Gå til innhold

Solceller gir tysk elbil 30 gratis kilometer om dagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solcelle på elbil er en veldig god ide. På en solfylt dag uten tilgang til ladestasjon kan det bidra å lade opp batteriet.

 

Tak og panser bør gi plass til ca. 3 m2 solceller for de fleste biler. Gir ca. 0,5 kW effekt midt på dagen. Ikke all verden, men vil gi et helt greit bidrag, og ikke minst helt gratis og ikke avhengig av å finne en ladestasjon/stikkontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, 0.5kW er jo omtrent 1 hk. Kommer ingen vei med det? Som betyr at rekkevidden ikke blir signifikant forlenga. Viss bilen bare skal stå og lade likevel, trur jeg det er bedre å smelle opp solcellene på hustaket....

 

Litt lang skjøteleding, om du skulle la den lade på jobben,da ?? Eller på hytta??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Hvor mye øker solcellesystemet vekta på bilen?

- Hvor mye øker solcellesystemet drag-koeffisienten på bilen?

 

Elbiler har normalt et forbruk på rundt 0,2 kW/km. Med inntil 30 km rekkeviddeforlengelse per solskinnsdag i juni i München så vil det si 6 kWh. Eller 17*0,2 = 3,4 kW en vanlig dag i sommerhalvåret i München. I Norge må vi nok regne med noe lavere tall. La oss si 80% av München-tallene for å være litt optimistiske. Altså 2,7 kWh i sommerhalvåret og kanskje halvparten av det i vinterhalvåret. Det vil si strøm for ca 2,7 kr/dag i sommerhalvåret og 1,35 kr/dag i vinterhalvåret. Årlig besparelse med Norsk klima og norske strømpriser blir altså i størrelseorden 740 kr. Prisen på solcellesystemet vil avgjøre hvor mange år det vil ta før investeringen går i null.

 

Så kan vi diskuteres til vi blir grønn i trynet hvorvidt solceller eller ren vannkraft er best for miljøet i Norge og hvor mye det har noe for seg for eksempel med tysk kraftmiks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan se nytteverdien av å ha noen få solceller på taket for å kjøre kupevifta på varme sommerdager, men problemet er at dette har null effekt på den tiden av året hvor man trenger de ekstra kilometrene, nemlig om vinteren. Kulden senker rekkevidden på elbiler betraktelig mer enn 30 kilometer (som er ideal-utbyttet her). Tesla vurderte jo også dette, men kom frem til at det ikke var noe som det var verdt å bruke penger på å utforske mer enn for å kunne si at det ikke var noe særlig vits i det. 

 

Det kan jo tenkes at når solceller blir mer effektive så kan dette være noe man kan komme tilbake til, men problemet er jo at ofte så har du en veldig liten andel av bilens areal pekende i solens retning til enhver tid.

Lenke til kommentar

Kan se nytteverdien av å ha noen få solceller på taket for å kjøre kupevifta på varme sommerdager, men problemet er at dette har null effekt på den tiden av året hvor man trenger de ekstra kilometrene, nemlig om vinteren. Kulden senker rekkevidden på elbiler betraktelig mer enn 30 kilometer (som er ideal-utbyttet her). Tesla vurderte jo også dette, men kom frem til at det ikke var noe som det var verdt å bruke penger på å utforske mer enn for å kunne si at det ikke var noe særlig vits i det. 

 

Det kan jo tenkes at når solceller blir mer effektive så kan dette være noe man kan komme tilbake til, men problemet er jo at ofte så har du en veldig liten andel av bilens areal pekende i solens retning til enhver tid.

 

Solceller er ikke avhengige av direkte sollys, selvom de fungerer best da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Solceller funker best om vinteren

.. under den tullete forutsetningen om at det er sommersol om vinteren ..

 

Hilsen Tromsøværing. (Og selv på sør-landet er dagslyset betydelig kortere om vinteren enn om sommeren)

 

 

solceller er best på campingvogna og hytta i norge (om du har en primitiv en, uten boblebad og massasjestol)

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke feil forutsetter tallene de har oppgitt at bilen står i en sydvendt bakke, slik at solcellepanelene peker i riktig vinkel mot solen, pluss at bilen ikke er for varm i sollyset (glovarme solcellepanel lager mindre strøm), pluss at det er perfekte forhold, pluss at de 30 km kjøres på rett vei i 40kmt.
Nei, monter heller solcellene sydvent på hustaket, og lad når du har behov.
Det høres praktisk ut, men bare til man forstår hvordan solceller fungerer.
Trist at slike bullshit prosjekter kastes penger på når løsningene ligger en annen plass. Helt sikkert en del politikere som gjerne kaster penger etter dette tulleprosjektet, og det er synd.
Solceller: JA! Elbil: JA! Solceller på elbil: NEI.

Endret av Odd Arne Roll
Lenke til kommentar

Elbil med solceller? Må da være bedre å putte disse solcellene på hustaket (hvor du har et mye større areal til rådighet, og dermed kan samle opp mer energi), og heller lade bilen med ledning ...

 

For de som allerede har kledd inn husets tak og vegger med solcellepaneler, er kanskje denne bilen et naturlig neste steg ... :p

Lenke til kommentar

Kan man ikke bruke de faktiske tallene heller i stedet for å regne om til norske kroner? Prisen på bilen er €16.000 og batteri €4.000

 

Frister forøvrig å bestille en... Og til dere som er negativ til solceller på bilen - 30km er veldig mye mer enn jeg trenger på en bil til og fra jobb - i teorien burde jeg kunne ha den bilen nesten uten å lade, inkl. dager med dårlig sollys. Et solcelleanlegg på taket på huset gir en helt annen pris på investeringen, samt ikke alle bor i enebolig som man kan gjøre som man vil med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...