Gå til innhold

Hvordan har pris på spill endret seg opp gjennom årene?

Anbefalte innlegg

Og ikke minst! Det er ikke bare å kjøpe nye spill! Man må kjøpe ny pc hvert år omtrent for å følge utviklingen! Da blir det 500 kr per spill, og man må sette til side 1000 kr per spill for å ha råd til å kjøpe ny pc for 12 000 kr når året er omme. Det er bullshit.

Om du kjøper/bygger en potet så ja. Har vel hatt min selvbygde PC nå i snart 5 år. Og fortsatt så leverer den langt langt over hva dagens konsoller gjør. Og det ser ut som det er ingen behov for å oppgradere på flere år enda om jeg ikke ville ha mer og mer nam nam på skjermen. 

Så det du skriver er bare tull.

---------------------

Selv så synes jeg prisen på spill er er lavere en noen gang. Spill kostet det samme eller mer før. Er ekstremt billig på PC til tider og tilogmed konsoll på digitalt har blitt veldig bra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ikke minst! Det er ikke bare å kjøpe nye spill! Man må kjøpe ny pc hvert år omtrent for å følge utviklingen! Da blir det 500 kr per spill, og man må sette til side 1000 kr per spill for å ha råd til å kjøpe ny pc for 12 000 kr når året er omme. Det er bullshit.

Om du kjøper/bygger en potet så ja. Har vel hatt min selvbygde PC nå i snart 5 år. Og fortsatt så leverer den langt langt over hva dagens konsoller gjør. Og det ser ut som det er ingen behov for å oppgradere på flere år enda om jeg ikke ville ha mer og mer nam nam på skjermen. 

---------------------

Selv så synes jeg prisen på spill er er lavere en noen gang. Spill kostet det samme eller mer før. Er ekstremt billig på PC til tider og tilogmed konsoll på digitalt har blitt veldig bra. 

Er 600.kr lav pris for et spill, prisen har vært lavere en hva den er nå exe Assassins Creed Origins 600.kr

Lenke til kommentar

---------------------

Det virker for meg som at du er én av de få ekstremt heldige som har klart å bygge en pc selv uten å ha noen problemer. Overalt leser jeg om folk som sliter.

Hva er rask statistikk på din 5 år gamle selvbygde pc, og pris?

Og jeg tenker at det blir litt feil å sammenligne en pc og konsoller. Får vel ikke alltid de samme spillene til konsoll som til pc, siden spill vel gjerne blir spesifikt utviklet til enten konsoll eller pc? Min antagelse.

Lenke til kommentar

Det virker for meg som at du er én av de få ekstremt heldige som har klart å bygge en pc selv uten å ha noen problemer. Overalt leser jeg om folk som sliter.

---------------------

Og jeg tenker at det blir litt feil å sammenligne en pc og konsoller. Får vel ikke alltid de samme spillene til konsoll som til pc, siden spill vel gjerne blir spesifikt utviklet til enten konsoll eller pc? Min antagelse.

Det er naturlig at man leser om folk som sliter, da de som sitter der uten problemer sjeldent er de som roper høyest. Jeg har ingen problemer, så jeg lager ingen tråder om at "her er alt i orden". PC krever litt mer innsats enn konsoll hvis man vil få mest ut av den, ingen tvil om det, men ofte så har spillinteresserte også lettere for å lære seg å holde på med data relatert til spilling. Med større valgfrihet så får man også flere muligheter til å gjøre feil.

Spill som kommer til konsoll (xbox og playstation) kommer som regel til PC også, spesielt sant blir det for Xbox-spillene med "Play Anywhere". Det er et fåtall ekslusiver, men de fleste store spill kommer til alle tre.

Nintendo er fortsatt nintendo og kjører sitt eget løp. Kunne spilt Zelda og Mario i 4K 144hz om folk ville, men de vil heller selge konsoller.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som har bygget og oppgradert over perioder på flere år. Og det er ikke lengre problemer som det fort ble før i tiden. Bruker en antistatiske hjelpemidler når en setter sakene samens så skal det godt gjøre å rote det til. Og Windows er såpass stabilt og bra til å finne drivere osv til å så si gjøre alt selv.

Men husker det var litt texas for 10+ år siden :p

Maskinen kostet 12.800kr

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

ASUS P8Z77-I DELUXE/WD

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Antistatic Armchain 6 feet

Intel® Core i5-3570K Processor

Intel® SSD 520 Series 240GB 2.5"

Microsoft Windows 8

Silver Power SP-S750M 750W PSU

Corsair H100i Hydro Series CPU Kjøler

Noctua NT-H1 Kjølepasta

NZXT FZ-120 120mm Hvit LED Vifte

Bitfenic Prodigy ITX kabinett

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt, i NES-æraen kostet spill ofte 800-1100 datidskroner. 1100 kr da er over 1900 kr i dag. Spill var dyrere før. ;) Derfor vi leide dem på videosjappa. :p

Jeg kan ikke huske noen NES-spill som kostet så mye som 1100. De dyreste kostet 799, eller 899 hvis man kjøpte de på en dyr butikk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før i tiden hadde spill mye mér spill-verdi- enn de har i dag, dét er min mening. Jeg spiller fremdeles spill fra 1990 og 2000-tallet. Alle nye spill krever så utrolig høy datakraft, og det er fremdeles bare surr og styr. Oppdateringer hele tida, ofte som man må betale for å få. Når man begynner å skjønne og nyte spillet, så kommer det 10 til i samme serien.

Før kom det ut -ett- spill, og kanskje en oppfølger, dét var det.

Angående pris, så er verdien av et spill ofte ikke reflektért i spillverdien, men etter andre faktorer, som grafikk, musikk og lignende. Jeg var villig til å betale for et spill som hadde god verdi før, men i dag kjøper jeg aldri spill. Det er bare blitt et "money racket".

Før hadde spillene sjel, i dag har de ikke dét. Final Fantasy 9 var siste "nyeste" spillet jeg spilte som hadde sjel og driv. 10'ern var bare bullshit, bra grafikk, men så kjedelig at å kutte pulsårene var mér fristende.

Min spille pc er 1 år nå, en itavisa venn sa den hvil holde 5 år til, spill til pc ps3 360 ps4 one bioshock 1, bioshock 2, bioshock 3,, pc ps4 one fallout 4 doom 4 er mange spill som er både til pc å console da vr er mange spill er både til psvr å oculus da Star Trek: Bridge CrewDoom VFRElite: Dangerous

min pc

Dell UltraSharp U2713HM 27" 16:9 2560 x 1440 AH-IPS 7" Quad-HD Wide med IPS og LED

Corsair CX750M, 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex,

Akasa AK-959CU Komplett Edition

CPU Cooler, LGA 1150/1155/1156, 115W, PWM,

Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor

Socket-LGA1151, Quad Core 4.0GHz, 8MB, 91W, 14nm, Boxed, uten kjøler,

Cooler Master Seidon 120V v2 CPU Kjøler

120mm Radiator, 775/115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2, 16.5~75 CFM,

ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151

Hovedkort, ATX,Z170,DDR4,3xPCIe-x16,SLI/CFX, SupremeFX, GameFirst III,

HyperX Fury DDR4 2133MHz 32GB

4x8GB 2133MHz (PC4-17000) DDR4 CL14, Sort,

MSI GeForce GTX 1080 Aero OC

Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, DL-DVI-D, 3xDP, Pascal,

Samsung PM951 SSD 512GB M.2 PCIe

NVMe, up to 1050/560MB/s read/write, for production only,

Seagate Barracuda 2TB 3.5"

SATA 6GB/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, PC-prod only,

MS COA Win 10 Home Nordic

ASUS DVD Writer SDRW-08U5S-U USB 2.0, 8x DVD±R, 6x DVD±R DL, 24x CD-R, Power2Go 8, SILVER, Ultra- thin, Retai

Corsairs SPEC-03,

Lenke til kommentar

Siden det er i fortiden, husker da steam endret valuta for oss i Norden/Eu fra dollar til euro men ikke brydde seg om valutta forskjellene mellom Dollar og Euro..

Samme pris men annen valutta - ble mye frustrasjon den gangen iblant norske gamere.

På den annen side så gikk det andre veien igjen da de innførte betaling i norske kroner for noen år tilbake. Det endret ikke prisene noe særlig sånn umiddelbart, men like etter så kræsjet oljeprisen og krona fulgte etter. Siden det har Steam vært mye billigere enn sider hvor en betaler med euro. (Det eneste unntaket jeg kommer på Civ VI, som kjørte 60 euro = 600 kr.)

Ironisk nok så har Steam kanskje tjent på dette, ihvertfall i mitt tilfelle. Det skjedde akkurat da jeg oppdaget at det finnes andre nettbutikker som gog.com og humblebundle.com, men så lenge steam er billigst så kjøper jeg jo der. . .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...