Redaksjonen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Forsøk indikerer at det er enkelt og billig å sabotere sensorene til selvkjørende biler.Laserangrep viser hvor sårbare selvkjørende biler er Lenke til kommentar
pergh Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 "Laserangrep viser hvor sårbare biler kjørt av mennesker er. Ved å bruke en helt enkel 5mW laserpenn kjøpt for 5 euro på stranda i syden kan hvem som helst sabotere menneskers evne til å kjøre bil. Ved å rette laseren mot øynene til føreren, bremser bilen kraftig opp og stopper helt. Effekten kan vare i flere minutter eller timer.".... Dette gjelder jo åpenbart ikke bare selvkjørende biler. Det var et tema for fly for noen år siden (pga en eller annen syk bergenser som lyste mot cockpit på innkommende fly til Flesland hvis jeg ikke husker feil), og det har helt sikkert skjedd mot førere av biler også, uten at jeg har fått det med meg. At lidarer ikke tar skade av det, men fortsetter å fungerer etterpå, er jo et pluss i forhold til dagens situasjon. Hvordan det stiller seg mtp laser mot kamera er jeg mer usikker på - vet at det har blitt rapportert om kamera-skader etter bruk på lasershow, men der bruker de sterkere lasere (200mW og oppover) enn de man får kjøpt på gata. Så alt i alt ser jeg ikke annet enn at det er riktig stor fordel med selvkjørende biler for å minimere effekten av slik sabotasje, spesielt i og med at slike sensorer enkelt kan byttes. At det også er flere sensorer som henter inn data for besluttningsgrunnlag, er også en stor fordel. Mvh Per Gunnar Hansø 7 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Bra at dette forskes på, forstå meg rett. Men, vil du først lage en bussulykke, hva er lettest? 1. Skaffe sykt mye utstyr og kompetanse for å utføre avanserte angrep mot selvkjøringsmekanismen? 2. Stå i en krapp dårlig sikret sving og vente på at en full buss skal nærme seg og i sisste øyeblikk velte en 100literes diselbeholder ut i veien så bussen kjører rett utfor en skrent? Poenget mitt er at det stopper slike terrorangrep er ikke usårbare systemer, men ansvarlig politikk som resulterer i at folk som eller hadde blitt terrorister mer sansynligvis finner mening i livet igjennom andre utløp. Vi må også spørre oss spørsmålet om antallet liv som reddes av selvkjørende teknologi overgår liv som går tapt som følge av den, vi må alltid ta den ruten hvor ferrest liv går tapt statisktisk sett. Men igjen, for all del, forsk på autonom sikkerhet, veldig viktig det. 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Slik jeg forstår kan kun dette utnyttes i veldig sofistikerte angrep , dvs. man må være avhengig av å kunne simulere signaler som gir et helt falskt bilde av omgivelsene. Greit nok at man kan simulere gjenstander som ikke befinner seg i kjørebanen, men jeg har litt vanskelig for å tro at man skal kunne simulere kamuflering av gjenstander som faktisk finnes i kjørebanen, som ville vært langt mer nyttig i et slikt angrep. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen? Vil den da stå bak og vente i dagesvis? 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen? Vil den da stå bak og vente i dagesvis? Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår. Nei, se over. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen? Vil den da stå bak og vente i dagesvis? Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt. Så den vil dytte bilen av veien og kjøre videre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Hva vil den selvkjørende bilen gjøre om bilen foran stopper og ikke starter igjen? Vil den da stå bak og vente i dagesvis? Nei, ekte selvkjørende biler(nivå 5) skal håndtere "alle" situasjoner uten problemer, dvs at den ikke vill stoppe av slikt. Så den vil dytte bilen av veien og kjøre videre? Nei, det er vell sjeldent dette er eneste mulighet? I tilfelle vill den gjerne oppfordre de i bilen til å gjøre dette. Rekvirere en annen form for redning osv. Poenget er at nivå 5 skal takle alle situasjoner, de finnes dog ikke enda så detaljene blir bare spekulasjon. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår.Hvorfor skulle glatte kjørebaner være et problem? Biler har jo allerede i lang tid hatt teknologi for å hjelpe bilister til å takle glatte veier. 5 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår. Aldri hørt, hvorfor skulle ikke dette kunne fungere når mennesker med all sin udugelighet bak rattet klarer dette idag? Jeg har hørt at alle kjøreforhold blir tatt med i betrakning i utviklingen av autonome biler, hvis ikke hadde jo det hele vært en stor teknologisk blindvei. 2 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår. Aldri hørt, hvorfor skulle ikke dette kunne fungere når mennesker med all sin udugelighet bak rattet klarer dette idag? Jeg har hørt at alle kjøreforhold blir tatt med i betrakning i utviklingen av autonome biler, hvis ikke hadde jo det hele vært en stor teknologisk blindvei. Klink is vil føre til at alle selvkjørende biler detekterer og stopper,resultat komplett kaos. Punktum. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår. Aldri hørt, hvorfor skulle ikke dette kunne fungere når mennesker med all sin udugelighet bak rattet klarer dette idag? Jeg har hørt at alle kjøreforhold blir tatt med i betrakning i utviklingen av autonome biler, hvis ikke hadde jo det hele vært en stor teknologisk blindvei. Klink is vil føre til at alle selvkjørende biler detekterer og stopper,resultat komplett kaos. Punktum. Wow, for en håpløs kommentar. 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 "Laserangrep viser hvor sårbare biler kjørt av mennesker er. Ved å bruke en helt enkel 5mW laserpenn kjøpt for 5 euro på stranda i syden kan hvem som helst sabotere menneskers evne til å kjøre bil. Ved å rette laseren mot øynene til føreren, bremser bilen kraftig opp og stopper helt. Effekten kan vare i flere minutter eller timer.".... Heilt enig. I tillegg så vil ein ved eiit lasarangrep med programert lasersignal mot ein sjølvkjøyrande bil kun klare å utløyse den sjølvkjøyrande bilens nødprossedyre som er å bremse så mykje som mulig om hindringa ikkje kan unngås. Ved å blende ein mennesklig sjåfør med laser så vil ein også kunne få det utfallet at bilen ikkje bremser i det heile tatt eller at sjåføren vrenger bilen ut i grøft eller møtande trafikk utan å redusere farta. Ikkje treng du laser for å forårsake ei slik ulykke heller, i mange tilfeller held det lenge å henge opp undertøysreklame litt for nært vegen for at sjåføren blir distrahert nok til å kræsje. Så det einaste reelle problemet eg kan sjå ved å lure lidaren til å tru at det ein konkret hindring i vegen som ein person eller ein vegg er at det det kan brukast til å organisere ulykker som ikkje er sporbart (med mindre bilen loggar lidarsignala). Med unntak av det så er det mykje enklare å sette den mennesklige sjåføren ute av spel lenge nok til at det skjer ei ulykke, enn det er å lure ein sjølvkjøyrande bil til å gjere noke farlig. Ein sjølvkjøyrande bil på nivå 5 vil uansett ha fleire system for orientering og navigering som vil fungere uavhengig av kvarandre. Så sjølv om du får lidaren til å tru at det står ein person midt i vegen så vil dei andre systema som kamera, radar, og liknande enten avverge ulykka eller sørge for at ulykka får så lite skadepotensiale som mulig, for eksempel ved å sikre at bilen fortsatt held seg innanfor vegmerkinga sjølv om nødbremsning for ein virtuell hindring er iverksatt. 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Selvkjørende biler fungerer helt til det blir is og glatt på veiene,da stopper de opp. Altså fungerer de ikke fra oktober til april på den nordlige halvkule av kloden vår.Hvorfor skulle glatte kjørebaner være et problem? Biler har jo allerede i lang tid hatt teknologi for å hjelpe bilister til å takle glatte veier. Fordi vei og føreforhold i Norge er langt ute på "halen" av det som bilprodusenter generelt - og de i California spesielt - fokuserer på. Selv om selvkjørende biler og førerstøttesystemer har noen fordeler kontra bilister ved at de kan variere pådraget/brems individuelt per hjul, så er jeg skeptisk til om systemene får den visuelle totalforståelsen som gjør at de kan gynge bilen fram og tilbake for å slippe løs fra is-svoller i en lukeparkering med biler foran og bak. Eller forstår at man må ha stor fart for å komme opp en isete bakke opp til huset. Det at selvkjørende biler nødvendigvis vil ha barnesykdommer og takle noen situasjoner dårlig betyr ikke nødvendigvis at den midlere sikkerheten blir dårligere, det er tross alt utrolig mange teite sjåfører av kjøtt og blod der ute som møter trafikk i 100 km/t. Hvis vi bare får erstattet nekene som legger seg en halv billengde bak meg på motorveien uten noen realistisk sjanse til å unngå å treffe meg om jeg må bremse brått opp så tror jeg at vi er langt på vei. -k 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Klink is vil føre til at alle selvkjørende biler detekterer og stopper,resultat komplett kaos. Punktum. Dette er usannsynleg, men sjølvsagt eit mulig resultat av ekstremt glatt føre. Men kva betyr det då for mennesklige sjåførar som ikkje stopper? Dersom det er så glatt at ein sjølvkjøyrande bil med lynrask reaksjonsevne og all verden av tekniske hjelpemiddel ikkje ein gong kan bevege seg i sakte fart på slikt føre, så må det bety at personen som velger å kjøyre likevell tek ein heilt unødvendig og uansvarlig sjangse. Er det betre med med manuelt kjøyrte bilar som kjøyrer på glatt føre til tross for eller heilt uvitande om at det er så glatt at det ikkje er mulig å bremse eller svinge, enn det er med automatiske bilar som oppdager at det er uansvarlig glatt og derfor reduserer hastigheita slik at det ikkje skjer alvorlige ulykker? Problemet med nesten alle bilulykker som skjer er jo at bilføraren kjøyrer i vanlig hastigheit til tross for at forholda ikkje tillet slik kjøyring. Hadde folk redusert hastigheita til ei hastigheit som gjer at dei har kontroll over bilen når vegen er våt og redusert hastigheita enda meir når vegen er både kald og våt, så hadde vi hatt langt færre ulykker. At folk tek dumdristige valg om å kjøyre sjølv om det ikkje er mulig er vell det problemet vi prøver å komme vekk ifrå? 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Fordi vei og føreforhold i Norge er langt ute på "halen" av det som bilprodusenter generelt - og de i California spesielt - fokuserer på. Selv om selvkjørende biler og førerstøttesystemer har noen fordeler kontra bilister ved at de kan variere pådraget/brems individuelt per hjul, så er jeg skeptisk til om systemene får den visuelle totalforståelsen som gjør at de kan gynge bilen fram og tilbake for å slippe løs fra is-svoller i en lukeparkering med biler foran og bak. Eller forstår at man må ha stor fart for å komme opp en isete bakke opp til huset. Nå kan jo veiene i California bli ganske så såpeglatte når uker eller måneder med trafikkfilm på veien får seg en regnskur, men uansett, som jeg sa, teknologi for å kunne håndtere glatte veier har allerede hjulpet og reddet liv i mange år allerede. Ellers er det et godt stykke fra det at "bilen ikke kan brukes fra oktober til april" til det at man kan sette seg fast i en snøskavl ved parkering ol. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Vann på veier i USA = Samme som snø i Norge (Virker/ser ihvertfall sånn ut) 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Som svar til alle som tror selvkjørende biler vil bety kaos: For folk flest på veien i dag betyr ikke is og snø at man må være rally-legender for å kjøre skadefritt. Bilene kjøres uten å sladde hele tiden, og det samme vil gjelde med selvkjørende biler. Svært mange menneskesjåfører i dag har ikke evner til å takle noe annet enn en bil som kjører som på sommerføre, og mister kontrollen med én gang noe uventet skjer. Bilene er allerede i stand til å redde disse menneskene. Hvorfor skulle bilene miste denne evnen til å håndtere glatt føre når de kjører selv?Som vanlig nytteløst å diskutere dette. De samme rare argumentene kommer neste gang en artikkel om selvkjørende biler publiseres. Endret 9. august 2017 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå