Gå til innhold

Hjelp til å velge komponenter til en mini-ITX build

Anbefalte innlegg

Hei!

Til neste år skal jeg begynne på master, og har behov for å kunne jobbe på en datamaskin med skjerm, tastatur og mus i stedet for en Macbook Air.  Spill er en av mine større hobbyer, og jeg eier en PS4 og Switch fra før. Nå som jeg først vurderer å bygge en ny datamaskin, ønsker jeg at den også skal være i stand til å dra nye spill uten problemer. Budsjettet har jeg satt til 8000 kr. Jeg vil at kabinettet skal være stilrent og lite, og har derfor endt opp med å gå for en mini-ITX løsning.

Jeg har skjerm, mus, tastatur, strømforsyning (Corsair TX650W), HDD 1TB og SSD 120GB (med Windows 10) fra en tidligere datamaskin jeg har bygd selv.

Jeg har blitt forelsket i Jonsbo sine kabinetter, fordi de er stilrene og laget i aluminium. Jeg har sett meg ut UMX1 Plus i sort. I Norge føres Jonsbo av Digital Impuls. Hvis noen har andre forslag til kabinett er jeg åpen for det. Siden det er snakk om mini-ITX har jeg undersøkt hva som passer i dette kabinettet. For PSU er det ikke anbefalt noe lengre enn 150 mm og min PSU er akkurat 150 mm. Når det kommer til skjermkort kan de ikke være høyere enn 135 mm, eller lengre enn 270 mm. For nærmere beskrivelse av kabinettet kan man se her:

http://jonsbo.com/en/products_27_2.html

Så kommer selve innmaten. Jeg har tittet litt på komplett og laget en foreløpig ønskeliste: 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/70cd1255-e5cc-4e2b-979e-40cabc9a726e

Hovedkort: MSI B250I Gaming Pro AC

Prosessor: Intel Core i5-740 Kaby Lake

Skjermkort: ZOTAC Geforce GTX 1060 3GB

Minne: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB)

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

Endret av eaiversen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge linkene sender meg til komplett. Kjøp ram med høyere hastighet, nå ser jeg ikke prisen på kabinettet, men på ett såpass stramt budsjett hadde jeg tatt ett billig kabinett og heller brukt penger på komponentene.

Det var merkelig, men har rettet opp i det. Kabinettet koster rundt 1000,-. Jeg syntes ikke det er så ille, og utseende og kvaliteten på kabinettet er av stor betydning for meg. Hvilken hastighet ville du anbefalt da? Jeg ser at jeg kan få et lignende 16 GB par fra Crucial som er på 2400 Mhz i stedet for 2133 Mhz som jeg hadde valgt opprinnelig til en hundrelapp mer.

Endret av eaiversen
Lenke til kommentar

Jeg har gjort helomvending og ønsker heller å gå for AMD og en micro-ATX løsning etter å ha lest mer om Ryzen 5 ift. i5. Disse presterer på omtrent likt nivå, hvor i5 har en liten fordel når det kommer til spill, men Ryzen er bedre rustet for framtiden etter det jeg har forstått og optimaliseringer vil bli bedre.

Jeg har tatt tipsene om minnehastighet og litt bedre CPU til meg, og hadde endret det til 3000Mhz og i5-7500. Siden jeg har valgt å gå over til AMD har jeg funnet ut at Ryzen 5 1500X er tilsvarende prosessor, og denne er også mulig å overklokke med stock vifte. Tydeligvis presterer Ryzen bedre med minne som kjører på 3200Mhz, og jeg har funnet ram og hovedkort som støtter dette. Både prosessor og hovedkort ble rimeligere med overgangen til AMD og dette har jeg brukt til å finne bedre minne og skjermkort.

Dermed har jeg kommet fram til dette oppsettet:

Prosessor: AMD Ryzen 5 1500X

Hovedkort: MSI B350M Bazooka

Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz

Skjermkort: Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse

Noen innvendinger?

EDIT: Her er forøvrig listen med komponentene på komplett: https://www.komplett.no/wishlist/shared/37e0b493-5861-4cff-9216-cb1a692cf32f

Endret av eaiversen
Lenke til kommentar

Noen innvendinger?

Ja, jeg ville fortsatt tatt i5-7500, den har høyere enkjerneytelse, evt. 1600X. Men jeg er i tvil, det kommer helt an på spillet. Å satse på fremtidige optimaliseringer har jeg liten tro på, du må kjøpe det som er bra i dag.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...