Gå til innhold

Solceller gir tysk elbil 30 gratis kilometer om dagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik bil kan fungere, for de som ikke parkerer i garasje, carport eller i trange gater med høye hus mot sør/øst/vest. Og som ikke bor for langt nord.

 

Men de oppgitte prisene for bilen tror jeg ikke noe på. Selve bilen er *kanskje* mulig, om bilen er produsert på billigst mulig vis i Kina. Men batteri på 35 kWh til €4000 ferdig priset ut til kunde? Det er ekstremt billig.

 

Prisene kan trolig ganges med 1,5 for å få litt mer realisme inn i bildet. Da vil bilen inklusive batterier koste rundt €30.000.

Lenke til kommentar

- Hvor mye øker solcellesystemet vekta på bilen?

- Hvor mye øker solcellesystemet drag-koeffisienten på bilen?

 

Elbiler har normalt et forbruk på rundt 0,2 kW/km. Med inntil 30 km rekkeviddeforlengelse per solskinnsdag i juni i München så vil det si 6 kWh. Eller 17*0,2 = 3,4 kW en vanlig dag i sommerhalvåret i München. I Norge må vi nok regne med noe lavere tall. La oss si 80% av München-tallene for å være litt optimistiske. Altså 2,7 kWh i sommerhalvåret og kanskje halvparten av det i vinterhalvåret. Det vil si strøm for ca 2,7 kr/dag i sommerhalvåret og 1,35 kr/dag i vinterhalvåret. Årlig besparelse med Norsk klima og norske strømpriser blir altså i størrelseorden 740 kr. Prisen på solcellesystemet vil avgjøre hvor mange år det vil ta før investeringen går i null.

 

Så kan vi diskuteres til vi blir grønn i trynet hvorvidt solceller eller ren vannkraft er best for miljøet i Norge og hvor mye det har noe for seg for eksempel med tysk kraftmiks.

 

 

Tysk kraftmiks?? jaja, det er vel ikke så farlig med overskuddskraft fra sol- og vindkraft fra verk, som må stenge ned pga overskudd i det tyske markedet??

Hvor mye veier solceller?? Ikke så mye, og med det du får pakket på bilen, så er ikke det avgjørende mye, i forhold til effekten.

Min elbil bruker, i sommerhalvåret, ca 12 kWh pr 100km, altså ca halvparten av det du påstår. De fleste elbilene ligger der, og min har ligget på ca 1,35, og1,7 på vinteren under de verste dagene.

Så regnestykket ditt er nok ikke helt korrekt, selvom man ikke akkurat klarer å fylle batteriet helt, med solceller på bilen.

Lenke til kommentar

 

Solceller funker best om vinteren

.. under den tullete forutsetningen om at det er sommersol om vinteren ..

 

Hilsen Tromsøværing. (Og selv på sør-landet er dagslyset betydelig kortere om vinteren enn om sommeren)

Det du også må se på, er når det er mest klarvær. En fin vinterdag, med sol, kan og vil gi mer effekt, enn en regnfull sommerdag ;-)

Lenke til kommentar

En slik bil kan fungere, for de som ikke parkerer i garasje, carport eller i trange gater med høye hus mot sør/øst/vest. Og som ikke bor for langt nord.

 

Men de oppgitte prisene for bilen tror jeg ikke noe på. Selve bilen er *kanskje* mulig, om bilen er produsert på billigst mulig vis i Kina. Men batteri på 35 kWh til €4000 ferdig priset ut til kunde? Det er ekstremt billig.

 

Prisene kan trolig ganges med 1,5 for å få litt mer realisme inn i bildet. Da vil bilen inklusive batterier koste rundt €30.000.

 

Bilen kan fungere fint den. Om natta når det er mørkt, og du ikke er på jobben, og bilen står i garasjen, så lader den ikke, uansett om den stod ute ;-)

Lenke til kommentar

 

En slik bil kan fungere, for de som ikke parkerer i garasje, carport eller i trange gater med høye hus mot sør/øst/vest. Og som ikke bor for langt nord.

 

Men de oppgitte prisene for bilen tror jeg ikke noe på. Selve bilen er *kanskje* mulig, om bilen er produsert på billigst mulig vis i Kina. Men batteri på 35 kWh til €4000 ferdig priset ut til kunde? Det er ekstremt billig.

 

Prisene kan trolig ganges med 1,5 for å få litt mer realisme inn i bildet. Da vil bilen inklusive batterier koste rundt €30.000.

 

Bilen kan fungere fint den. Om natta når det er mørkt, og du ikke er på jobben, og bilen står i garasjen, så lader den ikke, uansett om den stod ute ;-)

At det er natt betyr ikke nødvendigvis at det er fravær av sol. Og ikke alle jobber på dagen heller. Så hva ville du frem til?

Lenke til kommentar

 

Solcelle på elbil er en veldig god ide. På en solfylt dag uten tilgang til ladestasjon kan det bidra å lade opp batteriet.

 

Heller ikke så dumt når bilen står parkert ved hytta eller båtplassen.

Bil, hytte og båt kan jo vere samme ting. Drives av samme motorer, solceller og batterier. Er over 3 gangeren miljømessig det.

Og man har mange kjøpesterke villaeigere rundt bykjerner, som mangler noe fornuftig å bruke pengene på.

 

Litt for ny tanke i aviser og slikt. Men emperisk stattestikk er entydig.

Lag produkter for i dag, ikke for 2030 eller 2050

 

Tja, litt over 200 000 km så er det 0 utslipp.

Ka, javel. Så sier vi det. Veg og alternativ bruk av strøm har jo ingen ting å si.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Tja, 0.5kW er jo omtrent 1 hk. Kommer ingen vei med det? Som betyr at rekkevidden ikke blir signifikant forlenga. Viss bilen bare skal stå og lade likevel, trur jeg det er bedre å smelle opp solcellene på hustaket....

 

Ville vel heller satt solcellene på garasjen, eller som du foreslår på hustaket, eller begge steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, 0.5kW er jo omtrent 1 hk. Kommer ingen vei med det? Som betyr at rekkevidden ikke blir signifikant forlenga. Viss bilen bare skal stå og lade likevel, trur jeg det er bedre å smelle opp solcellene på hustaket....

 

Ville vel heller satt solcellene på garasjen, eller som du foreslår på hustaket, eller begge steder.

De har jo muligheten til å sette samme pengene i vasskraft, har De ikke ?

For mijøet.

Lenke til kommentar

Om dette faktisk skulle monne på noe vis, bør det bety at alle biler, også andre biler, bør utstyres med solceller. De må deretter kobles til strømnettet slik at andre (eks elbiler) kan benytte strømmen.

(Også må garasjene brukes til noe helt annet, og dessuten få solceller på taket de også!)

Lenke til kommentar

Elbil med solceller? Må da være bedre å putte disse solcellene på hustaket (hvor du har et mye større areal til rådighet, og dermed kan samle opp mer energi), og heller lade bilen med ledning ...

Det er betre, men ikkje alltid like praktisk. Med denne kan du køyre 200 km til flyplassen, parkere på ein vanleg parkeringsplass, reise vekk ei veke, og køyre direkte heim utan å lade når du kjem attende. Han er òg utmerka for by-buarar som gjerne har mange naboar mellom seg og taket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...