Gå til innhold

Bedt om å ordne attest selv

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet nylig i jobben min i en klesbutikk. Jeg spurte om attest, og fikk først denne tilsendt uten signatur, med feil dato for kontraktstart og under feltene for min adresse og by stod det bare "Fyll inn adresse og postnummer her". Da jeg sendte mail tilbake med min adresse og en kommentar om at den måtte signeres og enten sendes til meg i posten eller overleveres personlig, fikk jeg som svar at da måtte jeg endre på adressen og datoene selv, printe den ut og legge den til henne(butikkleder) på jobb, så skulle hun signere den og legge den igjen til meg.

Hvordan kan jeg håndtere denne situasjonen uten å virke vanskelig og få en dårligere attest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det ikke behov for adressen din, det holder med navn og fødselsdato, men varigheten må selvfølgelig stemme, samt at attesten må signeres.

Dette kan du kreve i henhold til Arbeidsmiljøloven, uten at du er vanskelig av den grunn, det er helt normalt å få en sluttattest.

Lenke til kommentar

Høres ut som personen ikke lagret attesten på pc eller ikke finner igjen dokumentet.

Er du organisert/Har du en tillitsvalgt på din gamle jobb du kan gå til?

Ganske sikker på at de ikke har fulgt loven om tillitsvalgt/verneombud, har i hvert fall ikke fått oppgitt hvem dette i så fall er.

Lenke til kommentar

Med tillitsvalgt her tenkte jeg om du er organisert i Handel og Kontor eller andre lignende forbund, og har en overordnet i "klubben" du kan ta kontakt med.

Men skal vi gå nærmere på fraværet av HMS-ansvarlig så finner jeg følgende i lovverket:

I utgangspunktet skal alle virksomheter ha verneombud, men dersom det er færre enn ti arbeidstakere kan partene skriftlig avtale en annen ordning, for eksempel at det ikke skal være verneombud ved virksomheten. Avtalen skal inneholde en beskrivelse av hvilken alternativ ordning som er valgt for å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet.

HMS: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=207363

Attest: http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-15-15-attest/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...