StormEagle Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Han ble sagt opp pga sine ideologiske meninger. Noe du implisitt påstår at ikke skjer her i landet ved å vise til at slikt skjer i et "mer uregulert arbeidsmarked" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Han ble sagt opp pga sine ideologiske meninger. Noe du implisitt påstår at ikke skjer her i landet ved å vise til at slikt skjer i et "mer uregulert arbeidsmarked" Det er ikke det som er oppgitt som grunn, nå kan man sikkert argumentere for at den oppgitte grunnen er vikarierende, og at det egentlig ligger andre grunner bak. Hadde vært interessant å se en rettsak på slikt dog, i hvor stor grad kan man si opp folk for meninger i norge? Jeg må innrømme jeg tror arbeidsgiver hadde ligget ganske tynt an i en rettsak om forholdene var som i google-saken, og de sa opp noen direkte. AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Vi vet allerede endel om oppsigelse basert på meninger her i landet, vi har sakene med han politimannen som gjentatte ganger gikk amok på facebook. Meninger i seg selv kan man neppe fyres for, men det handler mye om hvordan man presenterer dem. En intern epost oppover i systemet til folk som har endringsmakt på de omtalte områdene? Jeg tror ikke ingeniøren ville fått sparken i en norsk bedrift, bare for å skrive dette internt. Samtidig skal det ganske lite til før en leder føler "dette fungerer ikke" og da er det nesten bare en teknikalitet å finne en begrunnelse. Men velger man begrunnelsen dårlig, og man gjør det mot feil person, kan det få konsekvenser. Endret 11. august 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Markedsfundamentalisten Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 (endret) Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked? AtW Google taper på dette på flere måter: - Færre vil jobbe i en bedrift med lav takhøyde, der man får sparken av å si sannheten - De får dårligere ansatte når de istedenfor å ansette de beste gir kvinner og andre grupper bonuspoeng i ansettelse. Diskriminering (som Google bedriver) lønner seg som regel ikke. De som er best egnet for en jobb, bør få den. Så markedet straffer Google mye bedre enn Staten ville gjort. Faktisk ville statlige reguleringer ført til enda mer av diskrimineringen Google bedriver, f.eks. stiller Staten krav til 40% kvinner i styrer. Endret 13. august 2017 av Markedsfundamentalisten Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Stusser veldig over denne saken. Her ser det jo ut som ledelsen i google gjør sitt ytterste for å bekrefte bildet han tegner av dem. Av det jeg leser virker ikke "memoet" spesielt feilaktig eller radikalt, men det virker som det leses ekstremt vrangt. Filmen i denne artikkelen er et veldig godt eksempel. https://www.cnbc.com/2017/08/11/female-google-engineer-on-viral-memo-i-was-painfully-unsurprised.html Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked? AtW Google taper på dette på flere måter: - Færre vil jobbe i en bedrift med lav takhøyde, der man får sparken av å si sannheten - De får dårligere ansatte når de istedenfor å ansette de beste gir kvinner og andre grupper bonuspoeng i ansettelse. Diskriminering (som Google bedriver) lønner seg som regel ikke. De som er best egnet for en jobb, bør få den. Så markedet straffer Google mye bedre enn Staten ville gjort. Faktisk ville statlige reguleringer ført til enda mer av diskrimineringen Google bedriver, f.eks. stiller Staten krav til 40% kvinner i styrer. Rimelig fattig trøst for den sparkede denne påstanden om at "markedet gjøre det mye bedre", markedet hindrer han ikke for å bli sparket, reguleringer hadde gjort det. AtW 1 Lenke til kommentar
Harryen Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Litt gammel tråd, men fortsatt høyst relevant, og nå som IT-mannen som ble sparket fra google snakker ut på Rubin Report (live-stream), så synes jeg med rette at jeg poster her. Kanskje det kan endre noens syn på saken og mannen. Håper du tar deg tid til å se gjennom klippet, iallefall hvis du har gjort deg opp en mening. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Litt gammel tråd, men fortsatt høyst relevant, og nå som IT-mannen som ble sparket fra google snakker ut på Rubin Report (live-stream), så synes jeg med rette at jeg poster her. Kanskje det kan endre noens syn på saken og mannen. Håper du tar deg tid til å se gjennom klippet, iallefall hvis du har gjort deg opp en mening. Sett en del intervjuer med han, og både skrivet i seg selv og disse intervjuene får de hysteriske reaksjonene til å fremstå temmelig komiske, mildt sagt. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 (endret) «Google did not violate federal labor law when it fired James Damore, a lawyer for the National Labor Relations Board (NLRB) concluded ... were discriminatory and constituted sexual harassment, notwithstanding effort to cloak comments with 'scientific' references and analysis, and notwithstanding 'not all women' disclaimers.» https://www.wired.com/story/labor-board-rules-google-firing-james-damore-was-legal/amp Jeg får dårlig smak i munnen når en rett-instans avfeier Damore for å gjemme seg i ‘vitenskap’ når han bruker henvisninger, uten selv å gjøre et forsøk. Jeg trodde egentlig at USA var mer høyrevridd enn oss og mer individualistisk - mao anything goes. Denne saken viser at det er subtile sider ved Amerikansk offentlighet som jeg som Nordmann ikke forstår. -k Endret 18. februar 2018 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå