Bruno08 Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Hei Har ein aprilia sx 50 2015 modell Kjørte hjem fra jobb igår. Var oppi 100 da motoren pludseli stoppet. Eg trillet inn til siden og fikk ikkje start på den igjen. Eg prøft å trill starte den å den startet. Men den stopper i fri å viss eg har clutchen inne for lenge. Men eg kan kjøre den viss eg ikkje stopper. Å går ikkje ann å kicke den igang. Har 70cc på mopeden å 21 forgasser. Nogen som vett om den er varmskjært eller hva probleme er? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Hvis den varmeskjærer seg så pleier man å kjenne det ganske tydelig at den plutselig bremser kraftig på motoren. Og evt. lager noen horrible ulyder. Om mulig kan du ta av eksosen og lyse inn eksosporten for å se etter skader på sylinder og stempel. Vri motoren rundt til du ser stempelet og så sylinderveggen. Du kan også ta ut tennpluggen og se om du ser noe innlysende. Evt. ta en kompresjonstest hvis du har kompresjonstester. Eller du kan ha fått noe dritt inn i forgasseren. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Dette skal du kunne høre på lyden, den vil virke vesentlig dvasser, om det er forgasser eller lignende ville du trolig ikke fått start i det heletatt.. Jeg vil si at du har skjært motoren ja, trolig stempelringer eller lignende som har røket, i værstefall gått mellom sylinder og stempel og ripet opp sylinderveggene.. Men det er jo en rimelig billig fiks, hone ned sylinderveggene og kjøpe litt større stempel. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) De fleste trimsylindre i dag er hardchrome eller kanskje nicasil så de kan ikke borres. Og avhengig av hvilken krets som er tett så kan det i teorien være forgasseren. Men siden det er en totakter er det ganske liten jobb å ta av topplokket og sjekke. Edit: Og hvis du er en av disse som kobler vekk oljepumpa så må du være ekstra forsiktig med å ikke bremse på giret. Spesielt ikke ned bakker og i hvertfall ikke på høyt turtall! Endret 8. august 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Bruno08 Skrevet 8. august 2017 Forfatter Del Skrevet 8. august 2017 Dette skal du kunne høre på lyden, den vil virke vesentlig dvasser, om det er forgasser eller lignende ville du trolig ikke fått start i det heletatt.. Jeg vil si at du har skjært motoren ja, trolig stempelringer eller lignende som har røket, i værstefall gått mellom sylinder og stempel og ripet opp sylinderveggene.. Men det er jo en rimelig billig fiks, hone ned sylinderveggene og kjøpe litt større stempel. Men eg har klart å kjørt me mopeden, kjørte eit godt stykke også. Eg må bare trillstarte den å passe på at eg ikkje stopper. Trudde viss den var skjært så kunne eg ikkje kjøre den? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Ofte man kan kjøre videre når den har kjølt seg ned. Kompresjonen vil da være ræva så den sviver ekstremt dårlig, og får gjerne problemer på tomgang. 1 Lenke til kommentar
Bruno08 Skrevet 8. august 2017 Forfatter Del Skrevet 8. august 2017 Mopeden er lige hard å kicke som før og de er komprisjon. Så er litt usikker på om den er skjært. Eller har de ikkje noge å sei å eg tar heilt feil? Er veldig usikker på ka probleme er.. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Mopeden er lige hard å kicke som før og de er komprisjon. Så er litt usikker på om den er skjært. Eller har de ikkje noge å sei å eg tar heilt feil? Er veldig usikker på ka probleme er.. Når en sylinder/stempel er skjært er det det jo somregel noe komprisjon.. Problemet er ofte at sylinderen er noe trangere grunnet rusk og annet fra ødlagte sylinderringer, derfor vil kicke ofte føles tilnærmet lik selv om det lekker luft mellom stempel og sylinder.. I utgangspunktet bør du slutte å kjøre med en gang om du misstenker at du har skjært stempelet, da metallspon og lignende som havner i motoroljen kan ødelegge resten av motoren... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Mopeden er lige hard å kicke som før og de er komprisjon. Så er litt usikker på om den er skjært. Eller har de ikkje noge å sei å eg tar heilt feil? Er veldig usikker på ka probleme er.. Kompresjon må måles med en kompresjonstester. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Han har i alle fall ikke hull i stempelet, om det er noe trøst for TS, siden han føler det er motstand i kicken, men som de andre sier så kan jo stempelringene sagt takk for seg. Eneste måten å sjekke er å åpne motoren, og på en 2-takt er jo dette lego, det er jo kjempelett Om ikke jeg husker feil, så skal den være steinhard på kicken i det den har varmskjært, og etterpå veldig lett, idet det løsner igjen, men siden det er hardchrome her så er jeg litt usikker Har det har vært noe galt med kjølingen eventuellt om motoren har gått veldig magert/for lite olje og bensin. Bruker du oljetanken eller blander du direkte på? Ellers, - Hvordan så eksosen din egentlig? - For mye bensin, og hvordan ser pluggen din ut? Man kan tolke endel bare ved å se på pluggen også, lett å se om den har gått for magert - eller fått for mye bensin. Samtidig, sjekk gnisten?- Bensinfilteret er bra?- Luftfilteret er bra?- Sjekk dysa i forgasser?Jeg har ikke megaerfaring med nye mopeder, det skal være sagt, men disse er tingene jeg ville bare kjapt sjekket først på min gamle Suzuki ZR i fra gamle dager Endret 8. august 2017 av bshagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå