett drøyt år for å finne ut av om dette wil float or not, men med de siste par års utvikling så føler ihvertfall jeg at alt nettopp tyder på det.

Lenke til kommentar

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt. 

Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Lenke til kommentar

 

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt.

Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Om du kan se at en bil stopper og sjåføren vinker, hvorfor kan ikke da bilen se det samme, og ta de samme valgene?

Det er neppe enkelt å få til, og Ja, det blir nok en del trøbbel før vi er der, men om ikke annet vil nok kanskje løsningen være at den selvkjørende bilen blir stående helt til en annen selvkjørende bil den kan kommunisere med, slipper den frem.

Endret av avo
Lenke til kommentar

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

 

Er det ikkje nettopp dette som er sjølvkjøyrande bilar sin store styrke?

Sidan alle bilane på forkjørsvegen held lik avstand, lik fart og har lik reaksjonsevne så vil den sjølvkjøyrande bilen som skal inn på forkjørsvegen kunne kaste seg ut i trafikken og utnytte ei luke mellom to andre sjølvkjøyrande bilar med millimeter margin.

 

I tillegg vil dei ulike sjølvkjøyrande bilane kunne kommunisere seg i mellom slik at det blir laga ei luke for å sleppe inn bilen.

 

 

 

Datamaskina i bilane vil også kunne gjere ei kalkulering på om det er greit at bilen som vil inn på vegen får bryte vikeplikta eller ikkje.

Ein av grunnane til at vi har forkjørsvegar er fordi at sjølv små forstyrrelsar på forkjørsvegen, slik som at ein bil må lette på gassen i 1 sekund fordi nokon kom inn frå sidevegen vil være nok til at det blir stillestøande kø. Fordi ein bil slepp gassen i 1 sek, så må neste bil sleppe gassen i 1,1 sek for å holde lik avstand, bil 17 må kanskje bremse i eit halvt sekund, og bil 51 må kanskje stoppe heilt opp.

Då kan det godt være at datamaskina i den sjølvkjøyrande bilen kalkulerer at, nei din bil som har vikeplikt skal ikkje inn på forkjørsvegen akkurat no, fordi om den bilen venter i berre 3 min lenger så vil alle andre bilane på vegen spare 15 min fordi det ikkje blir kø og trafikken kan flyte fritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen?

Vil den da stå bak og vente i dagesvis?

Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt.

Vel en del situasjoner krever faktisk at man bryter vikeplikten eller andre regler. Og jeg kan ikke tenke meg til at de vil bli programmert med muligheten til å ta den besluttningen annet enn i nødsituasjoner.

 

F.eks hvis du står på en sidegate i rusjen og skal inn på en forkjørsveg med kontinuerlig kø så må man bryte vikeplikten for å komme seg inn (selv om dette "vikepliktsbruddet" kommer på oppfordring av en som vinker deg inn)

Vikeplikt blir redundant med selvkjørende biler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...