AnonymDiskusjon Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Folk har ledd av kryptovalutaer i ti år, i mellomtiden har de som har investert blitt rike. Folk skryter av 12% rente på indeksfondene siden september. Vet du hva renten på NEO har vært? 18000 prosent. Dette er ikke flakslodd. Det handler om å se hvilken retning verden beveger seg i og hva som er fremtiden. Anonymous poster hash: 6d106...c25 Jeg er ikke en av de som ler av kryptovalutaer, men du ignorerer hvor stor forskjellen i risiko er på de to. Kryptovaluta er noe av det mest risikable man kan sette pengene i, og du foreslår dette som investeringsobjekt i en tråd om huslån. Det er risikabelt å sette alt i NEO, men hvis du diversifiserer litt (Bitcoin, Ethereum, Litecoin, Dash...) så skal det mye til at ikke minst én blir veldig mye verdt. Husk at sentralbankpenger også har stor risiko. Historisk sett så har alle fiatpenger kollapset og mistet verdien sin. Ingen grunn til at det ikke skal skje også med dollaren og kronen. Anonymous poster hash: 6d106...c25 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Men av respekt for TS så lar vi den debatten ligge, og holder oss til topic her. Hvis du vil diskutere fiatpenger kan vi lage en ny tråd for det. Anonymous poster hash: 6d106...c25 Lenke til kommentar
Frankly Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Hadde nedbetalt boliglånet da jeg var 34 år. Valgte å gjøre relativt kort prosess med det, da det er en psykisk lettelse å bli gjeldfri, og betaler heller litt mere i skatt enn å kaste vekk store beløp på renter. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Hvordan kom du frem til at det ble en million overskudd i snitt? Nå har jeg ikke finanskalkulatoren min tilgjengelig, men det høres ganske mye ut. Trakk du fra de siste 60 månedsavdragene fra 25 års lånet på det oppsparte rentes-renter beløpet?Det er begrenset hvor nøye jeg gidder å regne dette nå, så jeg brukte bare en sparekalkulator på nett. Å gå fra 25 til 30 år utgjør litt over to tusen i måneden. Så brukte jeg en sparekalkulator og 2000 i måneden med to prosent avkastning blir ca 1'600'000 etter 30 år. Så trakk jeg fra 18000 i måneden over fem år og to prosent rente, ca 600'000. Ikke nøyaktig, men greit som et utgangspunkt. Jeg må regne litt nøyere på dette om halvannet år når jeg skal flytte og låne en del mer enn det vi har i dag. Endret 10. august 2017 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Hei! Tenkte bare å høre med forumet her hva deres mål ift nedbetaling av boliglånet er. Skriv i hvilken alder du klarte å nedbetale hele boliglånet (eller i %), eller hva målet er for å nedbetale hele lånet. Gjerne litt ekstra info/tips. Målet er ikke nødvendigvis å bli gjeldfri, men å stå med en månedlig betaling på et håndterbart nivå så du ikke med en gang går ned av stress om du skulle miste / bytte jobb. F.eks. ha et beløp tilsvarende minst 6, gjerne 12, måneders nedbetalinger stående et eller annet sikkert sted, i tilfelle krise. Så kan man sove godt og det er verd litt det også. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Målet for den vanlige mann er alltid å få kontroll over økonomien og ha mest mulig penger. Men det garanterer ikke et godt og rikt liv, der er det mange ting som spiller inn. Generelt vil formue gi et lettere og mindre bekymringsfritt liv. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 (endret) Hvordan kom du frem til at det ble en million overskudd i snitt? Nå har jeg ikke finanskalkulatoren min tilgjengelig, men det høres ganske mye ut. Trakk du fra de siste 60 månedsavdragene fra 25 års lånet på det oppsparte rentes-renter beløpet?Det er begrenset hvor nøye jeg gidder å regne dette nå, så jeg brukte bare en sparekalkulator på nett. Å gå fra 25 til 30 år utgjør litt over to tusen i måneden. Så brukte jeg en sparekalkulator og 2000 i måneden med to prosent avkastning blir ca 1'600'000 etter 30 år. Så trakk jeg fra 18000 i måneden over fem år og to prosent rente, ca 600'000. Ikke nøyaktig, men greit som et utgangspunkt. Jeg må regne litt nøyere på dette om halvannet år når jeg skal flytte og låne en del mer enn det vi har i dag. Det høres riktig ut. Jeg kjørte det gjennom nå, og med de to prosentene fikk jeg 613.984 kr etter å ha trukket fra siste 5 år. EDIT: skrivefeil Endret 10. august 2017 av kreppsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå