Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC fusker


Anbefalte innlegg

Har muligens et problem med en Yamaha fz1 som noen kanskje kan hjelpe meg å diagnostisere.

 

Når jeg løser ut clutchen i første eller når jeg skal til å gasse på hoster motoren litt, nesten som om jeg hadde prøvd å starte den i for høyt gir, dette kan også skje etter giring i andre og tredje.

 

Jeg tror ikke at jeg gjør feil når jeg løser ut clutchen, og problemet løser selvom jeg gir rikelig med gass, men da hyler motoren litt kjapt.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk av ventilklaring og justering er noe som vanligvis gjøres på 40000 service og medfører en heftig regning. Du har kanskje kvitteringen fra den servicen?

Hvor stor regning snakker vi her? Kanskje jeg bare bør ta en service og få sett på det.

 

Skjer det også når motoren er varm?

Virker som om det er mindre når jeg har fått kjørt litt.

Lenke til kommentar

Det er en "5-8 timers arbeid" stor regning, altså ikke noe man bare gjøre uten å ha feilsøkt nøye.

 

Instrumentet har en motorlampe. Blinker den når motorsykkelen startes? Lyser den når motorsykkelen er startet?

 

Sjekk den innebygde diagnosen via instrumentet:

 

 

1. Sett i nøkkelen, eller vri den til "Off" hvis motorsykkelen har vært startet.

 

2. Kill-switch må være i NO START posisjon.

 

3. Press og hold inne både SELECT og RESET knappene på instrumentet, mens du

vrir nøkkelen til "ON" og fortsatt hold knappene inne (ca 8 sekunder) til displayet viser "d1".

 

4. Slipp knappene og trykk dem inn igjen og hold dem inne (ca 2 sekunder) til du ser "d01" i instrumentet.

 

5. Trykk Reset knappen 3(?) ganger til det vises "d61" (feilkoder vises). Se etter koder i minst 30 sekunder.

 

6. Skriv ned evt. feilkoder (dersom det er flere feilkoder så bytter displayet til neste kode etter 2 sekunder).

 

7. Trykk Select knappen 3(?) ganger til displayet viser "d01". Det skal være noen "_" etterfulgt av et tall. Dette tallet er en avlesning av throttle position. Eksempel: "d01______18"

 

8. Vri gassen sakte. Du skal se at tallet øker jevnt opp til 95-100 ved full gass. Vri gassen sakte tilbake igjen mens du observerer tallene. Dersom tallet stopper, blir borte, hopper eller lignende er det problemer med throttle position sensor.

 

 

Er det noen koder? Er TPS grei?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Når jeg løser ut clutchen i første eller når jeg skal til å gasse på hoster motoren litt, nesten som om jeg hadde prøvd å starte den i for høyt gir, dette kan også skje etter giring i andre og tredje.


Etter å ha lest meg litt opp på FZ1 virker det som at dette ikke er et ukjent fenomen. Det kan heller ikke løses hos merkeverksted, men de kan kanskje klare å få den litt bedre. Det skal finnes løsninger for å få det bedre, men den beste løsningen får man sannsynligvis ikke på merkeverkstedet.

Jeg vet ikke hva den hylingen du skriver om kan være.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...