Gå til innhold

Psykologi profesjon ved NTNU eller UIB?

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig et luksusproblem som tar nattesøvnen fra meg for tiden. 

Jeg har i år søkt psykologi profesjon ved samtlige studiesteder i Norge. Visste at snittet mitt lå i grenseland ettersom jeg bare søkte med vgs karakterene og ikke tok opp noe. Kom akkurat ikke inn noe sted i hovedopptaket, men lå 0.1 poeng bak poenggrensen i både Bergen og Trondheim. 

Jeg hadde Bergen på mitt førstevalg opprinnelig uten noen spesiell grunn. Er fra Oslo og distansen til Bergen og Trondheim er ca lik. Kjenner heller ingen som studerer ved de to byene. Har ikke noe forhold til Trondheim som by, men Bergen har jeg en tante som bor i. 

I det første suppleringsopptaket fikk jeg så studieplass ved NTNU. Siden jeg hadde UIB over NTNU takket jeg både ja til plassen ved NTNU men også til å stå på venteliste ved UIB. Så for noen dager siden fikk jeg melding av samordna om at jeg hadde fått tilbud studieplass ved UIB - samtidig som jeg allerede har takket ja til NTNU. 

Har nå fått et stort dillemma. Og det er å velge mellom psykolog profesjoni i Bergen og ved NTNU. Jeg må bestemme meg innen 23.59 i kveld. Har allerede svart ja til plassen på NTNU. Magefølelsen min sier UIB, men etter all reasearchen jeg har gjort synes jeg NTNU virker bedre når det kommer til psykologi. Synes det virker bedre både faglig og sosialt. Finner så lite informasjon generelt om profesjon ved UIB. 

Det eneste negative med NTNU er at det er langt fra sentrum til Dragvoll - hvor psykologi holder til sammen med de andre samfunnsvitenskapelige retningene. I Bergen ligger det sentralt til i sentrum og psykologi har sitt eget fakultet der. 

Miljøet er viktig for meg ettersom jeg ikke har nære venner i disse byene. 

Noen som har studert eller studerer psykologi (profesjon) i enten Bergen eller Trondheim her? Eller som har hørt info av andre som studerer ved en av disse to stedene?

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer profesjonsstudiet på UiB. Er vanskelig å svare på problemstillingen din da, for jeg har jo aldri studert i Trondheim. Skjønner at det er en stor beslutning å ta, angående hvor man skal tilbringe de neste seks årene, men utover geografi tror jeg ikke det er en særlig stor forskjell. Bergen er i mine øyne en veldig god studentby, har hatt det veldig fint her. Men samtidig ville jeg trodd det samme gjelder Trondheim.

Lenke til kommentar

Er ikke lang fra Dragvoll til Midtbyen, tar vell mellom 15 til 20 min med buss alt etter når man tar bussen. Den korteste tiden jeg har opplevd er 14 min fra Dragvoll til Midtbyen. Det lengste er 22 min. Både Bergen og Trondheim er flotte byer. Jeg studerer selv i Trondheim og jeg trives veldig godt her, jeg kjenner flere som har studert i Bergen men de fleste jeg kjenner har studert siviløkonom på NHH. 

Mitt inntrykk er at du ikke kan velge feil om du velger Bergen eller Trondheim. Begge er bra byer. 

edit: Ser at du allerede nå har måtte velge. Hva ble det?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...