Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig oppførsel fra sjefen?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er deltidsansatt. Leser i disse dager til eksamen, spurte sjefen for flere uker siden om å få fri, og jeg fikk noen dager fri de siste ukene før eksamen. Grunnen til dette er ifølge han at vi trenger folk, men så på skiftplanen at flere av de nye som har startet i sommer ikke var satt opp (fikk gitt de vaktene mine). Dette skyldes at jeg er mer rutinert og flinkere, men leste at arbeidsgiver ikke skal påvirke eksamenslesing. 

Uansett er han mektig irritert over at jeg ga bort vaktene mine, og at jeg er utilgjengelig (selv med flere ukers forvarsel). Denne irritasjonen toppet seg da jeg i forrige uke var syk og ikke kunne jobbe i de to dagene jeg var satt opp. Så på turnusplanen at han rett og slett har fjernet meg fra de vaktene. Leverte egenmelding, men på turnusplanen står det ikke noe sykdom på de dagene. Hjelper heller ikke at han ikke har svart på mailene mine på over en uke. Kan sies at jeg er medlem i Parat.

Hva bør jeg gjøre og hva er rettighetene mine?

Anonymous poster hash: 67c10...d69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan ikke endre turnusplanen etter sykdom er et faktum for å spare seg for utgifter til sykepenger.

Men helt generelt tror jeg kanskje du bare enkelt og greit snakker med Parat og tar det der i fra.

Om han ikke svarer deg på mail, så kan du jo ringe han eller enda bedre møte opp på kontoret hans og spør hvorfor han gjør slik han gjør.

Når det gjelder bytting av vakter så er det normalt at man spør sjefen FØR man bytter med noen, det er ikke du selv som skal bestemme hvem som skal arbeide eller ikke. Jeg tolket det slik at du ikke har gjort bytte i samråd med din sjef.

Lenke til kommentar

Han kan ikke endre turnusplanen etter sykdom er et faktum for å spare seg for utgifter til sykepenger.

Men helt generelt tror jeg kanskje du bare enkelt og greit snakker med Parat og tar det der i fra.

Om han ikke svarer deg på mail, så kan du jo ringe han eller enda bedre møte opp på kontoret hans og spør hvorfor han gjør slik han gjør.

Når det gjelder bytting av vakter så er det normalt at man spør sjefen FØR man bytter med noen, det er ikke du selv som skal bestemme hvem som skal arbeide eller ikke. Jeg tolket det slik at du ikke har gjort bytte i samråd med din sjef.

Byttet er gjort i samråd med sjefen. Uansett lurer jeg på bruken av egenmelding. Må jeg har arbeidet i 16 dager før jeg kan benytte den igjen, eller at det har gått 16 dager? Er på 10% stilling, så blir rart å bli syk så vente 16 uker før jeg kan benytte den igjen (jobber minst 1 dag i uka).

Anonymous poster hash: 67c10...d69

Lenke til kommentar

Hvis byttet er i samråd med sjefen så er det jo litt betenkelig at han plutselig ombestemmer seg. Snakk med Parat angående disse sykedagene du ble snytt for.

Jeg ble litt usikker på disse 16 dagene, men jeg vil anta at det er 16 vanlige dager og ikke 16 arbeidsdager (altså 16 uker for deg) som er ment. Noe annet ville vært litt rart.

Lenke til kommentar

Vedr fri for å lese til eksamen, så har du ikke krav på det. Du har heller ikke krav på fri på eksamensdag. Da forutsetter jeg at du ikke er innvilget utdanningspermisjon etter Arbeidsmilhølovens paragraf 12-11 eller at du er omfattet av en tariffavtale som gir egne rettigheter ifm eksamen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...