G Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Svært få som ofrer det automatiserte systemet en tanke på t-banen i København, folk stirrer stort sett ned i skjermene sine og kunne ikke brydd seg mindre. Det virker som om de skjermavhengige generasjonene er klare for overgangen til automatiserte biler, ferger og fly. https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Metro#Trains Bevegelse i 1 dimensjon T-banen fra Kastrup til København er en horisontal heis. Det går på skinner og kjører frem til stasjonen, dørene på vognen og det andre settet med dører på stasjonen åpnes samtidig når vognen har stoppet på rett sted. Dette gjør det umulig å falle ned på skinnene. Systemet er i liten grad påvirket av vær og vind. Ved problemer kan enhver av passasjerene trekke i nødbrems. Bevegelse i 2 dimensjoner En bil kan sies på bevege på veien i 2 dimensjoner. Påvirkes i større grad av vær og vind og må også hanskes med andre bevegelige objekter på og utenfor vei. Kan bremse og stoppe opp og slippe ut passasjerer ved problemer. Bevegelse 3 dimensjoner Et fly beveger seg i 3 dimensjoner når det er i lufta. Påvirkes i stor grad av vær og vind. Kan ikke bremse eller stoppe opp for å unngå hindringer. Må unnvike hindringer i en retning som ikke fører rett inn i en ny hindring, for eksempel bakken. Dess nærmere bakken og dess mindre fart, jo mindre er også handlingsrommet i et fly. Foruten at 1 dimensjon er en prikk i et 2-dimensjonalt system, så ganske fin forklaring. Om man observerer skinnegangen riktig, så blir det jo en "prikk". Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Fly med autopilot som har mange sensorer for å orientere seg i miljøet er også utsatt for fysisk sabotasje, ikke bare hacking. Om man kan manipulere ett fly slik som bilene i den artikkelen så kan det gå riktig gale. Se for deg at en nasjon sender opp noen jagerfly for å lede ett passasjerfly akkurat dit de vil ved hjelp av avansert utstyr. https://www.tu.no/artikler/laserangrep-viser-hvor-sarbare-selvkjorende-biler-er/398504 Lenke til kommentar
Jarl Arntzen Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Mulig det er riktigere å si at toget beveger seg "langs 1 akse" isteden for "i en dimensjon" men for å angi posisjonen til akkurat dette toget som kun beveger seg langs en enkelt skinnegang er det nok å oppgi kun en verdi som da beskriver avstanden fra endestasjonen. De andre to dimensjonene er faste. For eksempelet med bilen vil man måtte oppgi to verdier i et 2D koordinatsystem den tredje dimensjonen (avstand til bakken) er fast. For flyet vil man måtte oppgi 3 koordinater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå