Gå til innhold

Slutten på 3G. Kapittel 217.

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

De kan sende ut VoLTE profilen på samme måte som de sender ut MMS profilen.  Det betyr at det er ikke noe veien for at en helt overlater til telefonen til å lese denne.

Men det er en risiko ved å gjøre det på denne måten.  Dersom telefonen benytter å bruke VoLTE settingen den får via SIM kort og profil, og det viser seg at det er dårlig implementert i sw/hw/driver på denne telefonen, så er det nok operatøren som får kjeften og ikke telefonenleverandøren.  Så jeg forstår hvorfor både Telia og Telenor foreløpig velger å teste ut/godkjenne telefontype før de aktivere VoLTE på spesifikk modell.

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Hverken Telenor eller Telia godkjenner alle modeller som får deres IMS tjenester skrudd på. De godkjenner trolig kun den første modellen fra en telefonleverandør, etter det er det mer eller mindre fritt fram for telefonleverandøren å implementere samme løsning på andre modeller.

Per i dag er APN-er bare en del av en større liste over operatørspesifikke innstillinger og programvaretilpasninger som må på plass for å få en velfungerende brukeropplevelse. Det jobbes med programvareløsninger på flere fronter som skal gjøre IMS mer plug-and-play, vi er ikke helt der ennå. Så langt er det vel bare Apple, Samsung og Sony (?) som har lagt inn støtte for volte hos Telenor og Telia i hele porteføljen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og ser en på listen over så forstår en fort hvorfor operatørene startet med Apple iPhone når de testet og innførte VoLTE i sine nettverk.  Apple har kontroll på både software og hardware.  En telefon med Android (eller annet) er avhengig av både Google (standard fra og med Android 7) og at telefonprodusent leverer med korrekt bibliotek for korrekt versjon av Android.

Det var faktisk Samsung og Sony som var første ute med volte-støtte i Norge:

http://www.dinside.no/mobil/hva-er-tale-for-4g/60981496

Samsung har for øvrig hatt flere modeller på Android 5 med volte i europeiske nettverk, så Google's tilrettelegging er ikke avgjørende for at en produsent skal lansere disse tjenestene.

Lenke til kommentar

Og ser en på listen over så forstår en fort hvorfor operatørene startet med Apple iPhone når de testet og innførte VoLTE i sine nettverk.  Apple har kontroll på både software og hardware.  En telefon med Android (eller annet) er avhengig av både Google (standard fra og med Android 7) og at telefonprodusent leverer med korrekt bibliotek for korrekt versjon av Android.

Det var faktisk Samsung og Sony som var første ute med volte-støtte i Norge:

http://www.dinside.no/mobil/hva-er-tale-for-4g/60981496

Samsung har for øvrig hatt flere modeller på Android 5 med volte i europeiske nettverk, så Google's tilrettelegging er ikke avgjørende for at en produsent skal lansere disse tjenestene.

Det er korrekt for Telenor.  Jeg har hatt Telia de siste årene og der var Apple iPhone først med VoLTE støtte.  Men jeg er enig i at det var telefoner med VoLTE support før Apple.  

Jeg vet at både Telenor og Telia benytte Sony (Ericcson) sine modeller under utprøving av teknologien.  

Lenke til kommentar

Det er korrekt.  Telenor støttet noen Samsung modeller (tror det var A3/A5 serien) med VoLTE i 2016 men kun de som var levert fra Telenor.  Dette fordi Telenor hadde endret programkoden og lagt til/tilpasset VoLTE support for deres nett i Android-versjonen i telefonen.

I 2017 modellen av A3/A5 er VoLTE støttet direkte fra Android i både Telenor og Telia sine nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjerne benyttet meg av en app lignende den Telio bruker, for samtaler. Nå vet jeg at Telio's løsning kun gjelder utgående samtaler, men det er langt mer støtte i en app enn direkte i OS, fordi android er håpløst fragmentert. Det finnes sikkert mange argumenter mot slik løsning jeg ønsker, men brukervennligheten kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Telenor støttet noen Samsung modeller (tror det var A3/A5 serien) med VoLTE i 2016 men kun de som var levert fra Telenor.  Dette fordi Telenor hadde endret programkoden og lagt til/tilpasset VoLTE support for deres nett i Android-versjonen i telefonen.

Telenor rører ikke programvaren på terminaler. Akkurat i dette tilfellet ble støtten lagt til av Samsung på Telenorvarianten da denne lettere kunne bli brukt som et pilotprosjekt for disse modellene og ikke forsinke nordiske utgivelser slik jeg har forstått.

Det er flere hensyn som tas av produsenter når de planlegger implementasjonen av IMS-støtte hos ulike operatører.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...